مدل سه و سه: ۶ محصول ثروت‌ساز مدرس‌ها

بخش اول

برنامه‌ریزی برای سه مورد اول که شخصی‌اند

سوال: سه مورد از ضروری‌ترین راهبردهای یک مدرس حرفه‌ای برای ایجاد برند شخص موفق چیست؟

جواب: مقالات وبلاگ، کتاب و مشاوره/کوچینگ

این سه مورد باعث ایجاد برند شخصی و فرصت‌های کاری فوق العاده ارزشمندی برای مدرس‌ها می‌شود. بیائید باهم این موارد را بررسی کنیم:

وبلاگ:  مکانی در وب است که در آن محتواهای گلچین شده، داستان های شخصی و کاری و مطالب هدف‌دار خودتان را به طور منظم منتشر می‌کنید. این اطلاعات توسط شاگردان و دنبال کننده‌های شما خوانده شده و به اشتراک گذاشته می‌شود.
اگر افراد مدرکی برای تخصص‌تان بخواهند، چه چیزی به آن‌ها ارائه می‌دهید؟ شاید گواهی‌نامه‌هایی که کسب کرده‌اید، یا مدرک تحصیلی‌تان، جوایزی که گرفته‌اید؟ یا توصیه نامه‌هایی از مشتریان راضی‌تان؟

این موارد خوب اند، ولی در دنیای امروز که همه چیز در اینترنت موجود است در وهله‌ی دوم اهمیت قرار می‌گیرند. مردم همیشه برای خرید از شما یک سوال مهم و اساسی دارند؟ چه چیزی(منفعتی) برای من داری؟ در مقطعی در موسسه ما از مدرس‌هایی برای تدریس دعوت می‌کردیم. برای بررسی آن‌ها، اولین جایی که به آن سر میزدم وبلاگ‌شان بود. وبلاگی که همواره محتوا تولید می‌کند، مدرکی بر تعهد و اشتیاق نویسنده به آن صنعت است.

موتورهای جستجوگر از جمله گوگل شما را شناسایی می‌کنند و هنگامی که مخاطبان موضوعی را جستجو می‌کنند، گوگل شما را نمایش می‌دهد. و افراد زیادی به وبلاگ و سایت شما سرازیر می‌شوند، از محصولات و خدمات شما بازدید و آن‌ها را خریداری می‌کنند. همچنین اگر این کار به درستی انجام شود، یک وبلاگ به سرعت حوزه تخصص‌تان را نمایش می‌دهد.

 

کتاب: عالی‌ترین کارت ویزیت جهان، کتاب داستان شما در قالب فیزیکی است. اگر کسی از شما بپرسد در حال انجام چه کاری هستید، می توانید کتاب‌تان را به او بدهید.
مشاوره و مربی‌گری: اگر تمام مطالب ارزشمند خود را در کتاب‌ها، مقالات، سخنرانی ها ارائه بدهید، باز عده‌ای ترجیح می‌دهند از شخص شما مشاوره بگیرند. مشاوره و مربی‌گری می‌تواند جزو یکی از گرانترین خدمات شما باشد.

این جلسات برای افراد به شکل خصوصی و شخصی شده برگزار می‌شوند. هدف این جلسات این است که کار شاگردان خود را بررسی، مرور و بازبینی کنید. یا به عبارتی دیگر هدف این جلسات حمایت فکری، عاطفی و فنی فرد یا افراد تحت مشاوره است.

مخاطبان چطور به شما اعتماد می‌کنند تا برای مشاوره مراجعه کنند؟

همیشه به یاد داشته باشید که راه‌بری کردن افراد چه در جایگاه مشاور، مربی، معلم، استاد و با هر سمتی دیگر می‌بایست ۳ شرط اولیه و اساسی را داشته باشد:

  1. راه‌بر دانشی دارد و میل دارد این مهارت، تجربه یا اطلاعات را به مخاطبش بیاموزد.
  2.  مخاطب به آموختن دانش و مهارتی که به آن ها ارائه می‌شود علاقه‌مند باشد.
  3.  مخاطب، شما را به عنوان راه‌بر خود(مدرس، مربی و غیره) پذیرفته باشید و ارتباطی خوبی بین شما و او شکل گرفته باشد.

 

بنابراین همیشه سعی کنید به افرادی مشاوره و مربیگری دهید که به شما اعتماد داشته تا به حرف‌هایتان و توصیه‌هایتان عمل کنند. چه بهتر که افراد قبل از مشاوره از محصولات و خدمات رایگان و پولی شما استفاده کرده باشند.

 

کتاب

سوال: هدف از نوشتن کتاب چیست؟
پاسخ: یک استراتژی بسیار عالی برای اعتبار و درآمدزایی نه از خود کتاب بلکه بقیه محصولات‌مان.
هدف کتاب این است که فرصت‌های کسب و کارتان را افزایش دهد.

برخی از مزایای کتاب بدین شرح است:

۱٫ ایجاد اعتبار سریع
از بین محصولات یک مدرس، کتاب تنها موردی است که به محض چاپ شدن می تواند اعتبار شما را به عنوان مدرس بالا ببرد. مردم برای نویسندگان کتاب احترام زیادی قائل هستند.

۲٫ افزایش فروش محصولات

اگر مخاطبان شما بدانند علاوه بر محصولات آموزشی، کتاب چاپ شده‌ای دارید با میل و رغبت بیشتری محصولات را تهیه می‌کنند. وقتی خواننده کتابی را از نویسنده ای می‌خواند مثل این است که ساعت ها باهم محاوره و گفتگو داشته‌اند. فرصت ارائه نگرش‌ها، طرز فکر‌ها، بینش‌های شما در کتاب فراهم است. و این باعث می‌شود افراد ترغیب شوند بیشتر شما را دنبال کنند و علاقه بیشتری برای دیگر محصولات شما خواهند داشت.

 

چک لیست کتاب

  1.  موضوع کلی: به وضوح مشخص کنید که می‌خواهید خوانندگان‌تان از کتاب شما چه دریافتی داشته باشند. آن هدف را یادداشت کنید و در طول زمانی که درحال کار روی کتاب‌تان هستید، به دیوارتان بچسبانید.

نکته کلیدی: کوچک شروع کنید تا بزرگ شوید. در کتاب تان ابتدا روی یک محتوای خاص با مخاطبان خاص تمرکز کنید. محتوایی که در آن متخصص و پیشتاز هستید.

      ۲٫ آماده سازی محتوای کتاب: لطفا چرخ را دوباره اختراع نکنید! ممکن است همین حالا نیز گنجینه‌ای از محتواها را داشته باشید که قابلیت هدف گذاری مجدد را دارند، حداقل محتوایی دارید که می توانید جمع‌آوری کنید تا اولین کارهای برخی از فصل‎های کلیدی را توسط آن‎ها انجام دهید. مطمئن شوید که از قبل می‌دانید با چه چیزی شروع خواهید کرد.

نکته کلیدی: از این گام چشم پوشی نکنید. بیشتر افراد هنگام نوشتن کتاب از سطح صفر شروع می کنند. یک انبار محتوایی، اگر به درستی شده باشد، می‌تواند کلی شما را به جلو بیندازد.

      ۳٫ انتخاب نام فصل ها: می‌توانید از کتاب‌های دیگر حتی خارج از حوزه کاری‌تان ایده بگیرید. مثلا کار شما آموزش کسب‌وکار است اما از کتاب‌های ادبیات الهام بگیرید. همچنین از نام‌گذاری مثبت و انگیزاننده‌تر استفاده کنید؛ بعنوان مثال فصل اول: چگونه در کسب‌وکار شکست نخوریم. می‌توانیم این را بنویسم: “چگونه در کسب‌وکار سودآوری را راه اندازی کنیم؟

     ۴٫ مقدمه: این مرحله را بعد از نوشتن و آماده سازی حداقل ۸۰% از محتوای کتاب انجام دهید. اما یادتان باشد که مقدمه بسیار مهم است. در واقع مقدمه کتاب، تبلیغ کتاب است.

  • نکات مهم در مقدمه:
  •  این کتاب برای چه کسانی نوشته شده است؟
  •  چرا باید افراد به ما اعتماد و کتاب را خریداری کنند؟
  •  درباره نویسنده: داستان زندگی‌تان را بنویسد و بگویید چرا صلاحیت نوشتن این کتاب را دارید؟
  •  محتوای کتاب چه نفعی برای خوانندگان آن دارد؟
  •  وجه تمایز این کتاب نسبت به کتاب‌های مشابه کدام است؟
  •  دعوت به اقدام داشته باشید؛ همین الان خواندن کتاب را شروع کنید.

 

سه مورد بعدی که همه شان مربوط به کارند.

این سه مورد عبارتنداز محصولات فیزیکی (مجله، خبرنامه های ماهیانه یا هفتگی، محصولات، رویداهای حضوری(کارگاه، همایش و ..)، رویدادهای آنلاین

محصولات فیزیکی

همه ما عاشق سرعت و کارآمدی همه چیزهای مجازی هستیم، اما وقتی صحبت از تاثیر بر احساسات افراد است، نادیده گرفتن قدرت اشیای فیزیکی اشتباه بزرگی است. یکی از بهترین راهبردهای یک مدرس ارسال پستی محصولات آموزشی برای مخاطبانش است. نکته مهم درباره ارسال پستی این است در سالیان گذشته کمتر دچار شلوغی شده است. در حال حاضر مردم اشباع از پیام هایی تبلیغاتی در فضای مجازی هستند که همه بلند فریاد می‌زنند « لطفا به ما توجه کنید؛ ما بهترین محصول/خدمات را برای شما داریم».

مردی را تصور کنید که برای همسرش اس‌ام‌اس «عاشقتم» در سالگرد ازدواج‌شان ارسال می‌کند. حال همان پیغام را با وقتی مقایسه کنید که کارت دست نویس با دسته گل مورد علاقه همسرش به او هدیه می دهد. برای پیامی مشابه، بین دو حالت فیزیکی و مجازی‌اش، از زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد.

 

بسته‌های پستی طول عمر بسیار بیشتری دارند و برای دور ریختنش باید تلاش کرد. معمول است که افراد نامه‌های پستی افراد مهم زندگی‌شان را تا چند دهه مثل گنج نگهداری می‌کنند.

یکی از محصولات فیزیکی شما می‌تواند جزوه چاپی، خبرنامه چاپی باشد. کلمه چاپی هنوز هم برای بسیاری از افراد معتبرتر از مطالب روی وب است. شاید به‌خاطر این جمله قدیمی است که می‌گوید: «اگر کسی پول داده تا آن را چاپ و ارسال کند، حتما چیز مهمی است».

 

بسته پستی قلمبه

یک لحظه به این فکر کنید که درحال مرتب سازی بسته‌هایی پستی هستید که برایتان ارسال شده، کوهی از آن ها مقابلتان است، ولی ناگهان بسته قلمبه نظرتان را جلب می‌کند. شئ سه بعدی داخلش است، شاید دی‌وی‌دی یا هر چیز دیگر، کدام پاکت را زودتر باز می‌کنید؟ اگر مانند اکثر افراد باشید اول پاکت قلمبه را باز خواهید کرد.
پاکت قلمبه توجه را به خود جلب می‌کند و شما را قادر می‌سازد در کمپین‌های بازایابی‌تان خلاقیت به خرج دهید.

کتاب، سی دی، دی‌وی‌دی چیزهای عالی دیگری‌اند که می‌توانید برای قلمبه کردن پاکت از آنها استفاده کنید. مخاطبان شما همیشه آنها را نگه می‌دارند و مدام یاد شما خواهند افتاد.

 

رویدادهای حضوری

سمینارها، کارگاه‌های آموزشی، همایش‌ها همگی به رشد خود ادامه می‌دهند. با ارتباطات بیشتر در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم که این افراد به ملاقات حضوری با دیگران نیاز بیشتری دارند.

 

کارگاه آموزشی

کارگاه آموزشی به معنی یک دوره آموزشی کوتاه‌مدت حضوری درباره موضوعی خاص است.
بر اساس تعریف لغت‌نامه مریم وبستر کلمه ورکشاپ به معنای یک برنامه آموزشی معمولاً فشرده‌است که با حضور گروه کوچکی از افراد تشکیل می‌شود و متمرکز بر آموزش تکنیک‌ها، اصول و مهارت‌های در یک زمینه تخصصی است.

ادامه دارد…

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *