راهنمای نوشتن کتاب

مراحل نوشتن کتاب روانشناسی + چک لیست

مراحل نوشتن کتاب روانشناسی

چک لیست ساده کتاب

  1. موضوع کلی: به وضوح مشخص کنید که می‌خواهید خوانندگان‌تان از کتاب روانشناسی شما چه دریافتی داشته باشند. آن هدف را یادداشت کنید و در طول زمانی که درحال کار روی کتاب‌تان هستید، به دیوارتان بچسبانید.
  • نکته کلیدی: کوچک شروع کنید تا بزرگ شوید. در کتاب‌تان ابتدا روی یک محتوای خاص با مخاطبان خاص تمرکز کنید. محتوایی که در آن متخصص و پیشتاز هستید.

 

انتخاب نقطه مطلوب در برگزاری دوره آموزشی
اگر موضوع کتاب خیلی کلی باشد یا آن را خیلی تخصصی کنیم، ارائه و فروش کتاب سخت تر می شود. بنابراین بهتر است موضوعی را بین این دو طیف انتخاب کنیم؛ یعنی موضوعی که نه خیلی عمومی باشد، نه آن قدر تخصصی که مخاطبانش خیلی کم باشد.

 

    1. آماده‌سازی محتوای کتاب: لطفا چرخ را دوباره اختراع نکنید! ممکن است همین حالا نیز گنجینه‌ای از محتواها را داشته باشید که قابلیت هدف‌گذاری مجدد را دارند ی حداقل محتوایی دارید که می‌توانید جمع آوری کنید تا اولین کارهای برخی از فصل‌های کلیدیر را توسط آن‌ها انجام دهید. مطمئن شوید که از قببل می‌دانید با چه چیزی شروع خواهید کرد.
  • نکته کلیدی: از این گام چشم پوشی نکنید. بیشتر افراد هنگام نوشتن کتاب از سطح صفر شروع می‌کنند. یک انبار محتوایی، اگر به درستی شده باشد، می‌تواند کلی شما را به جلو بیندازد.
    1. انتخاب نام فصل ها: می‌توانید از کتاب‌های دیگر حتی خارج از حوزه کاری‌تان ایده بگیرید. مثلا کار شما آموزش کسب و کار است. اما از کتاب‌های ادبیات الهام بگیرید. همچنین از نام‌گذاری مثبت و انگیزاننده‌تر استفاده کنید؛ بعنوان مثال فصل اول: چگونه در کسب و کار شکست نخوریم. می‌توانیم این را بنوسیسم: “چگونه در کسب و کار سودآوری را راه اندازی کنیم؟ یا ۱۰۰ نکته ساده روانشناسی.
    2. مقدمه: این مرحله را بعد از نوشتن و آماده‌سازی حداقل ۸۰٪ از محتوای کتاب انجام دهید. اما یادتان باشد که مقدمه بسیار مهم است. در واقع مقدمه کتاب، تبلیغ کتاب است.

چگونه مقدمه کتاب بنویسیم

برای نوشتن مقدمه کتاب در ابتدا می بایست به این سوالات پاسخ داد؛

  • این کتاب برای چه کسانی نوشته شده است؟
  • چرا باید افراد برای خرید کتاب به ما اعتماد و کتاب را خریداری کنند؟
  • درباره نویسنده کتاب، داستان زندگی‌تان را بنویسد و بگویید چرا صلاحیت نوشتن این کتاب را دارید؟
  • محتوای کتاب چه نفعی برای خوانندگان آن دارد؟
  • وجه تمایز این کتاب نسبت به کتاب‌های مشابه کدام است؟
  • دعوت به اقدام داشته باشید؛ همین الان خواندن کتاب روانشناسی را شروع کنید.
    1. نام کتاب و زیر عنوان: قدم بعدی انتخاب نام کتاب و عنوان فرعی کتاب یا یر عنوان است. خیلی از افراد فکر می‌کنند که این کار باید در ابتدای فرآیند انجام شود، ولی بهتر است که پس از پایان کتاب، نام آن را انتخاب کنیم.

 

یک راه انتخاب نام کتاب، ایده گرفتن از نام کتاب‌های پرفروش است. مثلا «۷ عادت مردمان موثر»، «قلاب»، «افسانه کارآفرینی» و..

  1. ویرایش کتاب: در این گام باید کتاب را از یک متن اولیه به متن قابل چاپ تبدیل کنیم. در این مرحله جملات را ساده‌تر و قابل فهم‌تر می‌سازیم و اشتباهات املایی، نگارشی، نقطه‌گذاری و. . را تصحیح می‌کنیم. این کارها می‌تواند توسط خودمان یا توسط یک ویراستار حرفه‌ای انجام شود. چند مورد که باید هنگام ویرایش رعایت شود

 

ساده‌سازی متن

  • استفاده نکردن از فعل‌های زیاد در یک جمله
  • کوتاه کردن جملات با واژه‌های زاید
  • استفاده نکردن از چند کلمه معادل در یک جمله
    1. صفحه آرایی: منظور از صفحه آرایی تبدیل متن به قالب کتاب چاپی است. در این هنگام ابعاد کتاب را تعریف می‌کنیم، شماره صفحات و عکس‌ها را اضافه می‌کنیم و کارهای دیگری که کتاب را آماده می‌سازد.
    2. طراحی جلد: یک گام خیلی مهم که  باعث می شود یک کتاب پر فروش داشته باشید طراحی جلد است. ابعاد جلد به قطع کتاب بستگی دارد. تعداد صفحات در ضخامت عطف کتاب تاثیر دارد. تقریبا به ازای هر ۱۰۰ صفحه، نیم سانتی برای عطف کتاب در نظر می‌گیریم. برای طراحی جلد می‌توانید از کتاب‌های پرفروش ایران و دنیا ایده بگیرید و سعی کنید از عکس‌های شلوغ روی جلد استفاده نکنید.
    3. گرفتن مجوزها: قبل از دادن فایل به چاپخانه لازم است مجوزهایی اخذ شود. گرفتن مجوزها معمولا توسط شما که نویسنده هستید انجام نمی‌شود. در این گام لازم است یک ناشر این کار را برای شما انجام دهد.

 

  • مجوزهای لازم برای چاپ کتاب
    1. ثبت کتاب توسط ناشر در سایت کتابخانه ملی 
    2. اخذ مجوز وزارت ارشاد. کتابخانه ملی کتاب را به وزارت ارشاد ارسال می‌کند. و اگر متن شما از دید وزارت ارشاد مشکلی نداشت، مجوز چاپ آن صادر می‌شود. این فرآیند ممکن است چند هفته طول بکشد.
    3. چاپ کتاب:  چاپ کتاب بهتر است توسط خود ناشر انجام شود. فایل PDF نهایی کتاب و همچنین فایل PSD جلد را به چاپخانه می‌دهیم. مهمترین تصمیمی که شما باید بگیرید نوع چاپ و تیراژ کتاب است. نوع چاپ می‌تواند دیجیتال یا افست باشد.

هدف از نوشتن کتاب

پاسخ: یک استراتژی بسیار عالی برای اعتبار و درآمدزایی نه از خود کتاب بلکه بقیه محصولات مان. هدف کتاب این است که فرصت‌های کسب و کارتان را افزایش دهد. کتاب می‌تواند جزو محصولات ارزان شما باشد. حتی می‌تواند محصولی رایگان باشد. یک استراتژی بسیار عالی این است که به کتاب به عنوان محصولی برای ایجاد سود نگاه نکنیم. کسانی که با خواندن کتاب به آموزش‌های ما علاقه‌مند می‌شوند. خیلی راحت حاضر می‌شنود مبالغ بسیار بیشتری بپردازند و از آموزش‌های تخصصی‌تر ما استفاده کنند. یکی از قوی‌ترین استراتژی‌ها این است که کتاب را با سود بسیار ناچیزی بفروشید. از آن به عنوان ابزاری برای بازاریابی محصولات و خدمات گران‌تر استفاده کنید.

برخی از مزایای کتاب بدین شرح است:

  1. ایجاد اعتبار سریع

از بین محصولات یک مدرس، کتاب تنها موردی است که به محض چاپ شدن می‌تواند اعتبار شما را به عنوان مدرس بالا ببرد. مردم برای نویسندگان کتاب احترام زیادی قائل هستند.

  1. افزایش فروش محصولات

اگر مخاطبان شما بدانند علاوه بر محصولات آموزشی، کتاب چاپ شده‌ای دارید با میل و رغبت بیشتری محصولات را تهیه می‌کنند. وقتی که خواننده کتابی را از نویسنده‌ای می‌خواند مثل این است که ساعت‌ها باهم محاوره و گفتگو داشته اند. فرصت ارائه نگرش ها، طرز فکر ها، بینش‌های شما در کتاب فراهم است. و این باعث می‌شود افراد ترغیب شوند بیشتر شما را دنبال کنند و علاقه بیشتری برای دیگر محصولات شما خواهند داشت.

برای نوشتن کتاب از کجا شروع کنیم

کار خود را با ایجاد فهرستی از حوزه‌های مهارت یا دانشتان شروع کنید. حوزه‌هایی که در آن‌ها در مقایسه با یک فرد معمولی بهتر می‌توانید عمل کنید زمان طوفان فکری است و از هر قدر گزینه‌های بیشتری بنویسید بهتر است.

اگر این تمرین را به درستی انجام داده باشید باید حوزه‌های دانشی بسیار بیشتری نسبت به حوزه‌های مهارتی خود داشته باشید.

این سوال‌ها نیز می‌تواند در پیدا کردن نقاط توانمندی شما و مهارت‌های شما نیز کمک کند:

  1. دیگران شما را با چه ویژگی مثبتی به یاد می‌آورند؟ دیگران معتقدند شما در چه چیزی خیلی خوب هستید؟ (این سوال را برای چند نفر از نزدیکان خود ارسال کنید و ببینید درباره شما چه نظری دارند).
  2. آیا در زندگی شما جنبه‌های خاصی وجود دارد که اغلب به خاطر آن‌ها مورد تحسین دیگران قرار می‌گیرید؟
  3. در چه حوزه‌هایی از زندگی بیشتر به خود میبالید؟
  4. آیا مهارت‌های خاصی وجود دارند که آن‌ها را خیلی راحت آموخته باشید و خیلی راحت انجام بدهید؟
  5. چه زمانی بیشتر احساس می‌کنید خودتان هستید

خوب عمل کردن برای تولید محتوایی که اشتیاقی به آن ندارید که واقعاً سختی است. اگر عاشق محتوایی نباشید که تولید می‌کنید احتمال کمی وجود دارد که محتوای آن به اندازه کافی خوب باشد و تاثیری بگذارد. و به همین دلیل بیشتر افرادی که به نظرتان محتوای بسیار خوبی تولید می‌کنند عشقی حقیقی به موضوع محتوایی دارند که تولید می‌کنند.

اگر برای آموزش و درس دادن موضوعی که شما را به وجد می‌آورد علاقه و اشتیاق وافر دارید. چنین محتوای می‌تواند به اندازه کافی خوب باشد می‌تواند آنقدر مشتاقانه تولید شود که بتوانید کتابی بی‌مانند حول آن ایجاد کنید.

 

Block "book-6" not found

 

موضوع برای نوشتن کتاب روانشناسی (بخش اول)

برای آنکه بتوانید برای محتوای‌تان موضوع پیدا کنید من فهرستی برای‌تان تهیه کرده‌ام. حتی اگر از طریق هر کدام از این روش‌ها، تنها یک موضوع هم پیدا کنید، از آن دست کم صد قطعه محتوا می‌توان درآورد.

از این ایده ها می توان موضوع برای تولید محتوا در اینستاگرام هم استفاده کرد.

  1. اینستاگرام: یک کلید واژه که نشان دهنده کسب‌وکار شماست- وارد کنید، یک هشتگ جلوی آن قرار دهید ( مثلا # روانشناسی ) و ببینید مردم در مورد آن، چه می‌گویند. یک موضوع کلی که مناسب کارتان است انتخاب کنید.
  2. از مخاطبان‌تان بپرسید: از پست‌های وبلاگ و رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید تا از مردم بپرسید در چه مورد متمایل‌اند اطلاعات و آگاهی داشته باشند.
  3. نویسندگان مهمان: به وبلاگ‌های دیگر در زمینه‌ روانشناسی و کاری تان سر بزنید، مقاله‌های نوشته شده توسط نویسنده‌های دیگر را پیدا کنید. با آن ها در تماس باشید و ببینید چه ایده‌ای برای تولید محتوا دارند.
  4. داستان شخصی: مردم عاشق داستانند و هر کسی داستان منحصربه‌فردی دارد. اگر شما داستانی دارید که فکر می‌کنید به مخاطب‌تان کمک می‌کند، حتما به آن بپردازید. می‌تواند داستان خود شما یا یکی از اعضای تیم، داستان سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارتان و داستان مشتریان‌تان باشد.
  5. بخش پشتیبانی: اگرشما بخش پشتیبانی دارید، ببینید مردم درباره چه موضوع مشترکی سوال می‌پرسند. اگر آن ها پرسش‌های یکسانی می‌پرسند، این نشانه خوبی است که نشان می‌دهد مشکل مشترکی وجود دارد که شما می‌توانید با محتوای مفید آن را برطرف کنید.
  6. برنامه‌ریز کلید واژه ای گوگل ادوردز -بر روی «جست‌وجو برای کلید واژه‌های جدید و ایده‌های گروهی تبلیغات» کلیک کنید. چند ایده کلی وارد کرده، بر روی «دریافت ایده» کلیک کنید. به ایده‌های گروهی تبلیغ و ایده‌های کلیدواژه‍‌ها نگاه کرده و چند موضوع را انتخاب کنید.
  7. گرو‌ه‌ها/تالارهای گفت‌وگو -برای آنکه بدانید در زمینه‌ کاری شما مردم درباره چه موضوعی صحبت می‌کنند، از تالارهای گفت‌وگو و گروه‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی بهره ببرید. این گروه‌ها در فیس‌بوک، لینکدین و اینستاگرام موجودند. یافتن تالارهای گفت‌وگوی آنلاین در هر زمینه‌ای اصلا دشوار نیست.
  8. رقبای‌تان: وب‌سایت رقبای‌تان را ببینید تا دریابید عملکرد آن‌ها در چه موضوعاتی خوب است. بعضی از وبلاگ‌ها دارای ابزارک «بهترین پست‌ها» در ستون کناری‌شان هستند. همچنین شما می‌توانید تعداد دفعات اشتراک‌گذاری مقاله‌های آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی ببینید.
  9. وبلاگ‌های برتر: به وبلاگ‌های برتر روانشناسی نگاهی بیندازید و ببینید آن‌ها چه موضوعاتی را پوشش می‌دهند. آن‌ها اغلب تیم ها قابلی دارند که می‌توانند موضوع‌هایی عالی برای پوشش دادن پیدا کنند. شما می‌توانید مطالب جدید و ارزشمندی در رابطه با همان موضوع‌ها ارائه دهید.

۳۰  موضوع با ارزش و جذاب برای نوشتن کتاب (بخش دوم)

 گروه اول: آگاهی دادن به مردم

  1. نکاتی برای موفقیت مخاطبان به آن ها ارائه دهید.
  2. نکاتی درباره کارهایی که نباید انجام دهند، ارائه کنید. مثلا اگر مدرس فتوشاپ هستید کتابی  درباره «اشتباهات رایج در انتخاب رنگ و فونت در طراحی» بنویسید.
  3. موارد رایج در صنعت تان را پیدا کرده و آن ها را توضیح دهید. مثلا اگر متخصص سئو هستید ” آخرین تغییرات الگوریتم موتور جستجوی گوگل” را توضیح دهید.
  4. کتابی برای کاری مفید تهیه کنید و آن را برای دانلود رایگان در اختیار خوانندگان قرار دهید. مثلا خود من ایده ای برای نوشتن کتاب داریم بنام ” چک لیست ساخت اسلاید” که گام ها مهم برای داشتن طراحی یک اسلاید با کیفیت در آن توضیح داده شده است.
  5. یک کتاب راهنما درباره موضوعی جالب در صنعتتان به تازه کارها ارائه دهید. مثلا یک راهنمای ساده طراحی سایت برای تازه کارها بنویسید.
  6. با یک متخصص صنعت مصاحبه کنید. مردم دوست دارند داستان های موقیت دیگران را بخوانند و از آن ها الهام بگیرند.
  7. گذشته را مرور کنید. صنعت شما در ۵ سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟ در ۱۰ سال گذشته چطور? موفقیت ها را یادآوری کنید.
  8. کتابی از بهترین کلید واژه های صنعتتان تهیه کنید. برای چند نمونه مثال در صنعت آموزش می تواند این ها باشند:
    • تدریس، آموزش آنلاین، دوره حضوری، تولید محتوا، گیمفیکشن در آموزش، بازاریابی محصولات آموزشی و..
  9. کتاب های مربوط به صنعتتان را بررسی کنید و درباره آن ها مطلب بنویسید
  10. مطالعه موردی درباره روش موفقیت خودتان یا سایر متخصصان صنعت را به اشتراک بگذارید.

گروه دوم: اشتراک اخبار و تازه ها

مخاطبان همیشه از شنیدن اخبار  تازه ها هیجان زده می شوند.

  1. موردی ارزشمندی در کسب و کارتان را برجسته کنید. مردم دوست دارند خبرهای خوب را بخوانند.
  2. نکات مهم رویدادی که در آن شرکت کرده اید را به اشتراک بگذارید. حتی اگر مخاطبانتان هم آنجا حضور داشته باشند، از خواندن نکات جالب و جمع بندی آن مراسم لذت می برند.
  3. درباره موفقیت های افتخار آمیز خودتان و کسب و کارتان صحبت کنید.
  4. داستان موردی که شما را غافلگیر کرده است را تعریف کنید. مثلا وقتی که صفحه شما در شبکه اجتماعی ناگهان پاک شد/از دسترس خارج شد.
  5. مردم را از شراکت های کاری خود مطلع کنید و مزایای آن را نشان دهید.
  6. فهرستی از منابع مفید آنلاین تهیه کنید. برای یافتن بهترین عکس ها، توصیه ها، نکات و ترفندها به کجا سر می زنید.
  7. از کارمندانتان بخواهید ویژگی مورد علاقه خود در محصولات و خدماتتان و دلیل این علاقه را معرفی کنند.
  8. محصول جدید یا خدمات آینده را به صورت کوتاه بررسی کنید. وقتی مشترکان نخستین کسانی باشند که از این موضوعات آگاه می شوند، احساس خاص بودن می کنند.

گروه سوم: مخاطبانتان را مشارکت دهید

  1. کتاب داستانی  الهام بخش و جذاب را بنویسد که کارهای بزرگی مانند کوهنوردی، جمع آوری پول برای خیریه یا تمرین برای المپیک انجام می دهند.
  2. از مخاطبانتان بخواهید وبلاگ ها یا افراد تاثیرگذار حوزه کاریتان را معرفی کنند. سپس از میان آن ها ۱۰۰ وبلاگ یا فرد برتر صنعت را معرفی کنید.
  3. داستان های موفقیت مخاطبانتان را به اشتراک بگذارید. به همه نشان دهید که محصول یا خدمت شما چطور به کسب و کارشان کمک کرده و امتیاز و پاداشی هم برایشان در نظر بگیرید.

گروه چهارم: ارائه محتوای جدید

  1. درباره پادکست های ارزشمندی که می توانند الهام بخش مردم باشند مطلب بنویسد.
  2. با یکی از رقبا گفتگو کنید و با کسب اجازه از او درباره این گفتگو مطلبی بنویسید.
  3. موضوعات هفتگی انتخاب کنید و یک رروز مشخص در هفته درباره آن موضوع مطلبی بنویسید. مثلا می توانید «دوشنبه های عالی» یا «سه شنبه برترین ها» داشته باشید.
  4. با استفاده از متن، تصاویر ضبط از صفحه نمایش، صوت یا ویدیو آموزش بدهید.
  5. راهنمای انجام کاری یا فیلم برداری از آن را در اسکرین کَست(ضبط از صفحه نمایش) نشان دهید.
  6. محبوب ترین محتواهای منتشر شده خود را به اشتراک بگذارید و دلیل موفقیت آن ها را توضیح دهید.
  7. آیا محتوای قدیمی دارید که بتوانید آن را تغییر داده و دوباره استفاده کنید؟ محتواهای قدیمی را با اضافه کردن قسمتی جدید احیا کنید.
  8. موفقیت های ویژه خود را به اشتراک بگذارید. این موارد می تواند مربوط به به صنعت یا محصول خاصی باشد.

قبل از استفاده از این ۳۰ ایده به سوالات زیر پاسخ دهید.

  1. آیا این ایده های کتاب برای مخاطبانتان مورد نظرتان مناسب است؟ شما مخاطبانتان را بهتر از هرکسی می شناسید. باید مطمئن شوید که ایده های که استفاده می کنید برای مخاطبان هدف جذاب است. آیا این محتوا ارزشی به زندگی آن ها اضافه می کند؟
  2. اهداف نهایی و دعوت به اقدام مورد نظرتان چیست؟ ایده هایی را برای نوشتن کتاب انتخاب کنید که شما را در رسیدن به هدف یاری کنند. هدف شما می تواند خیلی ساده مثل جذب مخاطب یا تخصصی تر مثل افزایش فروش باشد. دوست دارید مخاطبانتان چه واکنشی به شما نشان دهند؟
  3. آیا محتوا تولید شده برای برندتان مناسب است؟ هر ایده ای برای هر برندی مناسب نیست. قبل از اینکه ایده ای را امتحان کنید، به ارزش های و شخصیت اصلی برندتان فکر کنید و ببینید آیا این محتوا با ارزش هایتان همخوانی دارد؟

 

منبع: آکادمی زندگی خشنود


ترتیبی که برای خواندن سری مطالب نویسندگی و نوشتن کتاب به شما پیشنهاد می‌شود: با لمس/کلیک روی هر موضوع به آموزش مربوط هدایت خواهید شد.
موضوعات مربوط به نویسندگی(نوشتن کتاب) ↓
مراحل نوشتن کتاب روانشناسی + چک لیست
چند نکته و راهنمایی برای علاقه‌مندان به نوشتن کتاب | ست گادین
موضوع برای نوشتن کتاب
چگونه یک کتاب آموزشی و پرفروش بنویسیم
نقشه راه نوشتن کتاب (فرآیند گام به گام)

 

درسنامه‌های رایگان

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *