مدرس‌ حرفه‌ای

تولید محصولات آموزشی متنی

مزیتها و کاربردهای تولید محتوا

در این فصل می‌خواهیم راجع به تولید محتوای متنی یا همان تولید محصولات آموزشی متنی با همدیگر صحبت کنیم تولید محتوای متنی رو میتونیم پایه‌ای‌ترین شکل تولید محتوا بدانیم.

قبل از اینکه برویم و تولید محتوای متنی رو با هم بررسی کنیم اول می‌خواهیم بدانیم که چرا باید تولید محتوا کنیم.

 

دلایل تولید محتوا:

  • دلیل اول این است که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کارهای یک مدرس تولید محتوا است. در واقع ما با محتواست که می‌توانیم بر روی شاگردان و اطرافیانمان تاثیرگذار باشیم حالا این محتوا می‌تواند به شکل صوتی باشد مثلاً ما یک سخنرانی را ضبط کرده باشیم و ارائه بدهیم، به شکل یک سخنرانی حضوری باشد می‌تواند به شکل یک مقاله، به شکل یک ویدیوی آموزشی ضبط شده یا زنده باشد، در هر صورت هر چیزی که هست ما در حال تولید و ارائه محتوا هستیم بنابراین بدون محتوا امکان ندارد که ما پیام‌مان را به دیگران برسانیم.

 

  • دلیل دوم این است که ما را در جایگاه متخصص قرار می‌دهد اما قبل از اینکه بخواهیم این مورد را باز کنیم ذکر این نکته ضروری است که اگر بخواهیم دیگران را متقاعد کنیم که ایده ما را بپذیرند، تئوری ما را قبول کنند، کالای ما را بخرند و یا هر نوع متقاعدسازی دیگر در واقع ما در جایگاه یک فروشنده هستیم و می‌خواهیم به دیگران ایده، محصول، طرز فکر و… را بفروشیم. برای اینکه دیگران را متقاعد کنیم استفاده از روش‌هایی مثل تبلیغات‌های پر سر و صدا شاید دیگر خیلی اثر بخش باشد اما یکی از بهترین روش‌ها، استفاده از محتوا برای متقاعدسازی دیگران است. وقتی که محتوا تولید میکنیم و این محتوای با کیفیت بالا به دیگران عرضه می‌کنیم، مردم ما را نه در جایگاه یک فروشنده بلکه متخصص آن حوزه آن حوزه می‌بینند.

 

مردم به متخصص‌ها اعتماد می‌کنند و برای حل مشکلشان حاضرند پول خرج کند و در نتیجه محصولات یا خدمات ما را خریداری کنند.

 

پیدا کردن نقطه مطلوب در تولید محتوا

همانطور که اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین کارهای یک مدرس تولید محتوا س هر چقدر که تولید محتوا مهم است به همان میزان چه محتوایی تولید می‌کنیم نیز مهم است. تولید محتوای بدون برنامه و از هر دری سخنی شاید در کوتاه مدت کار ما را جلو ببرد اما در بلند مدت باعث می‌شود که دچار سردرگمی ‌شویم.

 بنابراین لازم است که قبل از این که بخواهیم به میزان زیادی محتوا تولید کنیم و روی این محتوا سرمایه‌گذاری کنیم، آن را ویرایش و سپس آنرا آن را عرضه کنیم ابتدا تکلیفمان را با خودمان مشخص کرده باشیم که چه محتوایی را می‌خواهیم تولید کنیم.

 

وظیفه شما این است که کارتان را پیدا کنید و سپس با تمام وجود خودتان را وقف آن کنید.

بودا

 

دانش اطلاعاتی است که درباره‌ی یک موضوع خاص از طرق مطالعه یا مشاهده کسب شده است. مهارت توانایی انجام درست یک کار|حوزه‌ای که در آن فرد خبرگی یا صلاحیت دارد. مهارت دانشی است که به‎‌درستی مورد استفاده شود. اگر بخواهیم ساده بگوییم، نقطه مطلوب اشتراک دانش/مهارت و اشتیاق است.برای پیدا کردن این مهم ما می‌خواهیم از تکنیک نقطه مطلوب استفاده کنیم. در واقع ببینیم که در چه حوزه‌هایی ما دانش داریم و در چه حوزه‌هایی مهارت . و ترکیبی از این دو را برای تولید محتوا استفاده کنیم.

از کجا شروع کنیم؟

کار خود را با ایجاد فهرستی از حوزه‌های مهارت یا دانشتان شروع کنید حوزه‌هایی که در آن‌ها در مقایسه با یک فرد معمولی بهتر می‌توانید عمل کنید زمان طوفان فکری است و از هر قدر گزینه‌های بیشتری بنویسید بهتر است.

اگر این تمرین را به درستی انجام داده باشید باید حوزه‌های دانشی بسیار بیشتری نسبت به حوزه‌های مهارتی خود داشته باشید.

این سوال‌ها نیز می‌تواند در پیدا کردن نقاط توانمندی شما و مهارت‌های شما نیز کمک کند:

  1. دیگران شما را با چه ویژگی مثبتی به یاد می‌آورند؟ دیگران معتقدند شما در چه چیزی خیلی خوب هستید؟ (این سوال را برای چند نفر از نزدیکان خود ارسال کنید و ببینید درباره شما چه نظری دارند).
  2. آیا در زندگی شما جنبه‌های خاصی وجود دارد که اغلب به خاطر آن‌ها مورد تحسین دیگران قرار می‌گیرید؟
  3. در چه حوزه‌هایی از زندگی بیشتر به خود میبالید؟
  4. آیا مهارت‌های خاصی وجود دارند که آن‌ها را خیلی راحت آموخته باشید و خیلی راحت انجام بدهید؟
  5. چه زمانی بیشتر احساس می‌کنید خودتان هستید

خوب عمل کردن برای تولید محتوای اشتیاقی و آن ندارید که واقعاً سختی است اگر عاشق محتوایی نباشید که تولید می‌کنید احتمال کمی وجود دارد که محتوای آن به اندازه کافی خوب باشد و تاثیری بگذارد و به همین دلیل بیشتر افرادی که به نظرتان محتوای بسیار خوبی تولید می‌کنند عشقی حقیقی به موضوع محتوایی دارند که تولید می‌کنند.

اگر برای آموزش و درس دادن موضوعی که شما را به وجد می‌آورد علاقه و اشتیاق وافر دارید چنین محتوای می‌تواند به اندازه کافی خوب باشد می‌تواند آنقدر مشتاقانه تولید شود که بتوانید کسب و کاری بی‌مانند حول آن ایجاد کنید.

تولید محتوای متنی چیست؟

شاید در اولین نگاه تولید محتوای متنی را معادل پست‌نویسی برای یک وبلاگ یا انتشار جزوه و مقاله در نظر بگیرید، اما واقعیت این است که بیشتر انواع و فرمت‌های محتوا نیازمند تولید محتوای متنی هستند.

به عنوان مثال حتی اگر دغدغه شما تولید یک ویدیو باشد و بخواهید یک کلیپ موفقی را تولید کنید بسیار حرفه‌ای‌تر است که ابتدا با متن‌ها و صحبت‌های خود را بنویسید و تنظیم کنید. به شکل مشابه بسیاری از تولید کنندگان حرفه‌ای فایل‌های صوتی و پادکست هم ابتدا متن یا حرف‌های خود را می‌نویسند و سپس به سراغ ضبط می‌روند.

البته این به آن معنی نیست که در تولید محصولات آموزشی‌مان الزما روخوانی انجام شود اما همین که ابتدا به تولید و تهیه محتوای متنی فکر کنیم باعث میشود که ذهن‌مان مرتب‌تر شود و بتوانیم اجرای حرفه‌ای‌تری داشته باشیم.

فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز نمی‌تواند از زیر بار محتوای متنی شانه خالی کنند. از توییت‌نویسی در توییتر تا کپشن‌نویسی در اینستاگرام مصداق‌های تولید محتوای متنی هستند و کسی که در متن‌نویسی قوی‌تر باشد می‌تواند تاثیر عمیق‌تری روی مخاطبان خود بگذارد.

سایر فعالیتهای کسب و کار آموزشی هم به نوعی با متن و تولید محتوای متنی در ارتباط هستند از تنظیم متن ایمیل برای ایمیل مارکتینگ رفته تا تهیه یک نامه برای رزرو یک سالن برای برگزاری همایش آموزشی، دعوتنامه‌هایی برای حضار و شرکت‌کنندگان فرستادن همه و همه نیازمند متنی غنی و پربار هستند.

اهمیت تولید محتوای متنی

با توجه به توضیحاتی که تا اینجا ارائه کردیم باید اهمیت محتوای متنی به عنوان پیش نیاز تولید سایر انواع محتوا برای شما مشخص شده باشد اما چند نکته تکمیلی هم وجود دارد که می‌توان این اهمیت را بیش از پیش خاطرنشان کند.

 

محتواهای متنی هنوز برای بسیاری از انسان‌ها قابل اتکا‌تر و قابل استناد‌تر از سایر انواع محتواست.

 

ارجاع دادن به متن و استناد کردن به متن محکم‌تر از استناد کردن به حرف یا نکته‌ای است که در یک فایل صوتی یا ویدیو مطرح شده است.

ما عادت کرده‌ایم که حرفهای بزرگان، مطالعات علمی و مقاله‌های تحقیقاتی را در قالب متن بخوانیم. بزرگترین دایره المعارف‌های بشری متن محور هستند و همه اینها باعث شده که نوعی سوگیری مثبت نسبت به متن در ذهن ما شکل بگیرد.

 

امکان مرور سریع هم مزیت دیگر این است که نباید در دنیای پرشتاب امروزی از آن غافل شد: فرض کنید یک فایل صوتی یا ویدیوی ۳۰ دقیقه‌ای را در وب پیدا کنید، چگونه می‌فهمید که محتوای این ویدیو یا فایل صوتی با نیاز شما همخوانی دارد یا نه حتی تکه تکه دیدن و شنیدن فایل چند دقیقه وقت شما را می‌گیرد. این در حالی است که یک متن چند هزار کلمه‌ای را می‌توان در چند ثانیه بالا و پایین کرد و ساختار و محتوای آن مطلع شد و سپس در باره خواندن یا نخواندن آن تصمیم گرفت.

 

علاوه بر اینها قابلیت ایندکس شدن و امکان جستجو هم نکته‌ای است که نباید از آن غافل شویم هنوز موتورهای جستجو آنقدر قوی نشدند که تمام متن فیلم‌ها و فایل‌های صوتی را بر اساس کلماتی که در آن‌ها آمده است فهرست و آرشیو کنند کاری که به سادگی با متن انجام می‌شود به همین دلیل اگر دنبال سئو و بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو باشید چاره‌ای ندارید جز اینکه متن فایل‌های صوتی و ویدیویی خود را منتشر کرده و در موتورهای جستجو ثبت کنید.

در دنیای شلوغ امروزی که همه در حال تولید محتوا هستند یافته شدن و قابل جستجو بودن یک مزیت رقابتی بسیار مهم است و فرمت متنی این مزیت را در بهترین و کامل‌ترین شکل آن برای شما فراهم می‌کند.

انواع محتوای متنی

کتاب الکترونیکی (Ebook)

این نوع کتاب در واقع به صورت دیجیتالی برای دستگاه‌هایی چون کامپیوتر شخصی، گوشی هوشمند و تبلت تولید می‌شود که از کتاب‌های الکترونیکی پشتیبانی می‌کنند.

Ebook در واقع مخفف Electronic Book است و به همین دلیل آن را کتاب الکترونیکی می‌دانند.

چرا باید به فکر ساخت کتاب الکترونیکی باشیم؟

همان‌طور که گفتیم در سال‌های اخیر استفاده از کتاب‌های الکترونیکی پیشرفت چشمگیری داشته است و علت این موضوع را باید در مزایای این نوع کتاب‌های جستجو کنیم. در ادامه به دلایلی می‌پردازیم که شما را به تولید کتاب الکترونیکی ترغیب می‌کند:

  1. کاهش هزینه‌ها: یکی از مهمترین ویژگی‌های این مدل از کتاب‌ها این است که نیازی به چاپ ندارند و به همین دلیل در هزینه‌های شما خیلی صرفه‌جویی می‌شود.
  2. قابلیت به‌روزرسانی: زمانی که کتابی چاپ می‌شود برای ویرایش نسخه‌های بعدی دوباره آن را چاپ کنید. ولی در کتاب‌های الکترونیکی می‌توانید هر ویرایشی که نیاز دارید در نسخه اصلی انجام داده و دوباره خروجی بگیرید.
  3. فرایند ساده تولید و زمان کمتر: تولید کتاب‌های الکترونیک نسبت به نسخه‌های چاپی به مراتب سریع‌تر و راحت‌تر است و شامل بسیاری از مراحل نمی‌شود.
  4. دوست‌دار محیط زیست: اگر نسبت به وضعیت محیط زیست و طبیعتا دغدغه دارید و می‌خواهید درختان کمتری برای تولید کاغذ قطع شوند، یکی از بهترین راهکارها تولید کتاب‌های الکترونیک است.
  5. جلب نظر مخاطبان بیشتر: این روزها، جز افرادی که برای موضوعات آموزشی مجبورند کتاب بخوانند، فقط عاشقان کتاب را می‌بینیم که برای خرید نسخه‌های کاغذی هزینه می‌کنند تا لذت ببرند. اما ساخت کتاب الکترونیکی کمک می‌کند بتوانید محصولات خود را رایگان یا با هزینه کم در اختیار مخاطبان بیشتری قرار دهید و نظر بسیاری از آن‌ها را جلب کنید.
  6. استفاده در هر زمان و مکان: بیشتر افراد با گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها سر و کار دارند و در نتیجه خیلی راحت می‌توان هر جایی کتاب‌های الکترونیکی را مطالعه کرد.
  7. کسب درآمد و فروش نامحدود: یکی از جذابیت‌های ساخت کتاب الکترونیک این است که می‌توانید با هزینه معقول آن را تولید کنید و به فروش برسانید. از آنجایی که مانند نسخه چاپی محدودیتی وجود ندارد، در نتیجه یک کتاب را می‌توانید بارها و بارها به صورت نامحدود بفروشید و کسب درآمد کنید.
  8. جذب مشتری: یکی دیگر از مزایای این نوع کتاب‌ها این است که می‌توانید آن‌ها را به عنوان هدیه روی سایت خود در نظر بگیرید و در ازای دریافت اطلاعات مهم کاربران مانند نام، شماره موبایل یا ایمیل، یک نسخه رایگان را در اختیارشان بگذارید.
  9. امکانات مختلف: کتاب‌های الکترونیکی امکانات مختلفی دارند. به عنوان مثال می‌توانید داخل آن‌ها لینک بگذارید یا اینکه بخش مورد نظر خود را هایلایت کنید.

چگونه کتاب الکترونیکی بسازیم؟

برای اینکه بتوانید کتاب الکترونیکی مورد نظر خود را تولید کنید باید با فرایند انجام این کار و مراحل اجرایی آن آشنا باشید. شما باید قدم‌های زیر را به ترتیب پشت سر بگذارید:

  1. انتخاب موضوع: باید مشخص کنید که قرار است پیرامون چه ایده یا موضوعی کتاب خود را تولید کنید تا بتوانید حسابی ایده خود را بپروانید و به یک موضوع جذاب برسید.
  2. طرح سوال: یکی از فاکتورهای کلیدی موفقیت در تولید یک کتاب الکترونیک این است که به سوال مخاطب پاسخ داده شود. مثلا اگر کار شما فروش عسل است می‌تواند یک موضوع مناسب که مردم به دنبال آن نیز هستند این باشد: «چگونه اصل اصل از تقلبی را تشخیص دهیم؟»
  3. تولید متن کتاب: محتوای متنی کتاب را در این مرحله به صورت کامل آماده کرده و سپس ویراستاری را انجام می‌دهید.
  4. طراحی و تصویرسازی: نکته بسیار مهم در کتاب‌های الکترونیکی زیبایی آن است. عالی بودن محتوا کافی نیست. یک ایبوک حرفه‌ای باید جلدی زیبا و جذاب داشته باشد. همچنین متن داخل آن صفحه آرایی شده باشد، یعنی شامل عکس، نمودار، اینفوگرافی، جدول و. . باشد.
  5. برجسته‌کردن نقل و قول‌ها: ممکن است در کتاب خود از نقل و قول‌های مختلف استفاده کرده باشید. بهتر است آن‌ها را از نظر گرافیکی و خوانایی برجسته کنید تا بهتر دیده شوند.
  6. تبدیل فایل نهایی به PDF یا: ePUB در نهایت از فایل خود خروجی می‌گیرید تا برای انتشار آماده شود. کتاب‌های با فرمت EPUB هر روز رایج‌تر می‌شوند چون خواندن آن‌ها روی موبایل راحت‌تر است. دلیلش آن است که در این فرمت محتوای هر صفحه ثابت نیست و متناسب با اندازه صفحه نمایش، مطلب نمایش داده می‌شود.
  7. توزیع و تبلیغ کتاب الکترونیکی: از توزیع و تبلیغ کتاب الکترونیکی خود غافل نشوید. حتما از طریق خودتان یا اطرافیان و کاربران دیگر به تبلیغ کتاب خود بپردازید و لینک دانلود آن را در اختیار دیگران قرار دهید.

مقالات سایت (وبلاگ)

اصطلاح بلاگ (Blog) بسیار رایج است که به نوعی مختصر شده‌ی web log محسوب می‌شود. وبلاگ‌ها بعد از وبسایت‌ها به وجود آمدند. اصطلاح Log به معنای ثبت کردن است و وبلاگ، برای ثبت رویدادها و اتفاق‌ها و حرف‌های روزانه متولد شد. در واقع، نخستین وبلاگ ها، وب‌سایت‌هایی بودند که نویسندگان‌شان آن‌ها را به سرعت به‌روز می‌کردند و هر بار، مطلبی درباره‌ی روزمرگی‌های خود در آن منتشر می‌کردند.

در این مکان محتواهای گلچین شده، داستان‌های شخصی و کاری و مطالب هدفدار خودتان را به طور منظم منتشر می‌کنید. این اطلاعات توسط شاگردان و دنبال کننده‌های شما خوانده شده و به اشتراک گذاشته می‌شود.

اگر افراد مدرکی برای تخصص‌تان بخواهند، چه چیزی به آن‌ها ارائه می‌دهید؟ شاید گواهی نامه‌هایی که کسب کرده اید، یا مدرک تحصیلی تان، جوایزی که گرفته اید؟ یا توصیه نامه‌هایی از مشتریان راضی تان؟

این موارد خوب اند، ولی در دنیای امروز که همه چیز در اینترنت موجود است در وهله‌ی دوم اهمیت قرار می‌گیرند. مردم همیشه برای خرید از شما یک سوال مهم و اساسی دارند؟ چه چیزی (منفعتی) برای من داری؟ در مقطعی در موسسه ما از مدرس‌هایی برای تدریس دعوت می‌کردیم. برای بررسی آن ها، اولین جایی که به آن سر میزدم وبلاگ‌شان بود. وبلاگی که همواره محتوا تولید می‌کند مدرکی بر تعهد و اشتیاق نویسنده به آن صنعت است.

موتورهای جستجوگر از جمله گوگل شما را شناسایی می‌کنند و هنگامی که مخاطبان موضوعی را جستجو می‌کنند، گوگل شما را نمایش می‌دهد. و افراد زیادی به وبلاگ و سایت شما سرازیر می‌شوند، از محصولات و خدمات شما بازدید و آن‌ها را خریداری می‌کنند. همچنین اگر این کار به درستی انجام شود، یک وبلاگ به سرعت حوزه تخصص‌تان را نمایش می‌دهد.

مراحل تولید یک مقاله سایت

  1. انتخاب موضوع مقاله: برای اینکار می‌توانید خلاقیت به خرج دهید و موضوعاتی جذاب و به روز را تهیه و انتشار دهید؛ در ادامه چند ایده را باهم بررسی می‌کنیم:
  • نکاتی برای موفقیت مخاطبان در زندگی شخصی یا شغلی به آن‌ها ارائه دهید
  • نکاتی درباره کارهایی که نباید انجام دهند، ارائه کنید. مثلا اگر کار شما فروش گل و گیاه است می‌توانید مقاله‌ای راجع به اشتباهاتی در رابطه با نحوه نگهداری گیاهان آپارتمانی ارائه دهید.
  • با یک متخصص صنعت مصاحبه کنید. مردم دوست دارند داستان‌های موفقیت دیگران را بخوانند و از آن‌ها الهام بگیرند.

 

  1. تبدیل موضوع مقاله به عنوان جذاب: اگر موضوع مقاله کلیشه به نظر می‌رسد، موضوع اصلی و معمولی را با یک ارزش افزوده همراه می‌کنیم تا جذابیت مقاله بیشتر شود. مثلا بازاریابی محتوا چیست؟ یک عنوان معمولی و کلیشه‌ای است. برای تبدیل آن به عنوانی جذاب، یک ارزش افزوده به عنوان مقاله اضافه می‌کنیم:

 

  • بازاریابی محتوا چیست؟ همراه با جدول مقایسه انواع روش‌های بازاریابی
  • بازاریابی محتوا چیست؟ همراه با فیلم آموزشی ۳ دقیقه‌ای
  • بازاریابی محتوا چیست؟ همراه با دستورالعمل گام به گام

 

  1. سرفصل‌ها: هر مقاله باید به بخش هی کوچکتری تقسیم شود که همان سرفصل‌ها هستند. اگر مقاله را به سرفصل‌های مجزا تقسیم نکنیم افراد کمی حوصله و تمرکز خواندن مقاله را خواهند داشت.

می توانید چک لیست مقاله را اینجا ببنید.

کتاب

سوال: هدف از نوشتن کتاب چیست؟

پاسخ: یک استراتژی بسیار عالی برای اعتبار و درآمدزایی نه از خود کتاب بلکه بقیه محصولات مان. هدف کتاب این است که فرصت‌های کسب و کارتان را افزایش دهد. کتاب می‌تواند جزو محصولات ارزان شما باشد. حتی می‌تواند محصولی رایگان باشد! . یک استراتژی بسیار عالی این است که به کتاب به عنوان محصولی برای ایجاد سود نگاه نکنیم. کسانی که با خواندن کتاب به آموزش‌های ما علاقه‌مند می‌شوند، خیلی راحت حاضر می‌شوند مبالغ بسیار بیشتری بپردازند؛ و از آموزش‌های تخصصی‌تر ما استفاده کنند.

یکی از قوی‌ترین استراتژی‌ها این است؛ که کتاب را با سود بسیار ناچیزی بفروشید. از آن به عنوان ابزاری برای بازاریابی محصولات و خدمات گران‌تر استفاده کنید.

برخی از مزایای کتاب خوب بدین شرح است:

  • ایجاد اعتبار سریع

از بین محصولات یک مدرس، کتاب تنها موردی است که به محض چاپ شدن می‌تواند اعتبار شما را به عنوان مدرس بالا ببرد. مردم برای نویسندگان کتاب احترام زیادی قائل هستند.

  •  افزایش فروش محصولات

اگر مخاطبان شما بدانند علاوه بر محصولات آموزشی، کتاب چاپ شده‌ای دارید. با میل و رغبت بیشتری محصولات را تهیه می‌کنند. وقتی که خواننده کتابی را از نویسنده‌ای می‌خواند مثل این است؛ که ساعت‌ها باهم محاوره و گفتگو داشته اند.

فرصت ارائه نگرش ها، طرز فکر ها، بینش‌های شما در کتاب فراهم است.  این باعث می‌شود افراد ترغیب شوند. بیشتر شما را دنبال کنند و علاقه بیشتری برای دیگر محصولات شما خواهند داشت.

یک چک لیست ساده کتاب

  1. موضوع کلی: به وضوح مشخص کنید که می‌خواهید خوانندگان‌تان از کتاب شما چه دریافتی داشته باشند. آن هدف را یادداشت کنید و در طول زمانی که درحال کار روی کتاب‌تان هستید، به دیوارتان بچسبانید.

نکته کلیدی: کوچک شروع کنید تا بزرگ شوید. در کتاب‌تان ابتدا روی یک محتوای خاص با مخاطبان خاص تمرکز کنید. محتوایی که در آن متخصص و پیشتاز هستید.

  1. آماده‌سازی محتوای کتاب: لطفا چرخ را دوباره اختراع نکنید! ممکن است همین حالا نیز گنجینه‌ای از محتواها را داشته باشید که قابلیت هدف‌گذاری مجدد را دارند.  حداقل محتوایی دارید که می‌توانید جمع آوری کنید تا اولین کارهای برخی از فصل‌های کلیدی را توسط آن‌ها انجام دهید. مطمئن شوید که از قببل می‌دانید با چه چیزی شروع خواهید کرد.

نکته کلیدی: از این گام چشم پوشی نکنید. بیشتر افراد هنگام نوشتن کتاب از سطح صفر شروع می‌کنند. یک انبار محتوایی، اگر به درستی شده باشد، می‌تواند کلی شما را به جلو بیندازد.

  1. انتخاب نام فصل ها: می‌توانید از کتاب‌های دیگر حتی خارج از حوزه کاری‌تان ایده بگیرید. مثلا کار شما آموزش کسب و کار است اما از کتاب‌های ادبیات الهام بگیرید. همچنین از نام‌گذاری مثبت و انگیزاننده‌تر استفاده کنید؛ بعنوان مثال فصل اول: چگونه در کسب و کار شکست نخوریم. می‌توانیم این را بنوسیسم: “چگونه در کسب و کار سودآوری را راه اندازی کنیم؟
  2. مقدمه: این مرحله را بعد از نوشتن و آماده‌سازی حداقل ۸۰٪ از محتوای کتاب انجام دهید. اما یادتان باشد که مقدمه بسیار مهم است. در واقع مقدمه کتاب، تبلیغ کتاب است.

نکات مهم در مقدمه:

  • این کتاب برای چه کسانی نوشته شده است؟
  • چرا باید افراد به ما اعتماد و کتاب را خریداری کنند؟
  • درباره نویسنده: داستان زندگی‌تان را بنویسد و بگویید چرا صلاحیت نوشتن این کتاب را دارید؟
  • محتوای کتاب چه نفعی برای خوانندگان آن دارد؟
  • وجه تمایز این کتاب نسبت به کتاب‌های مشابه کدام است؟
  • دعوت به اقدام داشته باشید؛ همین الان خواندن کتاب را شروع کنید.
  1. نام کتاب و زیر عنوان: قدم بعدی انتخاب نام کتاب و عنوان فرعی کتاب یا یر عنوان است.

خیلی از افراد فکر می‌کنند که این کار باید در ابتدای فرآیند انجام شود، ولی بهتر است که پس از پایان کتاب، نام آن را انتخاب کنیم.

یک راه انتخاب نام کتاب، ایده گرفتن از نام کتاب‌های پرفروش است. مثلا «۷ عادت مردمان موثر»، «قلاب»، «افسانه کارآفرینی» و. .

  1. ویرایش کتاب

در این گام باید کتاب را از یک متن اولیه به متن قابل چاپ تبدیل کنیم. در این مرحله جملات را ساده‌تر و قابل فهم‌تر می‌سازیم و اشتباهات املایی، نگارشی، نقطه‌گذاری و. . را تصحیح می‌کنیم. این کارها می‌تواند توسط خودمان یا توسط یک ویراستار حرفه‌ای انجام شود. چند مورد که باید هنگام ویرایش رعایت شود

ساده‌سازی متن

  • استفاده نکردن از فعل‌های زیاد در یک جمله
  • کوتاه کردن جملات با واژه‌های زاید
  • استفاده نکردن از چند کلمه معادل در یک جمله
  1. صفحه آرایی

منظور از صفحه آرایی تبدیل متن به قالب کتاب چاپی است. در این هنگام ابعاد کتاب را تعریف می‌کنیم، شماره صفحات و عکس‌ها را اضافه می‌کنیم. کارهای دیگری که کتاب را آماده می‌سازد.

  1. طراحی جلد

یک گام خیلی مهم که فروش کتاب شما را زیاد می‌کند طراحی جلد است. ابعاد جلد به قطع کتاب بستگی دارد. تعداد صفحات در ضخامت عطف کتاب تاثیر دارد. تقریبا به ازای هر ۱۰۰ صفحه، نیم سانتی برای عطف کتاب در نظر می‌گیریم. برای طراحی جلد می‌توانید از کتاب‌های پرفروش ایران و دنیا ایده بگیرید. سعی کنید از عکس‌های شلوغ روی جلد استفاده نکنید.

  1. گرفتن مجوزها

قبل از دادن فایل به چاپخانه لازم است مجوزهایی اخذ شود. گرفتن مجوزها معمولا توسط شما که نویسنده هستید انجام نمی‌شود. در این گام لازم است یک ناشر این کار را برای شما انجام دهد.

مجوزهای لازم برای چاپ کتاب

  1. ثبت کتاب توسط ناشر در سایت کتابخانه ملی به آدرس nlai. ir
  2. اخذ مجوز وزارت ارشاد. کتابخانه ملی کتاب را به وزارت ارشاد ارسال می‌کند. اگر متن شما از دید وزارت ارشاد مشکلی نداشت، مجوز چاپ آن صادر می‌شود.
  1. چاپ کتاب

چاپ کتاب بهتر است توسط خود ناشر انجام شود. فایل PDF نهایی کتاب و همچنین فایل PSD جلد را به چاپخانه می‌دهیم. مهمترین تصمیمی که شما باید بگیرید نوع چاپ و تیراژ کتاب است. نوع چاپ می‌تواند دیجیتال یا افست باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *