انواع بازی ها در کلاس مجازی

انواع بازی در کلاس

گروه اول: بازی ها در کلاس های مجازی

بازی گزینه های متفاوت

به این شکل است که از جدول زیر شش واژه تصادفی را برمیدارید و به دو گروه سه تایی تقسم می کنید و بعد مبنای گروه بندی تان را توضیح. این بازی باعث می شود که خلاقیت شاگردان در کلاس درس تحریک شود. نکته اینکه باید سعی کنید با معنی واژه ها کار کنید نه ظاهرشان. فیلم زیر نحوه انجام این بازی را در کلاس درس توضیح میدهد.

جدول کلمات برای بازی گزینه های متفاوت

 

بازی قصه ها و مثل ها

این بازی بسیار سرگرم کننده است و میتواند به فهم بهتر مفاهیم درسی با استفاده از قصه ها و داستان ها کمک زیادی کند. شما می توانید چندتا مثل را انتخاب کنید. مثل مثل جنگ زرگری، هفت خوان رستم، کلک مرغابی و…، این قصه را می توانید در کلاس مطرح کنید و از شاگردانتان بخواهید این مثل ها برای شما چه معنا و مفهومی دارند؟ کجاها معمولا استفاده می شوند؟ این مثل ها چه قصه هایی داشتن که الان به مَثل تبدیل شده اند. فیلم زیر توضیح این بازی است.  این بازی و سرگرمی جالبی در کلاس درس است.

بازی نام به همراه صفت

در این بازی شاگردان نام یکدیگر را یاد می گیرد و همزمان مهارت گوش دادن در آنها تقویت می‌شود. از کلاس بخواهد به شکل دایره بزرگ بنشیند و پس از هر یک از دانش آموزان بخواهید صفتی در مورد خودشان بگویید که بتواند توصیف کننده آنان باشد و با حرف نخست نامشان آغاز شود برای مثال محمد مهربان، آرمان آراسته،‌ مریم مرتب و غیره

  • بازی را اینگونه آغاز کنید که نخستین نفر نام و سپس صفت خود را برای گروه می گوید.
  • سپس فردی کناری او و صفت دوست قبلی و خودش را می گوید، نفر سوم نام و صفت دو نفر پیش از خود و سپس خودش را برای گروه می گوید. هرچه بازی پیش می‌رود شاگردان با چالش بیشتری روبه‌رو می‌شود.
  • به آنها یادآوری کنید قرار نیست در این بازی استرس داشته باشند این بازی تنها برای سرگرمی و یادگرفتن اسم یکدیگر است اشتباه کردن اشکال ندارد و کمک به هر یک از دوستان ایرادی ندارد.
  • از اینکه با چه سرعتی نام همه شاگردادن‌تان را یاد می گیرید شگفت زده خواهید شد. هشدار: از شاگردان بخواهید هنگام انتخاب نام و صفت برای خود از واژه های مثبت استفاده کنند؛ گاهی صفت ها به افراد می‌چسبد.

بازی کارت نام‌ها

کاغذهای پوستر به اندازه ۲۱.۵ در ۲۷.۹ سانتیمتر به دانش‌آموزان بدهید و از آنان بخواهید آن را از این به بعد از وسط تا کنند تا بتوان حالت ایستاده داشته باشد. از آنها بخواهید در یک گروه کاغذ اسمی را که می‌خواهند نامیده شوند بر روی آن بنویسند و اگر دوست دارند نشانه از خود را روی را نیز روی آن نقاشی کند. یا می‌توانید از آنان بخواهید با ماژیک براق کارت‌های خود را تزئین کنند تا هر یک کارت مخصوص به خود داشته باشد. سپس می‌توانید کارتشان را به گونه ای روی میز قرار دارد که بخش نوشته شده رو به شما باشد.

بازی حفظ بادکنک

  1. شاگردان را به گروه‌های ۴ تا ۶ نفره تقسیم کنید.
  2. به هر گروه یک بادکنک بدهید تا باد کند
  3. از هر گروه بخواهید دست هم را بگیرند و یک دایره تشکیل دهند
  4. هدف این بازی آن است که بادکنک را در هوا نگه دارد و با همکاری هم نگذارند به زمین بیفتد. برای در هوا نگه داشتنش باید به آن ضربه بزنند. دستورالعمل این است که فقط دست‌هایشان را نمی‌تواند از هم جدا کند ولی می‌تواند از هر عضو دیگری برای ضربه زدن به بادکنک استفاده کنند (سر، شانه، آرنج، زانو و. .)
  5. برای دشوار کردن تکلیف پس از چند دقیقه می‌توان بادکنک دوم یا سوم را به درون هر گروه انداخت یا دستورالعمل را تغییر داد و گفت فقط با سر می‌توانند بزنند
  6. پس از اتمام بازی از گروه‌ها بخواهید به که بگویند چه عاملی باعث موفقیت آن‌ها در حفظ بادکنک می‌شد؟ ممکن است شاگردان به موضوع انعطاف‌پذیری و حرکت هماهنگ هم اشاره کنند یا به اینکه چطور افراد یک هدف مشخص (ضربه با بادکنک با هدف در هوا نگه داشتن آن) را به شیوه‌های مختلف انجام می‌دهند.

 

بازی روزنامه با موسیقی

برای این فعالیت به دستگاه پخش موسیقی یا موبایل‌هایی که بلندگوی قوی دارند نیاز دارید.

  1. حدود ۱۵ برگه روزنامه را روی زمین پهن کنید
  2. زمانی که موسیقی پخش می‌شود شاگردان در محوطه اطراف روزنامه‌ها قدم می‌زنند قطع شد هر کس باید روی یک روزنامه بایستد. هدف این است که هرکس روی روزنامه‌ای باشد ولی ضرورتی ندارد هر کسی اختصاص آن یک روزنامه برای خودش داشته باشد. افراد می‌توانند چند نفره روی یک روزنامه باشند.
  3. با هر قطعه موسیقی یکی از روزنامه‌ها را کم کنید تا جایی که تعداد روزنامه‌ها به ۲ یا یک عدد برسد
  4. این بازی افراد را تشویق کنید به شیوه‌های فکر کنند که بشود تمام اعضای کلاس روی یک روزنامه قرار بگیرند و هیچ کس بیرون نماند
  5. بحث و گفتگوی کلاسی می‌تواند بر سر این موضوعات انجام گیرد که:
    1. چطور گاهی اوقات ما بیش از آنچه واقعاً نیاز داریم از منابع استفاده میکنیم
    2. چگونه می‌توانیم با همکاری یکدیگر از منابع محدود استفاده بهینه ببریم
    3. این بازی درباره استفاده حداکثری از منابع طبیعی چه چیزی به ما می‌آموزد
    4. درباره مسائل اجتماعی مثل رفت و آمد با ماشین، ترافیک، استفاده از پارکینگ و ..

 

این فعالیت باعث می‌شود اعضای کلاس احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتری با هم بکنند.
این بازی و سرگرمی جالب باعث می‌شود اعضای کلاس احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتری با هم بکنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *