سخنرانی

چگونه سخنرانی خوبی داشته باشیم – قسمت اول

چگونه سخنرانی خوبی داشته باشیم – قسمت اول

سه رکن ترغیب کردن

ارسطو اولین فلسوف برجسته‌ای بود که به اهمیت سخنوری به عنوان ابزاز ضروری رهبری، پی برد. او ارکان اصلی را به سه بخش تقسیم کرد: منطق (Loges)، اخلاق (ethos) و احساس (Pathos)، اجازه بدهید به تریب این سه رکن را بررسی کنیم.

«Logos» به منطق، واژه‌ها و دلیل‌ها در صحبت‌های شما اشاره می‌کند. باید هر چیزی را که می‌گویید مانند حلقه‌های زنجیر یا تکه‌های جورچین باهم هماهمگ باشند تا جمله یا بحث منسجمی به وجود بیاید. وقتی درباره حرف هایتیان فکر و برای بیان آن‌ها برنامه ریزی می‌کنید، نکات مختلفی را در یک زنجیزه از مسائل کلی به مسائل جزئی، یا از شروع تا پایان سازماندهی می‌کنید؛ برای ایجاد یک بحث ترغیب کننده، هر نکته بر نکته قبلی تکیه می‌کند.

جنبه دوم ترغیب کننده، «ethos» یا اخلاق است. این جنبه به شخصیت، رفتار و صداقت شما هنگام صحبت کردن اشاره دارد. افزایش اعتبار قبل و بعد از سخنرانی نزد مخاطبان، احتمال این که آن‌ها حرفه‌های شما را بپذیرند و بر اساس تویه‌هایتان اقدام کنند، بالا می‌برد. جنبه سوم، «Pathos» یا احساس است. این جنبه درون مایه عاطفی صحبت‌های شما و احتمالا مهمترین رکن است. این بُعد فقط زمانی نمود می‌یابد که شما با افراد، ارتباط عاطفی برقرار کنید و آن‌ها را به اندازه‌ای تحت تاثیر قرار دهید که طرز تفکرشان را تغییر و یک اقدام خاص انجام دهند.

اگر می‌خواهید هنگام سخنوری، این افراد را تغییر دهید و آن‌ها را به دیدگاه خود ترغیب کنید، باید هر سه رکن (منطق، اخلاق و احساس) در هم ادغام شوند.

 

چالش دانش‌آموز باانگیزه

 

منبع: قدرت برایان | برایان تریسی | پروین آقایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *