بهترین میکروفون برای تولید محتوا + فیلم آموزشی

راهنمای خرید میکروفون- چگونه یک میکروفون خوب بخریم؟

انواع میکروفون ها برای تولید محتوا

داینامیک Dynamic

داخل میکروفون‌های داینامیک سیم‌پیچی وجود دارد که درون آن آهنربایی است و روی آن دیافراگمی است که با صحبت باعث لرزش آن می‌شود. در این سیم‌پیچ سیگنال الکتریکی القا می‌شود. یعنی عملکردش با تغییرات میدان مغناطیسی است تا در نهایت صوتی به‌صورت سیگنال الکتریکی خارج شود.

نکته‌ای که باید بدانید این است که حساسیت داینامیک میکروفن‌ها به دلیل سیستم الکترومغناطیسی درون آن،‌ کم است و نمی‌تواند صداهای کوچک و با دامنه کم را جذب کند.

شاید فکر کنید وقتی حساسیت کم است این میکروفون کاربردی نیست. ولی در برخی از موقعیت‌ها تنها میکروفونی که می‌توانید از آن استفاده کنید داینامیک میکروفون است.

همین مشخصه داینامیک میکروفون که حساسیتش کم است. باعث می‌شود بتوانید در محیط‌های شلوغ از آن استفاده کنید. از این مدل میکروفون‌ها بیشتر خوانندگان در کنسرت‌ها‌ و مجری‌ها در سالن‌های بزرگ استفاده می‌کنند.

وقتی یک خواننده در سالن بزرگ اجرا دارد، حجم زیادی از صداهای مختلف در آن محیط وجود دارد و اگر میکروفونی با حساسیت بسیار بالا در آنجا قرار می‌گرفت، ‌نویز محیط و صداهای جانبی اطراف آن‌قدر زیاد بود که از آن میکروفون نمی‌توانست استفاده کند.

بنابراین داینامیک میکروفون برای محیط‌هایی که جمعیت زیادی در آن وجود دارد. مانند کنسرت، بسیار عالی و مناسب است. همچنین قیمت‌های این نوع میکروفون نسبتا ارزان‌تر است.

بنابراین با توضیحاتی که داده شد اگر بخواهید یک ویدئو آموزشی تولید کنید. بهترین گزینه داینامیک میکروفون نیست. به این دلیل که اصلا برای این کار ساخته نشده است. در تولید ویدیوهای آموزشی معمولا در یک اتاق ساکت قرار می‌گیرید و می‌خواهید به‌تنهایی صوتی ضبط کنید که تمام جزئیات و تمام اتفاقات ریز صوتی هم رکورد شود.

  1. کاندنسر Condenser

میکروفون‌های کاندنسر، میکروفون‌هایی هستند که اغلب عملکردشان از روی عملکرد خازن است. همان‌طور که می‌دانید خازن در واقع دو لایه است که باید به یک منبع تغذیه وصل شود. اگر یکی از این سطح‌های خازن متحرک باشد و فاصله بین این دو خازن کم‌ و زیاد شود، باعث می‌شود که یک سیگنال الکتریکی تولید شود.

اغلب میکروفون‌های کاندنسر عملکردشان این‌گونه است که یک دیافراگم وجود دارد. که معمولا به‌صورت دایره‌ای و سکه‌ای است و ارتعاش آن باعث می‌‌شود فاصله‌اش از دیواره دیگر کم‌وزیاد شود و در نهایت یک سیگنال الکتریکی تولید می‌شود.

میکروفون‌های کاندنسر، میکروفن‌هایی هستند که برای پادکسترها، برای کسانی که می‌خواهند در محیط‌های خانگی و حتی در استودیو صوت رکورد کنند. معمولا پراستفاده‌ترین میکروفون‌ها هستند.

مشخصات میکروفون کاندنسر

  1. نیاز به منبع تغذیه

اولین مشخصه میکروفون‌ کاندنسر این است که حتما به منبع تغذیه نیاز دارند. در اصطلاح عامیانه این میکروفون‌ها به ولتاژ نیاز دارند تا بتوانند کار کنند که برای این ولتاژ شاید نیاز به منبع خاصی داشته باشند، مثلا اغلب میکروفون‌های حرفه‌ای استودیویی اصطلاحا به فانتوم پاور نیاز دارند که یک منبع تغذیه ۴۸ ولتی است.

اگر ولتاژ کمتری به آن وصل کنید شاید میکروفون کار کند. ولی بلندی صدا کمتر می‌شود. میکروفون‌های کاندنسری وجود دارد که سطح دیافراگم آن‌ها کوچک‌تر است. شاید با ولتاژهای کمتری بتواند به‌خوبی کار کند.

 تحت تاثیر رطوبت و دما

دومین نکته در میکروفون‌ کاندنسر این است که یک خازن ظرفیتش با توجه به رطوبت و دما می‌تواند تا حدی تغییر ‌کند. بنابراین میکروفون‌های کاندنسر این حساسیت را دارند که اگر در دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد از آن‌ها استفاده کنید یا در اتاقی استفاده کنید که دما صفر درجه سانتی‌گراد است. احتمالا کیفیت این دو صوت متفاوت خواهد بود.

باید به‌صورت رایج از میکروفون‌ کاندنسر در دمای اتاق استفاده کنید. یعنی در جایی که می‌خواهید از این میکروفون‌ها استفاده کنید باید همیشه رنج دمای ثابتی داشته باشد.

  1. حساسیت بالا

سومین نکته در میکروفون‌ کاندنسر این است که حساسیت بسیار بالایی دارند. حساسیت می‌تواند دو معنا داشته باشد. یک معنا حساسیت فرکانسی است که فرکانس‌های پایین و فرکانس‌های بالا را دریافت کنند. منظور از فرکانس‌های پایین، صداهای بم‌تر است و فرکانس‌های بالا منظور صداهای زیرتر است.

گوش انسان می‌تواند فرکانس‌هایی از ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز را دریافت کند و به‌عنوان رنج امواج صوتی آن را تشخیص دهد.

معنای دیگر، حساسیت دامنه است. منظور این است که اگر یک میکروفون کاندنسر جلوی شما باشد به احتمال خیلی زیاد کوچک‌ترین صدا توسط میکروفون کاندنسر ثبت خواهد شد.

  1. مناسب برای مکان ساکت

چهارمین نکته در میکروفون‌های کاندنسر این است. که برای استفاده در مکان‌های ساکت ساخته شده‌اند. هیچ‌وقت نمی‌بینید که خواننده یک میکروفون کاندنسر دستش بگیرد و در جمعیت شروع به خواندن کند.

اغلب میکروفون‌های کاندنسر طوری ساخته شده‌اند که خیلی معقول نیست آن‌ها را جا‌به‌جا کنید. میکروفون‌های کاندنسر حرفه‌ای ساخته شده است تا در یک مکان ثابت روی پایه یا سه‌پایه قرار بگیرد. حتی این میکروفون‌ها لرزش‌گیری دارند که با کوچک‌ترین لرزش میز، میکروفون جابه‌جا نشود. تا بتوانید کیفیت صدای پایدار و تمیزی را به‌عنوان خروجی صدا ضبط کنید.

لوازم جانبی میکروفون

بعد از انتخاب میکروفون، به برخی لوازم جانبی هم نیاز خواهید داشت. البته تهیه تمامی این موارد به بودجه شما و محیط ضبط بستگی دارد. تهیه یک «عایق صدا» (Microphone Isolation Shield) و قرار دادن آن در پشت میکروفون (حتی میکروفون‌های داینامیک)، از بازگشت فرکانس‌های برخوردی و ضبط آن‌ها جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، با استفاده از یک «پاپ فیلتر» (Pop Filter)، صداهای اضافی همچون صدای تنفس و صدای تلفظ حروف «س» و «ش» و «پ» و «ب» فیلتر می‌شود.

ارزان ترین میکروفون برای تولید محتوا

میکروفون یقه­‌ای بویا BY M1 

میکروفونمیکروفون را به گوشی خود متصل کنید و به یقه لباس یا هرجایِ دلخواه دیگری گیر کنید، گوشی را در جیب خود بگذارید و آماده تولید محتوا شوید. به همین راحتی. آغاز به کار Plug & Play بدون نیاز به تنظیمات اضافی کار را برای تازه­‌کاران دنیای تولید محتوا راحت کرده است. مشخصۀ اساسی فورم فاکتور لاوالیر Lavalier آزادی حرکتِ شماست. وزن سبک و مخفی شدن ابزار ضبط صدایی چیزی است که خیلی از تولیدکنندگان محتوا به دنبال آن هستند.

این میکروفون ارزان ­قیمت ۱۰ دلاری یک الکترت کاندنسر با کیفیت است که باز هم از شرکت بویا انتخاب شده و برای مصاحبه­ کنندگان، بلاگری و تولید ولاگ، پادکست و به طور کلی تولید محتواهای ویدیویی و صوتی سازگار است. برای تهیه این میکروفون کافی است سری به سایت دیدنگار بزنید.

مشخصات صوتی BY-M1

میکروفونالگوی قطبی بویا BY-M1 یقه­‌ای از نوع Omnidirectional است. به این معنی که صدا از تمام جهاتِ اطراف دیافراگم بازتولید می­‌شود. این مشخصه برای تولیدکنندگان محتوا که قصد دارند صدای محیط را نیز ضبط کنند سازگاری دارد. با توجه به دامنۀ فرکانسی ۶۵ تا ۱۸۰۰۰ هرتزی، نویز به سیگنال SNR 74 دسی­‌بلی و امپدانس ۱۰۰۰ اُهمی انتظار کیفیت مطلوبی را در این محدودۀ قیمتی از شرکت چینی BOYA داشته باشید.

دیگر مشخصه‌­ها و لوازم همراه BY M1

میکروفوناین میکروفون یقه­‌ای به همراه یک گیرۀ اتصال به لباس lapel clip عرضه می­‌شود. یک جک ۵/۳ میلی­‌متری که از طریق کابل ۶ متری به همراه یک آداپتور ¼” برای اتصال به انواع دستگاه­‌ها نظیر: دوربین­‌های DSLR، گوشی­‌های هوشمند و تبلت­‌ها و کامپیوترهای شخصی برای کاربر فراهم شده است.

یک عدد باتری LR44 نیز به همراه این میکروفون است. روی بدنۀ کوچک میکروفون یک دکمۀ خاموش و روشن وجود دارد. زمانی که از گوشی هوشمند، تبلت یا کامپیوتر شاخصی استفاده می‌کنید، آن را در حالت خاموش قرار دهید و در صورتی که از DSLR استفاده می­‌کنید آن را روشن کنید تا منبع تغذیه از خود میکروفون تامین شود. یک ضد نویز باد فوم Foam Windscreen اقلام همراه را تکمیل کرده است تا فقط جای خالی خلاقیت شما برای تولید محتوا باقی بماند.

بهترین میکروفون برای ضبط پادکست و تولید محتوا

اگر ابتدای راه هستید می‌توانید از میکروفون‌هایی مثل Boya by m1 استفاده کنید. که با توجه به قیمت، کیفیت بسیار خوبی دارند. البته اگر بخواهید بودجه‌ای چند میلیون درنظر بگیرید برند Rode گزینه‌هایی بسیار عالی دارد که در خانواده Wireless Go هستند. شرکت سونی هم یک میکروفون یقه‌ای بی‌سیم تولید کرده که مدل آن ECM-AW4 است.

 

 

فیلم راهنمای خرید میکروفون برای تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *