کارگاه آموزشی چیست و چگونه کارگاه آموزشی برگزار کنیم

کارگاه آموزشی چیست؟  

کارگاه آموزشی به معنی یک دورهٔ آموزشی کوتاه‌مدت دربارهٔ موضوعی خاص است.

بر اساس تعریف لغت‌نامهٔ مریم وبستر کلمهٔ ورکشاپ به معنای یک برنامهٔ آموزشی معمولاً فشرده‌است که با حضور گروه کوچکی از افراد تشکیل می‌شود و متمرکز بر آموزش تکنیک‌ها، اصول و مهارت‌های در یک زمینهٔ تخصصی است. کارگاه آموزشی یا ورکشاپ آموزشی، یک فرآیند آموزشی تعاملی است که در آن، شرکت‌کنندگان با فعالیت‌های عملی، تجربی و تمرینی به یادگیری مهارت‌های خاص و بهبود عملکرد خود می‌پردازند. در کارگاه‌های آموزشی، افراد از تجربیات و دانش مربوط به موضوع آموزشی بهره می‌برند و به صورت کاربردی با مفاهیم و مهارت‌های جدید آشنا می‌شوند.

این نوع آموزش به دلیل اینکه فراگیران به صورت عملی با مباحث آموزشی درگیر می‌شوند، به آنها اجازه می‌دهد که مهارت‌های جدید را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست آورند. همچنین، کارگاه‌های آموزشی برای شرکت‌کنندگان فرصتی برای شبکه‌سازی و ارتباط با دیگران در صنعت و فضای کسب و کار فراهم می‌کنند.

هدف از برگزاری کارگاه آموزشی چیست

اگر نیاز دارید در دوره به اطلاعات زیادی دسترسی یابید، شیوه آموزش به شکل کارگاه آموزشی برایتان سودمند خواهد بود. در کارگاه‌های آموزشی می‌توانید تعداد افراد را به چند گروه تقسیم کنید و به گروه وظیفه ی خاصی برای تحقیق بدهیـد (معمولا گروه‌های چهار تا نفره به بهترین شکل می‌توانند کار انجام بدهند.) سپس در زمانی مشخص هر گروه نتایج تلاش مطرح می‌کند بقیه ی گروه نظراتشان این اعلام می‌کنند. معمولاً این اتفاق پس از ارائه گزارش رخ البته ممکن دیگر گروه تقاضای ارائه این رابطه داشته باشند. در چنین حالتی نقش منشی داشته باشد گزارش ارائه دهد.

  1. کارگاه های آموزشی باعث تقویت حس همکاری میان اعضای گروه های کوچک و سپس گروه های بزرگ تر می شود.
  2. در کارگاه های آموزشی گفت و گو و بحث در گروه های کوچک ایده های زیادی تولید می کند و می تواند حرکتی خلاقانه باشد
  3. برای تولید ایده‌های مختلف تعداد پنج نفر کافی است، اما اگر با این تعداد به ایده های جالبی نرسید می توانید تعداد اعضای گروه تان را افزایش دهید
  4. دیدن مشکلات از دیدگاه دیگران در کارگاه های آموزشی یعنی ارزیابی مجدد نظرات باورهایتان
  5. یادگیری به این شکل از یکدیگر تأثیری زیادی روی درک و تقویت حافظه تان خواهد داشت و با یادگیری به شیوه مطالعه ی فردی کاملاً متفاوت است.
  6. شرکت کنندگان در کارگاههای آموزشی پس از رسیدن نتیجه در زمان کوتاه احساس موفقیت خواهند کرد (معمولا این زمان ساعت است).
  7. کارگاه های آموزشی به شما اجاز می دهند مهارتهای مختلف را با هم بیاموزید. مهارت هایی مثـل توانایی گوش دادن، اعتماد به نفس در بیان نظراتتان، باز بودن در مقابل نظرات دیگران، درک اینکه بیش از یک شیوه برای انجام کاری وجـود دارد، کار کردن محدوده‌های زمانی و ایجاد حس  همکاری در چنین کارگاه هایی تقویت خواهد شد.
 

راهنمای تهیه سرفصل

یکی از مهمترین و با اهمیت ترین بخش های یک رویداد موفق، توضیحات و سرفصل های آن است. آموزش هایی که بصورت الکترونیکی تهیه می شوند بدلیل دیدن چندباره آنها توسط مخاطب، لازم است که مسیر آموزش به صورت گام به گام طی شود.

دلیل درخواست سرفصل در قالب الگو (Template) موردنظر بهمراه ذکر تمامی مباحث نیز این است که کابر، قبل از تهیه آموزش، ابتدا سرفصل ها را برسی می کند و در صورتی که مبحثی در دوره آموزشی بیان شده باشد اما در سرفصل ها ذکر نشده باشد، lمخاطب دچار سردرگمی و نارضایتی خواهد شد. ارائه سرفصل بصورت کلی، برای تصمیم گیری و ادامه مسیر، کار را دشوار می سازد.

مثال:

  • بخش اول: مقدمه، اهداف، مباحث پایه ای
  • بخش دوم: بیان جزئیات
  • بخش سوم: جمع بندی
  • فصل چهارم: مثال

ارائه سرفصل به این شکل ( با عبارت گنگ و نامرتبط با یک موضوع خاص)، برای هر عنوان آموزشی قابل ارائه است. چنین سرفصلی، اطلاعات دقیق و مناسبی را برای ادامه مسیر در اختیار نمی گذارد. لازم است سرفصل ها با جزئیات ارائه شود. نمونه سرفصل های صحیح را می توانید از محصول آموزشی چک لیست برگزاری کارگاه آموزشی تهیه کنید.

 

 

 

توضیحات آموزش

در این قسمت توضیحاتی در مورد دوره آموزشی، این که این دوره چیست و چه کاربردی دارد. این توضیحات باعث می شود تا کاربران با کسب اطلاع  بیشتری، اقدام به تهیه آموزش نمایند.

مقدمه می بایست واضح و شفاف، خلاصه و گزیده باشد. نقش مقدمه بیشتر از اینکه پاسخ دهی نیاز باشد، باید ایجاد نیاز باشد. یعنی فرد با اندک آشنایی با مطالعه این بخش، بتواند میزان نیاز و عدم نیاز خود را به این آموزش به‌راحتی دریابد. مقدمه می تواند شامل ارائه جذابیت های یادگیری دوره آموزشی نیز باشد. همچنین باید به گونه ای باشد که برای فرد آشنا با مباحث بیش از حد ساده و ابتدایی نباشد، باید به گونه ای باشد که به فرد نا آشنا با مباحث دید خوبی از موضوع بحث را ارائه دهد. نقش مقدمه بیشتر از اینکه پاسخ دهی نیاز باشد، باید ایجاد نیاز باشد.

مثال : مقدمه دوره ای با موضوع «بازارایابی محتوایی»

  • طبق اعلام یک شرکت تحقیقات بازار، مشتریانی که تا ۳۰ سال پیش در معرض ۵۰۰ پیام بازاریابی قرار می گرفتند، امروز با حدود ۵۰۰۰ پیام بازاریابی و چه بسا بیشتر بمباران می شوند. هر روز که میگذرد مشتریان در مقابل تبلیغات مقاوم تر می شوند. فرض کنید در زمان تماشای یک بازی فوتبال بسیار مهم هستید، چقد برای شما پیش آمده که به آگهی های میان برنامه توجه نکنید و سرگرم مثلا گوشی یا کار دیگری شوید؟ حتی اگر پرنفوذترین رسانه تبلیغاتی را هم در دست داشته باشید این مشتریان

هستند که تصمیم می گیرند که به شما توجه کنند یا خیر. بازاریابی محتوایی نور امیدی است برای بنا کردن کسب و کاری محکم و قابل اطمینان در شرایط بحران و دشوار. در بین هیاهوهای رقبا، صدای شما در ذهن مخاطب طنین انداز می شود و توجه آنها را به خود جلب می کنید. محتوای با کیفیت تولید می کنید و با خلق ارزشی مفید برای مردم، آن ها نیز پاداش شما را با خرید از محصول یا خدماتتان می دهند. با ما در این دوره همراه باشید تا به شما نشان دهیم چگونه با تغییر الگوهای رایج در بازاریابی و تولید محتوا می توانیم کنترل زندگی و کسب و کارمان را به دست بگیریم.

هرم هاض : مثلث «هدف»، «ارزش یادگیری» و «ضرورت» که به اختصار هاض نامیده می‌شود، سه ضلع معرفی آموزش‌های آکادمی زندگی شخنود را، بعد از ارائه مقدمه تشکیل می دهند. برای این سه بخش نیازی به ارائه سه پاراگراف مجزا نمی باشد و می توان آن را در قالب دو پاراگراف ۱۰۰ کلمه‌ای ( مجموعا ۲۰۰ کلمه) ارائه نمود.

هرم هاض در سرفصل نویسی

فرض کنید که درس شما یکی از دروس دانشگاهی است و یا آموزش یک نرم افزار کاربردی است. لطفا توضیح دهید یادگیری این درس چرا اهمیت دارد؟ و این درس در مورد چه مبحثی ارائه می شود. اگر درس دانشگاهی است، چرا باید علاوه بر آموزش در دانشگاه، این دوره را نیز طی کرد و اگر نرم افزار کاربردی است، چرا باید این نرم افزار را یاد گرفت و یادگیری این نرم افزار چه مزیت‌هایی دارد.

  1. هدف: در این بخش به صورت خلاصه، هدف از این دوره بیان خواهد شد. اینکه در این دوره چه چیزی می خواهیم آموزش دهیم(می تواند به سادگی یک یا دو جمله باشد). هدف به مخاطب می گوید که در انتهای این آموزش کجا خواهد بود. این مهم باعث می شود مخاطب آگاهانه، قبل از شروع مسیر، تصمیم بگیرد که این قله ارزش طی کردن مسیر را دارد یا نه!.
  2. ۲. ارزش یادگیری: در این قسمت باید دقیقا مشخص شود که یادگیری این دوره چه ارزشی دارد. چطور می توانیم تاثیر آنرا در زندگی روزمره مان ببنیم؟ در زندگی شخصی و شغلی ما چه کابردی عملی و عینی دارد؟ مثلا اساسا چرا دانستن « بازاریابی محتوایی» مهم است؟

در این زمینه می توان به برخی از آمارهای علمی نیز اشاره کرد.

مثال: «مطابق با آمار کام اسکور(Come Score) ، در سال ۲۰۱۲، درصدِ نفوذ گوشی‌های هوشمند در آمریکا و اروپا، از مرز ۲۰درصد عبور کرد. این بدین معناست که اکثریت ما در تمام اوقات، ابزار گردآوری محتوا داریم».  با این آما می توانید میزان بااهمیت بودن یک دوره آموزشی «بازاریابی محتوایی» را بیان کنید.

 

  1. ضرورت: این مورد هم راستا با ارزش یادگیری است و عملا به موضوع قبل، پارامتر اهمیت زمان را نیز اضافه می کند.

مثال: هر روز که میگذرد مشتریان در مقابل تبلیغات مقاوم‌تر می‌شوند. بنابراین شیوه‌های قدیم تبلیغ و فشار دیگر جوابگوی نیاز کارآفرینان نیست. با بازارایی محتوایی می توانیم کنترل موثر کسب و کارمان را به دست بگیریم و در هیاهوی رقبا صدای خود را در قلب و ذهن مخاطب طنین‌انداز کنیم.

 ضرورت پس از شاره به ارزش یادگیری، باید نشان دهد که چرا از میان چندین موضوع مهم برای آموختن، این موضوع، ضرورت یادگیری بیشتر دارد.

تفاوت کارگاه آموزشی با دوره آموزشی

کارگاه‌های آموزشی و سمینارها شیوه‌های تعاملی برای آموختن هستند. درحالی که دوره آموزشی به شکل سخنرانی، شیوه‌ای یک طرفه برای آموختن است که در آن فقط استاد درباره ی موضوعی خاص صحبت می‌کند و اطلاعات در اختیار شنوندگان قرار میدهد. در کارگاه‌ها و سمینارها تعداد کمتری از افراد شرکت می‌کنند و معمولاً نحوه ی اداره ی آنها به شکل غیررسمی و دوستانه است. در کارگاه‌ها رهبری توسط دیگران انتخاب می‌شود وظایف هر شخصی را مشخص می‌کند و افراد معمولاً به گروه‌هایی کوچک تر تقسیم می‌شوند و هر گروه روی موضوعی خاص متمرکز می‌شـود.

سپس گروه‌های کوچک گزارشی از کارهایی که انجام داده‌اند، آنچه یادگرفته‌اند و آنچه درباره اش بحث و تبادل نظر کرده‌اند به گروه های دیگر ارائه می‌دهند.

یک کارگاه آموزشی می‌تواند زیر مجموعه‌ای از یک دوره آموزشی باشد. به عنوان مثال، در یک دوره آموزشی که به برنامه نویسی وب اختصاص دارد، ممکن است چندین کارگاه آموزشی در مورد تکنیک‌های برنامه نویسی وب مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت برگزار شود. بنابراین، کارگاه‌های آموزشی می‌توانند یک قسمت از دوره آموزشی را تشکیل دهند

علاوه بر اینکه یک کارگاه آموزشی می‌تواند زیرمجموعه یک دوره آموزشی باشد، تفاوت‌های دیگری نیز بین این دو وجود دارد، که عبارتند از:

  • طول مدت: معمولاً کارگاه‌های آموزشی کوتاه‌مدت تر از دوره‌های آموزشی هستند و مدت زمان آنها ممکن است از چند ساعت تا چند روز باشد.
  • محتوا: کارگاه‌های آموزشی بیشتر برای آموزش مهارت‌های عملی و کاربردی به کار می‌روند، در حالی که دوره‌های آموزشی معمولاً برای ارائه اطلاعات تئوریک و تکنیک‌های پایه به کار می‌روند.
  • روش آموزش: در کارگاه‌های آموزشی، شرکت‌کنندگان بیشتر در فعالیت‌های عملی و کاربردی شرکت می‌کنند، در حالی که در دوره‌های آموزشی ممکن است بیشتر از روش‌های تدریسی سنتی مانند محاضرات و ارائه‌های تصویری استفاده شود.
  • تکرار: در کارگاه‌های آموزشی، شرکت‌کنندگان بیشتر فرصت دارند که در طول آموزش مواردی را که یاد گرفته‌اند، تمرین کنند و در مسیر آموزش به خطاهایشان پی ببرند. در دوره‌های آموزشی این فرصت کمتر است.
  • تعداد شرکت کنندگان: کارگاه‌های آموزشی معمولاً تعداد شرکت کنندگان کمتری دارند و ممکن است برای شرکت کنندگان تجربه آموزشی شخصی‌تری فراهم کنند.

 

برگزاری کارگاه آموزشی
برگزاری کارگاه آموزشی یک مهارت با ارزش و پولساز برای مدرس‌ها می‌باشد.

مراحل برگزاری دوره و کارگاه آموزشی به طور خلاصه

  • موضوع کارگاه: ابتدا باید یک موضوع مناسب و جذاب برای کارگاه انتخاب شود. این موضوع باید با نیاز و علاقه مخاطبان سازگاری داشته باشد. بهتر است قبل از برگزاری کارگاه با برخی از مخاطبان پیش از زمان کارگاه مشورت کرده و موضوع مناسب را با توجه به نیازهای آنها انتخاب کرد.
  • فرمت کارگاه: فرمت کارگاه می‌تواند متنوع باشد. از جمله فرمت‌های معمول برگزاری کارگاه، می‌توان به کارگاه آنلاین، کارگاه حضوری، کارگاه گروهی، کارگاه نظارتی و… اشاره کرد. برای انتخاب فرمت مناسب، باید با توجه به موضوع، مخاطبان و منابع موجود، یک فرمت مناسب را انتخاب کرد.
  • مدت زمان: مدت زمان کارگاه باید با توجه به موضوع، فرمت و نیاز مخاطبان مشخص شود. برای مثال، در کارگاه‌های حضوری، مدت زمان بیشتری در نظر گرفته می‌شود. اما در کارگاه‌های آنلاین، باید مدت زمان را کوتاه‌تر نگه داشت تا ماطبان خسته نشوند.
  • طرح و تدوین محتوا: باید یک طرح کامل و جامع برای کارگاه تدوین کرد. این طرح باید شامل اهداف آموزشی، محتوا، فرمت، مدت زمان
  • تعیین هدف و موضوع کارگاه: ابتدا باید هدف و موضوع کارگاه را مشخص کرد. این امر باید با توجه به نیاز و خواسته‌ی شرکت‌کنندگان و همچنین تخصص شما انتخاب شود.
  • طراحی برنامه کارگاه: پس از تعیین هدف و موضوع، باید برنامه کارگاه را طراحی کرد. برنامه باید شامل موضوعاتی باشد که در راستای هدف کارگاه است و به گونه‌ای باشد که شرکت‌کنندگان بتوانند درک خوبی از موضوع کارگاه پیدا کنند.
  • انتخاب محل و تاریخ برگزاری: برای برگزاری کارگاه، باید محل مناسبی را انتخاب کرد. همچنین باید تاریخ و زمان برگزاری را نیز تعیین کرد تا شرکت‌کنندگان بتوانند به موقع حضور داشته باشند.
  • تبلیغات و دعوت شرکت‌کنندگان: برای جذب شرکت‌کنندگان، باید از تبلیغات مناسب استفاده کرد. برای این کار می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی، وب سایت خود، ایمیل و دعوتنامه‌های چاپی استفاده کنید.
  • برگزاری کارگاه: در این مرحله، باید به اجرای برنامه‌ی کارگاه پرداخته شود. در این مرحله باید از روش‌های آموزشی مناسبی استفاده کرد تا شرکت‌کنندگان به بهترین شکل به موضوع آشنا شوند.
  • متن برگزاری ورکشاپ: برای دعوت از شرکت کنندگان نیاز به یک نامه داریم که اطلاعاتی از کارگاه آموزشی مان در آن نوشته شده باشد و برای شرکت کنندگان و شرکای تجاری‌مان ارسال کنیم.
  • محل برگزاری ورکشاپ: تعیین محل برگزاری ورکشاپ اهمیت بسیاری دارد، محل برگزاری ورکشاپ باید امکان راحتی و آسانی برای شرکت‌کنندگان فراهم کند. فضای مناسب با امکانات لازم مانند صندلی‌ها، فضای کافی، سیستم‌های صوتی و تصویری، وای‌فای قوی و سایر تجهیزات مورد نیاز، باعث می‌شود شرکت‌کنندگان بتوانند به راحتی در جلسات شرکت کنند و از ورکشاپ لذت ببرند. در این مقاله (+) بطور مفصل‌تری به این موضوع پرداخته شده است.
  • فرم ارزیابی و بازخورد: پس از پایان کارگاه، باید ارزیابی کارگاه را انجام داد، این ارزیابی می تواند مواردی مثل محتوا، شکل تدریس، امکانات و محل برگزاری(فرم ارزیابی مدرس)

مراحل برگزاری کارگاه آموزشی

قبل از شروع کارگاه آموزشی، حین کارگاه آموزشی و بعد از اتمام کارگاه آموزشی. حال می خواهیم این مراحل را به صورت گام به گام به شما آموزش دهیم.

 

چک لیست برگزاری کارگاه آموزشی

 

قبل از برگزاری کارگاه آموزشی

  1. انتخاب موضوع کارگاه آموزشی
  2. گردآوری و تولید محتوا
  3. طراحی محتوای پاورپوینت و اسلایدهای آموزشی
  4. جستجوی عکس های باکیفیت و مرتبط با موضع جهت ساخت اسلاید
  5. طراحی و اجرای حداقل یک یا دو فیلم کوتاه مرتبط با موضوع جهت پخش در وبینار
  6. انتخاب نام کارگاه آموزشی
  7. تعیین تاریخ و ساعت برگزاری
  8. طراحی پوستر تبلیغاتی
  9. طراحی مستندات کارگاه آموزشی مانند: جزوه؛ کاربرگ ها، قالب ها
  10. زمانبدی دقیق اجرای کارگاه آموزشی اعم از ارائه مدرس، کارگروهی، تمرین ها، آزمون ها و..
  11. طراحی برنامه های مشارکتی برای شاگردان و تعیین نحوه اجرا و جلب مشارکت 

حین برگزاری کارگاه آموزشی

اینکه تا چه انداره می توانید شرکت کنندگان را درگیر کارگاه آموزشی تان کنید تا اندازه ای به نوع کارگاه آموزشی و زمانی که در اختیار دارید- از ۱۰ دقیقه تا ۵۰ دقیقه – مربوط میشود.

درگیر کردن فراگیران به هر صورت به سودتان است. فهرست زیر راه هایی را برای شرکت دادن شنوندگان در بحث به شما معرفی می کند:

  • هنگام شروع سخنرانی سؤالی بپرسید: سؤالی را برای آنها یادداشت کنید تا همگی بتوانند آن را ببینند و از آنها بخواهید پاسخ هایشان را یادداشـت کنند. حتی می توانید موضوع سخنرانی تان را به شکل سـؤال مطرح کنید. اگر پاسخ به سؤال تان «بله» یا «نه» است، خیلی ساده می توانید تعداد موافقان و مخالفان را بشناسید. اگر پاسخ به سؤال تان تشریحی است، از چند نفر بخواهید به آن پاسخ بدهند و به همه اعلام کنید این سؤال را در پایان سخنرانی دوباره خواهید پرسید تا متوجه شوید نظرات تا چه اندازه عوض شده است.
  • به شرکت کنندگان عکس و تصویر نشان بدهید: از آنها سؤال کنید که فکر می کنند این عکس ها چه زمانی و کجا گرفته شـده است، در آنها چه اتفاقی در حال رخ دادن است و چرا.
  • به شرکت کنندگان موارد و اشیایی قابل لمس ارائه کنید: از آنها بخواهید این اشیا را دست به دست بگردانند و آن را لمس کنند و توضیح بدهند این اشیـــاء چیست برای مثال فسیل دایناسورها در نگاه اول قابل شناسایی نیست. می توانید از آنها بخواهیـد وزن چیزی را که در دست دارند حدس بزنند و حدس های آنها را با هم مقایسه کنید.
  • صداهایی از پیش ضبط شده را پخش کنید: از شرکت کنندگان بخواهید حدس بزنند اینها چه صداهایی است و هر صدایی چه معنایی برای آنها دارد. نمادهایی خاص را به آنها نشان بدهید: نمادهایی را که به موضوع بحث مربوط است به آنها نشان بدهید و درباره ی واکنش و نظر آنها صحبت کنید. می توانید از بوهای مختلف برای اثرگذاری بیشتر استفاده کنید: هر بویی می تواند تجسمی خاص در ذهن شنوندگان ایجاد کند، از این تصاویر تجسمی به بهترین شکل بهره ببرید.
  • از شرکت کنندگان بخواهید در طول کارگاه آموزشی پاسخ سؤال‌هایتان را حدس بزنند: برای مثال «چه کشوری در سال گذشته بیشترین نرخ رشد اقتصادی را داشته؟»
  • برای نشان دادن زبـان بـدن از شرکت کنندگان کمک بخواهید: می توانید از شرکت کنندگان بخواهید نقش های مختلف را برای شما و دیگر اعضای گروه بازی کنند. اگر چنین کاری را انجام می دهید مطمئن شوید که به مرزها و شخصیت افراد احترام می گذارید. هدف از تمام فعالیت های معرفی شده در این فهرست جلب توجه شرکت کنندگان به شکلی جذاب و اثرگذار است. به این صورت شرکت کنندگان را هم در روند یادگیری و آموزش با خود همراه خواهید کرد.

بعد از برگزاری کارگاه آموزشی

  1. ارائه مستدات کارگاه آموزشی مثل، صدای ضبط شده، فیلم ضبط شده، کاربرگ ها و..
  2. ارتباط با شرکت کنندگان: یکی از مهمترین قسمت های کارگاه آموزشی ارتباط است، شما می توانید دیدارهایی را بصورت دوره ای تنطیم کنید و یا افراد در گروهایی در فضای مجازی اضافه کنید تا همواره با آن ها در ارتباط باشید.
  3. فرم ارزیابی کارگاه آموزشی: یکی از روش های خیلی خوب برای ارزیابی خودتان توسط شرکت کنندگان، ارائه فرم هایی که کیفیت تدریس، پاسخ گویی مناسب به سوالات، نحوه برگزاری، کیفیت پذیرایی و.. را مورد سنجش قرار دهید. ما در محصول آموزشی چک لیست برگزاری دوره های آموزشی این فرم را برای شما آماده کرده ایم.
  4. ذخیره اسامی شرکت کنندگان: حتما اسامی شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی تان را یا در فرمی یا در اکسل ذخیره نمائید تا هموار بتوانید رویدادهای بعدی تان را به آنها اطلاع رسانی کنید.

 

پوستر برگزاری ورکشاپ

پوستر برگزاری ورکشاپ اهمیت بسیاری در جذب و جلب شرکت‌کنندگان و تبلیغات و رسانه‌ای و معرفی ورکشاپ دارد. در زیر، توضیحاتی درباره اهمیت پوستر برگزاری ورکشاپ آورده شده است:

  • جذب و جلب توجه: پوستر برگزاری ورکشاپ با طراحی منحصربه‌فرد، رنگارنگ و جذابیت ظاهری، توجه شرکت‌کنندگان پیشنهاد می‌کند. طرح و گرافیک زیبا، استفاده از رنگ‌ها و تصاویر جذاب می‌توانند به شما کمک کنند تا پوسترتان برجسته و متمایز شود و مخاطبین را به خود جلب کند.
  • انتقال اطلاعات: پوستر برگزاری ورکشاپ به شما امکان می‌دهد اطلاعات کلیدی و مهم را به صورت خلاصه و موثر به مخاطبین منتقل کنید. با استفاده از عناصر گرافیکی و متن، می‌توانید تاریخ، ساعت، مکان، موضوع و سایر جزئیات مربوط به ورکشاپ را به طور واضح و قابل فهم نمایش دهید.
  • تبلیغات و رسانه‌ای: پوستر برگزاری ورکشاپ یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند است. با قرارگیری پوستر در محل‌های عمومی، نمایشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، کافه‌ها و سایر مکان‌ها، می‌توانید به عنوان یک اعلان عمومی و برندینگ برای ورکشاپ خود عمل کنید و بیشترین توجه را به خود جلب کنید.
  • معرفی ورکشاپ: پوستر برگزاری ورکشاپ اطلاعاتی کامل و کوتاه درباره ورکشاپ را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد. این امکان را به شما می‌دهد تا با توجه به عنوان و هدف ورکشاپ، محتوا و سخنرانان معرفی کنید و مخاطبین را به شرکت در ورکشاپتان ترغیب کنید.
  • بنابراین، طراحی و استفاده از پوستر برگزاری ورکشاپ به شما کمک می‌کند تا بهترین تبلیغات و رسانه‌ای را برای ورکشاپتان انجام دهید و جذب شرکت‌کنندگان بیشتری داشته باشید.

 

در طراحی پوستر تبلیغاتی کارگاه، باید نکات زیر رعایت شود:

  • انتخاب عکس و گرافیک مناسب: برای جذب توجه مخاطبین، انتخاب عکس و گرافیک مناسب بسیار مهم است. باید عکس و گرافیکی انتخاب شود که با موضوع کارگاه همخوانی داشته باشد و مخاطب را به انجام عملیاتی که در پوستر تبلیغاتی معرفی شده است، ترغیب کند.
  • استفاده از رنگ‌های جذاب: استفاده از رنگ‌های جذاب برای پوستر تبلیغاتی کارگاه می‌تواند جلب توجه مخاطبین را به خود جلب کند. همچنین انتخاب رنگ‌هایی که با رنگ‌های لوگو و هویت بصری کارگاه همخوانی دارند، بسیار مهم است.
  • استفاده از عناوین جذاب: عنوان پوستر تبلیغاتی کارگاه باید جذاب و ترغیب‌کننده باشد. این عنوان باید مخاطب را ترغیب به شرکت در کارگاه کند و مزیت‌های شرکت در کارگاه را بیان کند.
  • استفاده از متن مناسب: متن پوستر تبلیغاتی باید به صورت کوتاه و مختصر، مزیت‌های شرکت در کارگاه را بیان کند و مخاطب را به شرکت در کارگاه ترغیب کند.
  • مشخص کردن جزئیات کارگاه: در پایین پوستر تبلیغاتی، باید جزئیات کارگاه مانند تاریخ، ساعت، محل برگزاری، شماره تماس و وب سایت مرتبط با کارگاه مشخص شوند.
  • مطابقت با هویت بصری: پوستر تبلیغاتی باید با هویت بصری کارگاه همخوانی داشته باشد و در کلیت با سایر محتواهای تبلیغاتی

نمونه پوستر کارگاه آموزشی
نمونه پوستر کارگاه آموزشی

چک لیست ساده از مراحل برگزاری کارگاه آموزشی:

  • تعیین هدف و موضوع کارگاه
    • هدف کارگاه چیست؟
    • موضوع کارگاه چیست؟
  • طراحی برنامه کارگاه
    • موضوعاتی که در کارگاه باید مطرح شوند چیستند؟
    • چگونه برنامه کارگاه طراحی شود؟
  • انتخاب محل و تاریخ برگزاری
    • محل برگزاری کارگاه کجاست؟
    • تاریخ برگزاری کارگاه چیست؟
  • تبلیغات و دعوت شرکت‌کنندگان
    • چه روش‌هایی برای تبلیغات و دعوت شرکت‌کنندگان استفاده شود؟
    • کی و به چه شکل باید دعوتنامه‌ها ارسال شوند؟
  • برگزاری کارگاه
    • چطور باید برای برگزاری کارگاه آماده شد؟
    • چه ابزارهایی برای برگزاری کارگاه نیاز است؟
  • ارزیابی و بازخورد
    • چگونه ارزیابی و بازخورد از کارگاه جمع‌آوری شود؟
    • چطور می‌توان نتایج به دست آمده را برای بهبود کارگاه بعدی استفاده کرد؟

در انتخاب مکان مناسب برای برگزاری کارگاه آموزشی، نکات زیر را باید رعایت کرد:

  • محل قابل دسترسی: محل باید به راحتی برای شرکت کنندگان قابل دسترسی باشد، از جمله دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی یا محل‌های پارکینگ.
  • اندازه محل: اندازه محل باید به تعداد شرکت کنندگان مناسب باشد و فضای کافی برای برگزاری فعالیت‌های آموزشی و کارگاه فراهم باشد.
  • تجهیزات: مکان باید تجهیزات مناسبی برای برگزاری کارگاه داشته باشد، مانند تجهیزات آموزشی، صفحه نمایش، وای فای و دسترسی به اینترنت و…
  • صدا و نور: محیط باید صدا و نور مناسبی داشته باشد تا برگزاری کارگاه برای شرکت کنندگان راحت باشد.
  • امکانات غذایی و آب: باید اطمینان حاصل شود که در محل برگزاری کارگاه، امکانات لازم برای مصرف آب و غذا وجود دارد.
  • هزینه‌ها: هزینه‌های مربوط به اجاره مکان برگزاری کارگاه نباید بیش از حد باشد و در حد توان شرکت برگزارکننده باشد.
  • نظر شرکت کنندگان: در صورتی که کارگاهی با حضور شرکت کنندگان قبلی برگزار شده باشد، نظرات آن‌ها در مورد محل برگزاری کارگاه در نظر گرفته شود.
  • سایر امکانات: امکاناتی مانند دسترسی به حمام، پارکینگ و سایر امکانات لازم برای برگزاری کارگاه نیز باید در نظر گرفته شود.
  • محل امن: مکان باید محل امنی باشد تا شرکت کنندگان احساس امنیت خاطر داشته باشند

 

 

نمونه طراحی کارگاه آموزشی

عنوان دوره ارتباط موثر
سرفصل‌های دوره درس اول: مفاهیم اولیه
ارتباط موثر چیست
ارتباط موثر چگونه شکل می گیرد
در ارتباط موثر کلید برقرای ارتباط چیست
چگونه ارتباط موثر در محیط کار
مهارت گفتگو و ارتباط موثردرس دوم: چگونه با دیگران صمیمی شویمچگونه سریع با دیگران دوست شویم
چطوری دوست پیدا کنم (خیلی تنهام)
چگونه با دیگران یا دوست خود صمیمی شویم
چگونه با دیگران خوب صحبت کنیمدرس سوم: اصول شناخت شخصیت (چگونه افراد را بشناسیم)چگونه تیپ شخصیتی افراد را بشناسیم
چگونه در یک نگاه میتوان به شخصیت افراد پی برد؟
شناخت شخصیت افراد از روی رفتارشان
شناخت افراد از روی حرف زدندرس چهارم: انواع احساساتنقش احساسات در زندگی انسان
غلبه احساسات چگونه میتواند بر شناخت درست ما از دیگران تاثیر بگذارد
جدول احساسات (احساسات خوشایند و ناخوشایند)
شناخت هیجانات و احساسات
شیوه برگزاری دوره هیبریدی (حضوری و آنلاین)
مدرس عیلرضا لیلی زاده
تاریخ برگزاری دوره ۲۵، ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت
مدت دوره ۱۸ ساعت ( ۳ جلسه ۸ ساعته)
دستاورد شرکت کندگان بهبود روابط در محیط کار و روابط عاطفی و خانوادگی، احساس شادکامی بیشتر در زندگی، احساس ارزشمندی بیشتر در زندگی
ظرفیت دوره ۳۰ نفر
محل برگزاری داشکده مدیریت دانشگاه تهران
مجری برگزاری آکادمی زندگی خشنود
نحوه ثبت نام مراجعه به سایت Nzkhushnod.ir یا تماس/واتساپ/تلگرام به شماره ۰۹۱۹۰۹۶۳۴۸۳
مستندات کارگاه جزوه، کاربرگ، اسلایدهای مدرس
شهریه دوره ۹۵۰ هزار تومان
نحوه واریز شهریه از طریق پرداخت الکترونیک در سایت یا واریز به شماره کارت ******* و ارسال فیش واریزی به شماره موبایل ****
مخاطبان هدف داشنحویان رشته روانشناسی، مدیران و صاجبان کسب و کار و هر آنکس که به رشد و پیشرفت خود اهمیت می‌دهد
گواهینامه ارئه گواهینامه به شرکت کنندگان از آکادمی زندگی خشنود و داشنگاه تهران

 

 

 

درسنامه‌های مدرسان

 

موضوع
موضوعات مربوط به برگزاری رویداد آموزشی ↓
دستورالعمل برگزاری کارگاه و دوره آموزشی + چک لیست
چگونه کارگاه آموزشی برگزار کنیم
اصول برگزاری همایش + نمونه کنداکتور همایش
چک لیست برگزاری موفق یک همایش
اسپانسر همایش + نمونه پروپوزال جذب اسپانسر
موضوعات مربوط به سخنرانی و تدریس ↓
چگونه ترس از سخنرانی را در خود درمان کنیم
چگونه سخنرانی خوبی داشته باشیم
چطور سخن بگوییم تا مردم مشتاقانه گوش کنند؟
چگونه به سخنران حرفه‌ای تبدیل شویم؟
پنج گام مهم در تدریس
ایجاد انگیزه در دانش آموزان
تاثیر موسیقی بر یادگیری
سه فعالیت کلیدی یک مدرس حرفه ای
نقش فروتنی در رشد یک مدرس
فرم ارزیابی مدرس | فرم ارزیابی کارگاه آموزشی | فرم ارزيابی ارائه كنندگان خدمات آموزشی
فرم ارزیابی دوره های آموزشی مجازی + نمونه فرم دستورالعمل شرکت کنندگان
چگونه پکیج آموزشی بفروشیم
موضوعات مربوط به تولید محتوا ↓
ایده هایی برای تولید محتوا+ فیلم آموزشی
راهنمای خرید میکروفون برای تولید محتوا + فیلم آموزشی
پادکست چیست و چگونه بسازیم
مزیت برگزاری وبینار برای مدرس ها
شیوه برگزاری وبینار
شیوه ساخت فیلم آموزشی
تولید محصولات آموزشی متنی
چک لیست نوشتن مقاله
هفت نکته برای ساخت پاورپوینت سخنرانی
طراحی پاورپوینت آموزشی
شش محصول ثروت ساز مدرس‌ها
موضوعات مربوط به نویسندگی(نوشتن کتاب) ↓
مراحل نوشتن کتاب روانشناسی + چک لیست
راهنمای نوشتن کتاب
موضوع برای نوشتن کتاب
چگونه یک کتاب آموزشی و پرفروش بنویسیم
موضوعات مربوط به گیمیفیکشن در آموزش
ایده های خلاقانه در کلاس آنلاین
یادگیری مشارکتی
بازی و سرگرمی های جالب در کلاس + دانلود قالب بازی در کلاس
انواع بازی در کلاس

درسنامه‌های رایگان

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *