فروش پکیج های آموزشی کاری لذت بخش اما در عین حال مهارتی است. در طول سالیان گذشته مردم به تبلیغات دیگر توجه آنچنانی نمی کنند. چرا که هر روز با انبوهی از اطلاعات بمباران می شوند. دوران تبلیغات با فشار و فروش به سر رسیده و نیازمند یک مدل جدید و کاربردی هستیم تا ارزش محصولات آموزشی را به مردم معرفی کنیم و با فروش آن ها کسب و کار آموزشی ماهم نفس بکشد و اصطلاحا سرپا باشد.
نکات مهم در فروش پکیج آموزشی
قیمت گذاری پکیج آموزشی به عنوان یک محصول، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا باید به نکات زیر توجه کنید:
- هزینههای تولید: این شامل هزینههای تولید محتوا، هزینههای نرمافزار، هزینههای تدریس و سایر هزینههای مرتبط با تولید پکیج آموزشی است.
- بازار هدف: در نظر داشته باشید که بازار هدف شما چه قدر برای یادگیری و پرورش مهارتهای مورد نیاز پکیج آموزشی شما تمایل دارد.
- مقایسه با رقبا: مقایسه قیمت پکیج آموزشی شما با رقبای مشابه برای تعیین قیمت صحیح بسیار مفید است.
- ارزش افزوده: به دنبال تعیین میزان ارزشی که بسته آموزشی شما به دانشجویان خواهد داد باشید. ارزش افزوده ممکن است شامل ارائه محتوای منحصر به فرد، روشهای آموزشی جذاب، ارائه گواهینامه، و امکان دسترسی به ابزارهای مفید و سایر منافع باشد.
- تعیین تعداد دانشجویان: تعیین تعداد دانشجویانی که قصد دارند پکیج آموزشی شما را خریداری کنند میتواند به تعیین قیمت مناسب بسیار کمک کند.
در نهایت، با توجه به این نکات و بررسی بازار و رقبای مشابه، میتوانید یک قیمت مناسب برای پکیج آموزشی خود تعیین کنید. در همه مراحل، توجه به نیازها و خواستههای دانشجویان نیز میتواند به شما در تعیین قیمت مناسب کمک کند.
در این فیلم آموزشی سه استراتژی بسیار موثر برای فروش پکیج آموزشی به شما معرفی می کنیم. این سه استراتژی شامل، خود آزمایی، مینی دوره و چالش چند روزه هستند.
در ساخت پکیج آموزشی و فروش آن، برخی موارد و نکات بسیار مهم و حیاتی هستند که باید به آنها توجه کرد تا فروش پکیج آموزشی شما با موفقیت همراه باشد.
در زیر به برخی از این نکات اشاره میشود:
- تأکید بر مزایای پکیج آموزشی: در فروش پکیج آموزشی، باید به خصوصیات و مزایای پکیج آموزشی شما تأکید کنید و برای مخاطبان و دانشجویان مزیتهای آن را بیان کنید.
• استفاده از رسانههای اجتماعی: استفاده از رسانههای اجتماعی برای اطلاعرسانی در مورد بسته آموزشی و بهدستآوردن مشتریان بسیار مؤثر است. میتوانید از شبکههای اجتماعی مختلفی مانند توییتر، اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و لینکدین برای فروش بسته آموزشی استفاده کنید.
• ارائه نمونههای رایگان: ارائه نمونههای رایگان از پکیج آموزشی میتواند به مخاطبان کمک کند تا با کیفیت بسته آموزشی شما آشنا شوند و در نهایت خریداری کنند.
• ارائه تخفیفهای ویژه: ارائه تخفیفهای ویژه به دانشجویان و مخاطبان میتواند جذابیت بیشتری برای پکیج آموزشی شما ایجاد کند.
• تدوین یک فیلم آموزشی مستند ارزش خرید: تدوین یک مستند ارزش خرید، شامل نقد و بررسی از دید دانشجویان و مشتریان پیشین شما، میتواند به مخاطبان کمک کند تا بهتر درک کنند که پکیج آموزشی شما چگونه این بسته آموزشی نیازشان را رفع می کند.
اگر پکیج آموزشی شما هنوز مشتری ندارد، میتوانید از راههای مختلفی برای تبلیغ و تبیین ارزش آن استفاده کنید. در زیر چند راه پیشنهادی برای این منظور آمده است:
- تبلیغات در شبکههای اجتماعی: شما میتوانید با ایجاد صفحات و حسابهای اجتماعی مربوط به بسته آموزشی خود، به راحتی با مخاطبان و دانشجویان در ارتباط باشید و از طریق پستهای جذاب و مفید، آنها را به خرید بسته آموزشی شما دعوت کنید.
- برگزاری وبینار و کلاس آنلاین: با برگزاری وبینارهای آنلاین مرتبط با موضوعاتی که پکیج آموزشی شما پوشش میدهد، میتوانید با دانشجویان و مخاطبان در ارتباط باشید و آنها را با محتوای پکیج آموزشی خود آشنا کنید.
- ارائه نمونه رایگان: میتوانید یک قسمت از پکیج آموزشی خود را به صورت رایگان ارائه کنید تا دانشجویان و مخاطبان، قبل از خرید، با محتوای آن آشنا شوند و ارزش آن را تجربه کنند.
• ایجاد ویدیوهای تبلیغاتی: با ساخت ویدیوهای تبلیغاتی جذاب و ارائه آن در شبکههای اجتماعی و یا سایت خود، میتوانید به مخاطبان و دانشجویان، ارزش پکیج آموزشی خود را به یک شیوه جذاب و قابل فهم نشان دهید.
• مشارکت در گروههای مرتبط: شما میتوانید در گروههای مرتبط با موضوعاتی که بسته آموزشی شما پوشش میدهد، مشارکت کنید.
طراحی یک صفحه محصول جذاب و با ارزش برای پکیج آموزشی
برای طراحی صفحه محصول جذاب و با ارزش برای پکیج آموزشی، میتوانید به موارد زیر توجه کنید:
- عنوان جذاب: عنوان باید جذاب و مشتاقکننده باشد تا به راحتی توجه مخاطب را جلب کند. بهتر است عنوان شامل وعده برای حل یک مشکل خاص باشد و به مخاطب اطمینان دهد که با خرید این پکیج آموزشی، مشکلش را حل خواهد کرد.
- توضیحات محصول: توضیحات محصول باید دقیق و شفاف باشد. باید مشخص شود که بسته آموزشی چه مواردی را پوشش میدهد، چگونه میتواند به مخاطب کمک کند و چگونه میتواند مشکلات او را حل کند. همچنین، اگر بسته آموزشی در قالب ویدئوهای آموزشی است، میتوانید توضیح دهید که چگونه این ویدئوها به مخاطب کمک میکنند.
- تصاویر با کیفیت: تصاویر باید با کیفیت بالا و شفاف باشند تا بتوانند مخاطب را جذب کنند. تصاویری که در صفحه محصول قرار میگیرند، باید مرتبط با محصول باشند و نشان دهنده فواید پکیج آموزشی باشند.
- ارائه تخفیفها و پیشنهادهای ویژه: ارائه تخفیفهای ویژه و پیشنهادهای ویژه میتواند به مخاطب انگیزه بیشتری برای خرید بسته آموزشی بدهد. برای مثال، میتوانید تخفیفی برای خرید بست
سوالات اساسی در طی فرآیند فروش پکیج آموزشی
فراگیران معمولا در رابطه با خرید یک پکیج آموزشی از موارد زیر سؤال میپرسند:
1- محتوای بسته آموزشی چیست؟
2- آیا پکیج آموزشی مناسب برای سطح دانش من است؟
3- چگونه میتوانم از پکیج آموزشی به بهترین نحو استفاده کنم؟
4- آیا پکیج آموزشی شامل تمرینها و پرسشهایی است که من را به یادگیری بیشتر کمک کنند؟
5- آیا پکیج آموزشی دارای مدرسین و منابع تحصیلی معتبری است؟
6- آیا بسته آموزشی قابل دسترسی و استفاده آسان است؟
7- آیا قیمت پکیج آموزشی مناسب است؟
8- آیا بسته آموزشی با معیارهای بینالمللی آموزشی سازگاری دارد؟
فروش پکیج آموزشی با محصولات آموزشی رایگان
حتی در کوچکترین بازار هدف نباید با همه مشتریان بالقوه یکسان رفتار کرد. اگر همه چیز یکسان باشد، هرچه پول بیشتری برای بازاریابی مشتریان بالقوه با احتمال خرید زیاد خرج کنید، احتمال تبدیل شدن آنها به مشتری بیشتر میشود.
اگر به جای برخورد یکسان با همه، آنها را غربالگری، مرتب و سرند کنید تا دیگر فقط با مشتریان بالقوههای که احتمال خرید آنها زیاد است سروکار داشته باشید و وقت و پول ارزشمند خود را صرف مشتریان بالقوهای که به شما علاقهمند نیستند و انگیزه ندارند چه؟
با نیروی ده برابر، که به سوی اهداف درست نشانه گرفته شده است، فکر نمیکنید نرخ تبدیل به خرید بهتری خواهید داشت؟ مسلماً بله.
ولی چطور میتوان سره را از ناسره جدا کرد؟ پاسخ کوتاه این است که به آنها محصول رایگان میدهیم تا خودشان اعتراف کنند!
نگران نشوید، قرار نیست پنهانکاری کنیم. ما «محصول آموزشی رایگان» پیشنهاد میکنیم تا خود را به ما معرفی کنند. برای مثال، دوست عکاس ما میتواند یک دیویدی رایگان به کسانی که درحال برنامهریزی عروسیاند پیشنهاد نمونهکارهای خودش را ارائه کند. عنوان تبلیغاتی مناسب برای جذب مشتری راغب میتواند این باشد: «دیویدی رایگان هفت اشتباه پرهزینه که هنگام انتخاب عکاس روز عروسی خود باید از آنها اجتناب کنید.»
هرکس این «محصول آموزشی رایگان» را درخواست کند، مشتری بالقوهای است که به احتمال زیاد خرید میکند. با این کار حداقل نام و آدرس آنها را در پایگاه داده بازاریابی خود خواهید داشت.
به خاطر داشته باشید که هدف ایجاد مشتریان راغب است. وسوسه فروش مستقیم از تبلیغات را نادیده بگیرید. در این مرحله اولیه قرار است افرادی که علاقهمند و باانگیزه نیستند را جدا کنید تا پایگاه دادهای از مشتریان بالقوه با احتمال خرید زیاد داشته باشید.
دلیل مهم دیگری برای اجتناب از فروش مستقیم از طریق تبلیغات وجود دارد: در هر زمانی (به صورت متوسط) حدود 30% از بازار هدفتان باانگیزه و آماده خریدند، اکثربازاریابیهایی انبوه به خرید این افراد امیدوارند. اما 7% دیگر هستند که از خرید استقبال میکنند و 30% دیگر که انگیزه خرید دارند، امادر حال حاضر خرید نخواهند کرد. 30% بعد کسانیاند که علاقهمند نیستند و 30% پایانی که محصول شما را حتی اگر رایگان بود نمیخواستند.
اگر برای فروش مستقیم از طریق تبلیغات تلاش کنید، 3 درصدی را هدف گرفتهاید که همین الان آماده خریدند و 97% دیگر را از دست خواهید داد.
با ساخت تبلیغ برای جذب مشتریان راغب بازار قابل دسترس خود را به 40% افزایش میدهید. این کار را با جذب 3% خریدار فوری، 7% خریدار آماده برای مذاکره و 30 درصدی که درحال حاضر نه ولی در آینده به علاقهمندند انجام میدهید.
این کار اثری ثانویه روی مشتریانی که فوراً قصد خرید دارند خواهد داشت. آنها خواهند دید که شما برای فروختن یا تخفیف دادن محصولات و خدمات خود مستأصل نیستند و میبینند که در وهله اول در پی ایجاد رابطهاید، نه اینکه فقط روی فروش اصرار داشته باشید. این نوع بازاریابی مشابه کاشتن بذر در مزرعه است. این کار سرمایهگذاری برای آینده شماست، چون با رشد پایگاه داده مشتریان علاقهمند، نتایج و کسبوکار هم رشد خواهد کرد.
وقتتی آموزش دهید و تدریس کنید، فردی قابل اعتماد و متخصص دیده خواهید شد/ دیگر از شما سوال نمیکنند، بلکه از شما پیروی خواهند کرد و این طوری حس میکنند که به سایر مردم علاقهای شخصی و اصیل دارید و دوست دارید به آنها کمک کنید.
وقتی مشتری بالقوه شما اطلاعات ارزشمند دریافت میکند، تمامی وعدههای تبلیغاتی خود را محقق کردهاید. با اینکار بسیار قابل اطمینانتر دیده میشوید، در جایگاه فردی متخصص قرار میگیرید و از رقبا متمایز خواهید شد.
شما برای دستیابی به روش سریع خود را با فشار فروش همراه نکردهاید. به جای این کار فرایندی را شروع کردهاید. که دستشان را بالا ببرند. از آنها میخواهید با شما ارتباط برقرار کنند تا فقط خودشان را به شما بشناسانند.
یک چک لیست ساده از بازاریابی و فروش یک پکیج آموزشی
- تعیین هدف: ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید، آیا میخواهید بیشترین فروش را برای پکیج خود داشته باشید؟ یا میخواهید برند خود را بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارید؟
- شناسایی مشتریان هدف: باید بدانید که مشتریان شما کی هستند؟ چه نیازهایی دارند؟ و چگونه میتوانید به این نیازها پاسخ دهید؟
- تحلیل رقبا: باید رقبای خود را بشناسید و تحلیل کنید که چگونه آنها پکیج آموزشی خود را بازاریابی میکنند؟ چه ایدههایی میتوانید از آنها بگیرید؟
- ایجاد محتوا: باید محتوای جذابی برای پکیج خود ایجاد کنید. این محتوا میتواند شامل ویدیوهای آموزشی، مقالات، پستهای بلاگ، تصاویر و غیره باشد.
- بازاریابی محتوا: پس از ایجاد محتوا، باید آن را به مشتریان هدف خود بازاریابی کنید. برای این کار میتوانید از شبکههای اجتماعی، ایمیلهای بازاریابی، تبلیغات گوگل و غیره استفاده کنید.
- ارائه قیمت: باید قیمت مناسبی برای پکیج خود تعیین کنید که بتوانید با آن رقابت کنید و همچنین از نظر مالی بهرهمند شوید.
- ایجاد یک صفحه فروش: باید یک صفحه فروش حرفهای برای پکیج خود ایجاد کنید که شامل اطلاعات دوره باشد
- ارائه گزارش و پشتیبانی مشتریان: در این مرحله باید پس از ارائه محصول، به پشتیبانی و نظارت بر مشتریان پرداخته شود و در صورت بروز مشکلات یا نیاز به راهنمایی، به صورت سریع و موثر به مشتریان کمک کرد.
- ارزیابی و بهبود فرایند: در پایان باید عملکرد و عملیات فروش پکیج آموزشی مورد بررسی قرار گیرد و با استفاده از بازخوردهای مشتریان و دادههای فروش، نقاط قوت و ضعف بررسی شده و برای بهبود فرایند و افزایش فروش استراتژیهای جدید ارائه شود.
مثال چک لیست می تواند بدین شکل باشد:
مرحله | فعالیت | تاریخ انجام | وضعیت |
1 | تعیین هدفهای بازاریابی پکیج آموزشی | 20 فرودین | انجام شد |
2 | تحلیل بازار هدف و تعیین نیازهای آن | 28 فروردین | انجام شد |
3 | بررسی رقبا و تحلیل SWOT پکیج آموزشی | 1 اردیبهشت | انجام شد |
4 | تعیین ترافیک هدف برای سایت و شبکههای اجتماعی | 5 اردیبهشت | در حال انجام |
5 | طراحی وب سایت حرفهای و راهاندازی کانالهای اجتماعی | 11 اردیبهشت | در حال انجام |
6 | ایجاد محتوای کاربردی و جذاب برای سایت و شبکههای اجتماعی | 20 اردیبهشت | انجام شد |
7 | تهیه و توزیع محتوای با کیفیت در قالب ویدیو، مقاله، ایمیل، وبینار و… | 1 خرداد | در حال انجام |
8 | طراحی و اجرای کمپینهای تبلیغاتی از قبیل تبلیغات گوگل، فیسبوک، اینستاگرام و… | 5 خرداد | در حال انجام |
9 | ارائه گزارش و پشتیبانی مشتریان | 10 خرداد | در حال انجام |
10 | ارزیابی و بهبود فرایند | 15 خرداد | در حال انجام |
منبع: تیم تحریریه آکادمی زندگی خشنود
درسنامههای مدرسان
قبلاً کانال تدریس ریاضی تشکیل دادم درفروش ناموفق بودم و کانال ام مدفون شدآیا شما مشارکت میکنید دوباره کانال تشکیل بدم