تئوری انتخاب چیست؟
تئوری انتخاب نیز یکی از تئوری های نوین حوزه روانشناسی. تئوری انتخاب معتقد است که انسان از صبح تا شام رفتار خود را انتخاب می کند. دلیل زیربنایی انتخاب هر فرد موثر یا ناموثر، اخلاقی یا غیر اخلاقی، ارضای یک یا نیاز ژنیک فرد است . از آن جایی که همواره برای ارضای نیازها و خواسته های خود دست به رفتار می زنیم، پس مسئول پیامدهای رفتار خود نیز هستیم. ویلیام گلسر، مبدع تئوری انتخاب، در این تئوری به روشنی دلایل زیربنایی رفتارهای ما، از رفتارهای سالم و موثر گرفته تا رفتارهای بیمارگونه و ناموثر ، را توضیح می دهد.
روانشناسی به عنوان علم رفتار به دنبال تبیین رفتار آدمی است. هدف تمام شاخه های علوم رفتاری و روانشناسی کاهش رنج بشر و کمک به کیفیت زندگی انسان است.
سپس شیوه های مسئولانه و خردمندانه برآورده کردن نیازها و دستیابی به کنترل موثر را شرح می دهد.
در این مطلب به این موضوع می پردازیم که بهترین ترجمه کتاب تئوری انتخاب کدام است و چرا؟ همانطور که می دانید خیلی از ناشرین و مترجمین عزیز اقدام به ترجمه این کتاب کردهاند که در ادامه با مستنداتی به شما نشان خواهیم داد که کدام ترجمه از اعتبار بالاتری برخوردار است. با ما همراه باشید.
دکتر ویلیام گلسر کیست؟
دکتر گلسر روان پزشک مشهور بین المللی بود که بیش تر شهرتهش را از تالیف کتاب واقعیت درمانی، که شیوه ای از روان درمانی است، کسب کرد. او این کتاب را در 1965 نوشت و هم اکنون در سرتاسر جهان تدریس می شود.
دکتر گلسر در 1925 در کلولند اوهایو به دنیا آمد و در همان شهر بزرگ شد. او ابتدا در رشته مهندسی شسمی فارغ التحصیل شد؛ اما بعد علاقه واقعی اش را در رشته روان پزشکی دید و در آن رشته به ادامه تحصیل پرداخت.
برای تحصیل به دانشکده پزشکی کیسوسترن ریزرو کلیوند رفت و دوره آموزشی اش را در بیمارستان روان پزشکی ، ویژه معلولان جنگ لسآنجلس غربی، در دانشگاه UCLA (1957-1954) گذراند. در 1961 موفق به اخذ برد تخصصی شد و از 1957 تا 1986 مطب خصوصی داشت. دکتر گلسر در 23 اوت 2013 بدرود حیات گفت.
سیر تکاملی زندگی دکتر گلسر، از اشتغال در بخش خصوصی تا ایراد سخنرانی متعدد،نویسندگی و در نهایت انشار بیش از بیست عنوان کتاب همچنان ادامه داشت.
پس از تالیف کتاب مشاوره واقعیت درمانی(1965)، اولین کتابش را در زمینه آموزش و پرورش، به نام مدارس بدون شکست (1969) به چاپ رسند.
در اواخر دهه 70، گلسر پس از مطالعه آثار ویلیام تی پاورز با سیستم های تئوری کنترل آشنا شد. پس از مشورت با پاورز، از دانش او در چگونگی عمکرد سیستم های رفتاری انسانی استفاده کرد. امروزه، به این نظریه که بر چگونگی و چرایی رفتار انسان تمرکز دارد، «تئوری انتخاب» می گویند.
گلسر در کتاب کلیدی اش به نام تئوری انتخاب (1998)، درک انگیزه و رفتار انسان را به میزان چشمگیری افزایش داد و برای کمک به بهبود سلامت روان و شادمانی انسان ها کتاب هشدار! روان پزشکی می تواند به سلامت روان شما آسیب برساند(2003) را نگارش کرد.
رویکرد دکتر گلسر غیر سنتی است. او به مفهوم بیماری روانی اعتقاد ندارد، مگر اینکه مغز به مشکلی ارگانیکی دچار شود و یک آسیب شناس آن را تائید کند.
خیلی زود متوجه بهه این نتیجه رسید که انسان ها، از نظر ژنتیکی، موجوداتی اجتماعی و نیازمند یکدیگرند و علت تقریبا تمام نشانه ای روان شناختی ما ناتوانی در کنار آمدن با افراد مهم زندگی مان است.
او در سال 1980 ایده اش را پردازش کرد که در نهایت به تولد تئوری انتخاب منجر شد. چرا بسیاری از مردم از روابط خود ناراضیاند. برخلاف تمام موجودات زنده، فقط انسان است که به لحاظ ژنتیکی با احساس نیاز به قدرت به وجد می آید. ما می کوشیم با آنچه روانشناسی کنترل بیرونی می نامد. این نیاز را رفع کنیم؛ یعنی دیگران را به کاری مجبور می کنیم که دوست نداریم. دکتر گلسر به ما می آموزد که اگر نتوانیم با حفظ حرمت یکدیگر نیاز به قدرتمان را ارضا کنیم. به روزهای پایانی زندگیمان نزدیک می شویم. او تئوری انتخاب را جایگزینی برای کنترل بیرونی دانست و بقیه عمرش را وقف آموزش و حمایت از این ایده کرد.
در سال 1967، موسسه واقعیت درمانی را بنیاد نهاد. از آن هنگام تاکنون، بیش از 75 هزار نفر در سرتاسر جهان، به طور فشرده، آموزش دیده اند که چگونه از ایده های او در زندگی استفاده کنند. آن ها دریافته اند که استفاده از تئوری انتخاب موجب ارتقای روابط شخصیشان نیز شده است.
دکتر علی صاحبی به سال 1343 در گرگان متولد شد. دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه تهران گذراند. در سال 1375 در رشته روانشناسی بالینی از دانشگاه نیو سالت ولزِ سیدنی درجه دکترا در اختلالات وسواس از کلینیک اختلال اضطرابی دانشگاه سیدنی نایل آمد.
دوره های رسمی شناخت درمانی را زیر نظر آلبرت الیس گذرامد و گواهی رسمی طرح واره درمانی را جفری یانگ گرفت.
مدت هشت سال به عنوان استاد روان شناسی بالیی در دانشگاه فردوسی مشهد فعالیت کرد.
در سال 2006 به جنبش روانشناسی مثبت نگر تئوری انتخاب و موسسه واقعیت درمانی ویلیام گلسر پیوست. اکنون به عنوان مربی ارشد و عضو هیئت علمی موسسه فعالیت می نماید.
و اما پاسخ به سوال بهترین ترجمه تئوری انتخاب را از دست نوشته خود دکتر ویلیام گلسر که در ابتدای کتاب با ترجمه دکترعلی صاحبی آمده است را بخوانید:
علی صاحبی عزیز؛
از ترجمه زیبا و اصیل کتاب تئوری انتخاب به زبان فارسی بسیار سپاسگزاریم.
این نشاندهنده توانمندی و دانش خوب شما بهعنوان مدرس این علم روانشناسی جدید است. این حقیت که شما مربی مورد اعتماد موسسه ویلیام گلسر هستید و افراد بسیاری را در ایران آموزش داده اید، درخور پشتیبانی و تائید ماست.
به عنوان عضو ارشد هیئت علمی موسسه، کیفیت بالایی از تدریس را ارئه دادهاید و حال با ترجمه فوقالعاده در روند آموزش تئوری انتخاب به مردم دنیا سهیم می شوید.
با ارادت- دکتر ویلیام و کارلین گلسر
این کتاب با ترجمه دکتر علی صاحبی توسط انتشارت سایه سخن منتشر شده است.
ترجمه های دیگر تئوری انتخاب کدامند؟
-
- کتاب تئوری انتخاب با ترجمه بهناز همتی
- کتاب تئوری انتخاب با ترجمه مهرداد فیروزبخت
- کتاب تئوری انتخاب با ترجمه نورالدین رحمانیان
ده اصل تئوری انتخاب
- فقط می توانیم رفتار خودمان را کنترل کنیم.
- فقط می توانیم به فرد دیگر اطلاعات بدهیم.
- تمام مشکلات دامنه دار و پایدار از مشکلات ارتباطی سرچشمه می گیرند.
- وجودِ رابطه مشکل دار همواره بخشی از زندگی کنونی ماست.
- آنچه در گذشته بر ما رفته بر شرایط کنونی ما اثری شگرف و انکار ناپذیر دارد، ولی در حال حاضر فقط می توانیم نیازهای بنیادین خود را ارضا کنیم و برای آن ها در آینده طرح و برنامه بریزیم.
- فقط می توانیم نیازهایمان را با ارضای تصاویر دنیای مطلوبمان برطرف کنیم.
- تمام آنچه از ما سر می زند فقط یک رفتار است.
- تمام رفتارها از یک کلیت برخوردار و شامل چهار مولفه اند: عمل، فکر، احساس و فیزیولوژی.
- تمام رفتارهای کلی ما انتخاب شده اند، ولی فقط بر فکر و عمل کنترل مستقیم داریم. و باتوجه به چگونگی انتخاب یک فکر یا عمل، بر بخش احساس و فیزیولوژی نظارت داشته باشیم.
- هر رفتار کلی، با فعل شناسایی و باقابل تشخیص ترین بخش نام گذاری می شود.
تئوری انتخاب روش جدید برای فکر و عمل موثر است… فکر تئوری انتخاب با کنترل بیرونی تفاوت دراد، زیرا وقتی تئوری انتخاب را به کار می بریم، بر این فرض هستیم که از درون تحریک شده ایم تا رفتارهایی را انتخاب کنیم که بدون ازبین بردن روابط ارزشمندمان، به آنچه می خواهیم برسیم.
سیستم نیازهای انسان همواره درکار است و آدمی را به خلق و صدور رفتار ترغیب می کند. هر انسانی پنج نیاز دارد: نیاز به بقا که یک نیاز فیزیولوژیکی است و چهار نیاز روانشناختی که شامل؛ عشق و احساس تعلق ، قدرت و پیشرفت ، آزادی و تفریح است. تمامی رفتارهای ما همیشه در آن لحظه که دست به انتخاب می زنیم بهترین انتخاب ما برای ارضای یک یا چند نیاز از این نیازها ست.
ماشین رفتار گلاسر
ماشین رفتار گلاسر به عنوان یک چارچوب مرجع برای تمام کسانی که به کار مشاوره و در مان اثر بخش مراجعین اشتغال دارند طراحی شده است. ونیز ابزاری برای ارزیابی شخصی یا «خود ارزیابی» است. موارد مورد استفاده از این ابزار: مدارس، خانواده ها، مراکز مشاوره، کلینیک های مشاوره، روان پزشکی، کوچینگ، سازمانها، زیر بنای تئوریک « ماشین رفتار » تئوری انتخاب و واقعیت درمانی است.
کاربرد تئوری انتخاب
کاربردهای عملی این تئوری را می توان به غیر از قلمرو سلامت روانی به طور کلی در چهار قلمرو طبقهبندی کرد:
- مدرسه و رابطه معلم و شاگرد
- خانواده و رابطه والدین و فرزند
- ازدواج و رابطه زن و شوهر
- محیط کار بر رابطه کارفرما و کارمند
دکتر ویلیام گلسر مخترع این تئوری می گوید:
من برچهار رابطه مهم «که همگی آن ها نیازمند بهبودی اند» تاکید می کنم؛ این چهار رابطه عبارتند از : رابطه زن و شوهر، رابطه والدین و فرزند، رابطه معلم و شاگرد و رابطه کارفرما و کارمند. به اعتقاد من اگر این روابط را بهبود نبخشیم، در کاهش هیچ یک از مشکلاتی که در بالا اشاره کردیم، توفیق چندانی نخواهیم یافت.
PDF تئوری انتخاب ویلیام گلاسر (نسخه انگلیسی)
Choice Theory: An Introduction |
Reality_Therapy_or_ Choice_Theory |
مدارس کیفی (Quality School Specialist )
پس از اتمام دوره پیشرفته عملی و دوره گواهینامه علاقهمندان میتوانند با شرکت در آموزش های ویژه مدارس کیفی، به عنوان متخصص مدارس کیفی فعالیت کنند.
برنامه آموزشی مدارس کیفی (Training Program Quality School)
برنامه مدارس کیفی بر پایه مفاهیمی که دکتر گلسر در کتاب خود با عنوان مدارس کیفی و کتاب اخیرش تئوری انتخاب روانشناسی نوین آزادی شخصی مطرح می کند استوار است.
هدف اصلی برنامه مدارس کیفی کمک به مدارس در جهت تغییر نظام مند برای تبدیل شدن به یک مدرسه کیفی همه جانبه است. در این فرآیند نقش مدیر به عنوان تسهیل گر امور اصول مدیریت راهبرانه اساسی است که کارکنان مدرسه به چشم انداز ایجاد یک مدرسه کیفی متحد شود و بخواهد در ساختار آموزشی تربیتی مدرسه تغییراتی انجام دهند. دوره فشرده پایه به آنها ارائه میشود. مدارسی که در فرایند کیفی شدن گام برمی دارند میتوانند با عضویت انجمن یا کنسرسیوم مدارس کیفی درآیند. این انجمن متشکل از مدارسی که برای ایجاد تغییرات نظاممند در ساختار شان با یکدیگر همکاری میکنند.
برنامه انتخاب (Choice Program)
این برنامه یک رویکرد فراگیر برای پیشگیری از مصرف مواد است که به دانش آموزان پایه های چهارم دبستان تا کلاس هشتم ، ارائه میشود. در این برنامه با آنها توضیح داده می شود که مغزشان چگونه به انتخاب می پردازد و آنها چگونه میتواند از این توضیحات و دانشی که به دست آوردن استفاده کنند تا رفتارهای مسئولانه را انتخاب کنند و رفتارهای مانند عدم استفاده از مواد مخدر یا حتی مشروبات الکلی.
هسته مرکزی این برنامه یک فیلم ویدیویی به نام مغز سامی و در کنار آن سه کتاب کار که میتوان از روی آن کپی کرد که در کلاس های مختلف استفاده نمود این برنامه به گونه ای طراحی شده است که والدین معلمان و دانشآموزان میتوانند به طور فردی از آن استفاده کنند.
درسنامه تئوری انتخاب و واقعیت درمانی
درسنامه تئوری انتخاب و واقعیت درمانی
درسنامههای رایگان
محصولات آموزشی ویژه مشاوران و کُوچها
محصولات آموزشی ویژه مدرسها