ساخت محصولات آموزشی؛ استراتژی‌های مهم

برای ساخت یک محصول آموزشی موفق می بایست به ۲ سوال مهم فکر کنیم؛ ۱- چه استراتژی دارم؟ ، ۲- از چه تاکتیکی می خواهم برای ساخت محصول آموزشی استفاده کنم؟

حالا بیایید این ۲ سوال مهم را بیشتر باهم بررسی کنیم، در بخش استراتژی مهم است بدانیم اساسا مخاطب هدف ما کیست؟ چه سنی دارد؟ چه دغدغه ای دارد؟ چقدر برای این محصول آموزشی حاضر است پول پرداخت کند؟، بعنوان یک تجربه، ما در آکادمی زندگی خشنود مشتری داشتیم که می خواست برای دانش آموزان پایه نهم پکیج انتخاب رشته بسازد. این مهم مهربان و پرتلاش، سال های سال بود که در فضای مدرسه به دانش آموزان مشاوره می داد و دقیقا می دانست که مخاطبانش چه دغدغه هایی دارند، چه ترس هایی دارند، چه رویاهایی در سر می پرورانند، اساسا چه موقع دنبال یادگیری این موضوع هستند. پس مهم است که اصطلاحا با «بازار هدف» خود آشنایی داشته باشیم. هر چقدر این شناخت بیشتر باشد، محصول ارشمندتری تولید خواهد شد.

حالا بیایید بصورت خلاصه در قسمت استراتژی، موارد مهم را باهم بررسی کنیم. سپس سراغ تاکتیک ها برویم و در آن قسمت به روش های ساخت محصولات آموزشی بپردازیم.

بخش اول: تعیین استراتژی ساخت محصولات آموزشی

انتخاب موضوع

اولین قدم برای ساخت محصول آموزشی، انتخاب موضوع مناسب است. شما باید به دنبال موضوعی باشید که به آن علاقه دارید و در آن تخصص دارید. همچنین باید به نیاز بازار و تقاضای مخاطبان توجه کنید.

تعیین مخاطبان:

مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ چه سطح دانش و آگاهی دارند؟ چه نیازی به آموزش دارند؟ پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند تا محتوای آموزشی خود را به طور دقیق‌تر برنامه‌ریزی کنید.

تولیدکنندگان محصولات آموزشی تلاش می‌کنند مخاطبان هدف را بشناسند و می‌دانند:

  • برای کدام گروه سنی می‌نویسند.
  • ویژگی‌های جمعیتی و جنسیتی مخاطبان هدف را می‌شناسند.
  • با نقاط دردی که باید در محصولات خود به آن‌ها بپردازند آشنا هستند.
  • می‌دانند با چه زبان‌‌های متنوعی با مخاطبان خود سخن بگویند.
  • می‌دانند چگونه با مخاطبان هدف مشارکت و تعامل کنند.
  • می‌دانند چه نوع محتوایی فورا توجه مخاطبان هدف را جلب می‌کند.

برنامه‌ریزی محتوا:

پس از انتخاب موضوع و تعیین مخاطبان، باید محتوای آموزشی خود را برنامه‌ریزی کنید. در این مرحله باید سرفصل‌های آموزشی، ترتیب ارائه مطالب و نوع محتوای آموزشی (متن، ویدئو، تصویر، صوت و …) را مشخص کنید.

تولید محتوا:

در این مرحله باید محتوای آموزشی خود را تولید کنید. در این کار می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند نرم‌افزارهای ویرایش ویدئو، ضبط صدا، پاورپوینت و … استفاده کنید.

اگر پس از ساخت محصول آموزشی احساس کردیددر آن نکات جالبی وجود دارد، ولی ارتباط مطالب کاملا مشخص نیست و آن آموزش را نمی‌توان در چند مورد بیان کرد، احتمالا محتوا ساختار مناسبی ندارد.

بازاریابی و فروش:

پس از تولید محتوای آموزشی، باید آن را به مخاطبان خود معرفی کنید. برای این کار می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند تبلیغات، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و … استفاده کنید.

افراد حرفه ای بخش عمده عملیات بازاریابی خود را به محصولات رایگان و ارزان اختصاص می‌دهند!

ماتریس مسئولیت در طراحی محصولات آموزشی

خیلی از مدرس‌ها علی رغم تلاش بسیار زیاد در کسب و کار آموزشی خود موفق نیستند، در واقع خیلی از کارآفرینان و صاحبان کسب و کار پس از مدت‌ها تلاش نتیجه‌ای را که می‌خواهند کسب نمی‌کنند؛ یا اصطلاحا درجا می‌زنند.

قبل از اینکه سرمایه‌گذاری مالی، زمانی و انرژی روی کسب و کار خود بزارید، ابتدا بهتر است ماتریسی که در ادامه به شما معرفی میکنم را بخوانید. به آن فکر کنید و ببینید در حال حاضر جز کدام دسته هستید و می‌خواهید در آینده جز کدام دسته باشید؟

یک مدرس حرفه‌ای قبل از اینکه شروع به ساخت محصول آموزشی‌اش کند می‌بایست از خود سه سوال مهم را بپرسد: اول؛ «آیا خودم از این محصول استفاده خواهم کرد؟» و دوم؛ «آیا این محصول بهبود بزرگی در زندگی شاگردانم ایجاد خواهد کرد؟» و سوم «آیا این محصول باعث می‌شود من به اطرافیانم نزدیکتر شوم و روابطم با آن‌ها بهتر و قوی‌تر شود؟

۵ سوال مهم در آموزش دادن و تولید محصولات آموزشی

قبل از شروع آموزش دادن، لازم است ۵ مرحله مهم را طی کنیم. این مراحل به شاگردان مان کمک خواهند که مفاهیم را پایه ای و ریشه ای یاد بگیرند.

بخش دوم: تاکتیک‌های تولید محصولات آموزشی

حال که با استراتژی های تولید محصولات آموزشی آشنا شدیم، و فهمیدیم که چه موضوعاتی را برای تولید دمحتوا انتخاب کنیم، چطور مخاطب هدف مان را شناسایی کنیم، برای یک محصول آموزشی چه سوالات مهمی را بپرسیم، وقت آن است که حالا چطور می توانیم یک محصول را تولید کنیم.

شما می توانید یک محصول آموزشی را به چهار روش عکس، فیلم، متن و صوت تولید کنید. در این قسمت سعی خواهیم کرد از همه مدل‌ها مثال ها و نمونه هایی را به شما عزیزان ارایه دهیم. پس با ما همراه باشید.

ساخت فیلم آموزشی

برای ساخت فیلم آموزشی شما انتخاب های متعدی دارید. می توانید فیلم خود را به صورت یک وبینار ضبط شده برای فروش ارایه دهید. می توانید از طریق ضبط از صفحه نمایش اینکار را انجام دهید. یا حتی می توانید دفیلم را از خودتان ضبط و ارائه کنید. ما در بخش ساخت پکیج آموزشی، برگزاری وبینار و کلاس آنلاین این موارد را بصورت مفصل توضیح داده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *