دوره در یک نگاه

  • حوزه: کوچینگ زندگی، روانشناسی و مشاوره
  • فعالیت‌ها: خودارزیابی، تمرین و تکلیف، ایفای نقش
  • مخاطبین: مدیران، روانشناسان و مشاوران، کُوچ‌ها
  • شیوه آموزش: فیلم آموزشی
دوره آموزشی واقعیت درمانی

تئوری انتخاب چیست؟

روزی ملا در اوان جوانی از مردم آبادی خسته و ملول می شود. آرزو و قصد می کند به گوشه ای پرت و ناشناس برود و برای خود یک مکان آسایش و خلوت گوشه دنج بسازد و با هیچ کسی درنیامیزد و تعامل و رفت و آمد نداشته باشد. از این رو برای عملی کردن ایده خود اولین تصمیمش این بود که به در خانه همایسه برود و برای ساختن یک کومه موقت که در آن جا بیارامد، تبری قرض بگیرد. همانطور که در این پارادوکس(تناقض) دیده می شود، این گونه به نظر می رسد که حتا «تنها زیستن» نیز نیازمند تعامل با دیگران است.

موضوع تئوری انتخاب، اهمیت روابط خوب در زندگی شاد و رضایت بخش است.

در این تئوری تاکید می کنیم اگر بیمار نیستیم، اگر از فقر شدید رنج نمی بریم و تحت تاثیر عوارض ناشی از کهنسالی قرار نگرفته ایم، وجود مشکلات دیگر انسانی مانند خشون، بزهکاری، بدرفتاری با کودکان، بدرفتاری با همسر، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی، شیوع روابط جنسی زودهنگام و خالی از عشق و مشکلات هیجانی، همگی ناشی از روابط ناخشنود است. تئوری انتخب و واقعیت درمانی توضیحی است درباره علت وقوع این ناخشنودی و راهنمایی در انجام اقداماتی که به ما کمک می کند بهتر باهم به تفاهم برسیم و با یکدیگر کنار بیاییم.

دکتر ویلیام گلسر مخترع این تئوری می گوید:

 من برچهار رابطه مهم «که همگی آن ها نیازمند بهبودی اند» تاکید می کنم؛ این چهار رابطه عبارتند از : رابطه زن و شوهر، رابطه والدین و فرزند، رابطه معلم و شاگرد و رابطه کارفرما و کارمند. به اعتقاد من اگر این رو.ابط را بهبود نبخشیم، در کاهش هیچ یک از مشکلاتی که در بالا اشاره کردیم، توفیق چندانی نخواهیم یافت.

روانشناسی به عنوان علم رفتار به دنبال تبیین رفتار آدمی است. هدف تمام شاخه های علوم رفتاری و روانشناسی کاهش رنج بشر و کمک به کیفیت زندگی انسان است.

تئوری انتخاب نیز یکی از تئوی های نوین حوزه روانشناسی. تئوری انتخاب معتقد است که انسان از صبح تا شام رفتار خود را انتخاب می کند. دلیل زیربنایی انتخاب هر فرد موثر یا ناموثر، اخلاقی یا غیر اخلاقی، ارضای یک یا نیاز ژنیک فرد است.

از آن جایی که همواره برای ارضای نیازها و خواسته های خود دست به رفتار می زنیم، پس مسئول پیامدهای رفتار خود نیز هستیم. ویلیام گلسر، مبدع تئوری انتخاب، در این تئوری به روشنی دلایل زیربنایی رفتارهای ما، از رفتارهای سالم و موثر گرفته تا رفتارهای بیمارگونه و ناموثر ، را توضیح می دهد.

درباره دوره

توضیح مفاهیم اولیه تئوری انتخاب و واقعیت درمانی

 

مفهوم انتخاب

سرفصل های تئوری انتخاب، واقعیت درمانی و مدیریت راهبرانه

    • آموزش مفهوم کنترل درونی و کنترل بیرونی
    • آشنایی با کار بست های تئوری انتخاب
    • آموزش تفاوت های تئوری انتخاب با دیگر تئوری های روانشناسی
    • آموزش اولیه چارت تئوری انتخاب
    • تمرین برای تسلط بر چارت تئوری انتخاب
    • پاسخ به سئوالات مربوط به چارت تئوری انتخاب
    • آشنایی با واقعیت درمانی به عنوان کاربست تئوری انتخاب در اتاق مشاوره
    • آشنایی با فرایند واقعیت درمانی
    • آموزش مفهوم رابطه به عنوان اساس واقعیت درمانی
    • تمرین برای آشنایی با سئوالات واقعیت درمانی
    • اجرای ایفای نقش واقعیت درمانی توسط مربی
    • تمرین ایفای نقش و واقعیت درمانی توسط شرکت کنندگان
    • آشنایی مقدماتی با مدیریت راهبرانه

 

پاسخ به پرسش‌های متداول

دکتر ویلیام گلسر روانپزشک پیشرو و شناخته شده بین‌المللی است. اگرچه نام او از سال ۱۹۶۵ به خاطر ابداع واقعیت درمانی در عرصه روان‌پزشکی معروف شد، امروزه نام گلسر با تئوری انتخاب و کاربست‌های گسترده آن در قلمرو بهداشت روانی، آموزش و پرورش و مدیریت نیروی انسانی بیش‌تر عجین است.

دکتر گلسر در سال ۱۹۲۵ در کلیولند اُهایو به دنیا آمد و در همان‌جا هم پرورش یافت. بعدها وارد دانشکده پزشکی دانشگاه کِیس وسترن ریزرو در کلیولند شد. او در سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷ دوره روان‌پزشکی خود را در بیمارستان معلولان جنگی لُس آنجلس غربی و در دانشگاه UCLA گذراند و تحت تأثیر آموزه‌های استادش دکتر هرینگتون از روانپزشکی سنتی فاصله گرفت.

تحصیلات اولیۀ گلسر در مهندس شیمی بود، اما از زمانی که برایش مشخص شد روان‌پزشکی علاقه واقعی‌اش در زندگی است، کار در رشته شیمی را رها کرده و به روان‌پزشکی تغییر مسیر داد. دکتر گلسر در سال ۱۹۶۱ دوره روان‌پزشکی خود را به پایان رسانید. از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۸۶ با رویکرد واقعیت‌درمانی به عنوان روان‌پزشک در مطب خصوصی و مراکز اصلاح و بازپروری نوجوانان بزهکار به درمان اشتغال داشت.

مسیر حرکت گلسر دربردارنده پیشرفت‌های مداوم در عرصه کار کلینیکی، سخنرانی و تدریس و نوشتن بود و تا به امروز محصول این تلاش‌ها انتشار بیش از بیست کتاب است. او در سال ۱۹۶۵ کتاب واقعیت درمانی، و در سال ۱۹۶۹ مدارس بدون شکست را منتشر نمود (این کتاب چند سال بعد با ویرایش جدید و نام هر دانش آموزی می تواند موفق شود منتشر شد). گلسر در سال ۱۹۹۸ با انتشار کتاب تئوری انتخاب بیش از پیش مفهوم انگیزش و عامل ایجاد‌کننده رفتار را از منظر روان‌شناسی کنترل درونی بسط داد. همچنین در سال ۲۰۰۳ با انتشار کتاب‌های هشدار: روانپزشکی می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد! و در سال ۲۰۰۷ با هشت درس برای زندگی زناشویی شادتر به تعالی و بهبود سلامت روانی جامعه جهانی مشارکت بسیار نموده است.

مشاهدات سیستماتیک دکتر گلسر او را به این نتیجه رساند که ما انسان‌ها به‌طور ژنتیکی موجودات اجتماعی هستیم و برای بقا و زنده ماندن به یکدیگر نیازمندیم. بر این اساس گلسر معتقد است همواره یک مشکل ارتباطی (به معنی یک رابطۀ خراب، نارضایتمند یا قطع یک رابطۀ مهم) عامل زیرین مشکلات روان‌شناختی ماست. بیش‌تر مشکلات روانی ما از ناتوانی ما در خوب کنار آمدن با افراد مهم زندگیمان نشأت می‌گیرد.

او از سال ۱۹۸۰ تمام همت خود را برای یافتن پاسخی به این پرسش که «چرا بسیاری از انسان‌ها در روابط خود ناخشنود هستند؟» متمرکز نمود.

کوشش‌های او به ارائه تئوری انتخاب: «انسان‌ها چرا و چگونه رفتار می‌کنند؟» منجر شد.

بر اساس این نظریه برخلاف دیگر موجودات زنده تنها انسان‌ها هستند که به طور ژنتیکی برای ارضای نیاز به قدرت از درون برانگیخته می‌شوند.

تنها ما هستیم که آموخته‌ایم حق با من است و شما اشتباه می‌کنید و تلاش می‌کنیم تا نیاز خود به قدرت را از طریق روان‌شناسی کنترل بیرونی ارضاء کنیم. که در اساس تلاش می‌کنیم دیگران را به انجام کاری مجبور کنیم که خود می‌خواهیم. همین تلاش نامؤثر به نشانگان توضیح داده شده در DSM-IV و موارد دیگر مانند رنج و ملالت منجر می‌شود. دکتر گلسر تئوری انتخاب را به عنوان یک روان‌شناسی نوین مبتنی بر کنترل درونی و جایگزینی برای روان‌شناسی کنترل بیرونی پیشنهاد می‌کند و تمام زندگی خود را صرف آموزش و گسترش و اصلاح این نظریه نموده است.

موسسه ویلیام گلسر کجاست

در سال ۱۹۶۷ دکتر گلسر موسسه واقعیت‌درمانی را تأسیس نمود. این مؤسسه بعد‌ها با نام: مؤسسه ویلیام گلسر آموزش تئوری انتخاب و واقعیت‌درمانی را به علاقمندان ارائه داده است. تا به امروز بیش از هشتاد هزار نفر در سراسر دنیا دورۀ پایۀ آموزش تئوری انتخاب، واقعیت‌درمانی و مدیریت راهبرانه را در کشورهای مختلف گذرانده‌اند.

در سال ۲۰۰۰ دانشگاه سانفرانسیسکو درجه دکتری افتخاری علوم انسانی را به ایشان اعطاء نمود. در مارس ۲۰۰۳ از سوی انجمن مشاوره آمریکا به عنوان فردی که سهم قابل توجهی در گسترش و ارتقاء کیفی مشاوره و کار حرفه‌ای خود داشته است مورد تقدیر قرار گرفت. همچنین در آوریل ۲۰۰۴ انجمن مشاوره آمریکا برای پایه‌گذاری واقعیت درمانی، نشان اُسطوره مشاوره را به گلسر اعطاء کرد. سرانجام در سال ۲۰۰۵ انجمن روان‌شناسی آمریکا عنوان بسیار والای استاد ممتاز در درمانگری را به گلسر نسبت داد که بزرگ‌ترین لقب ممکن برای اعطاء به یک فرد به شمار می‌رود.

کتاب های پرفروش دکتر ویلیام گلسر که در ایران توسط دکتر علی صاحبی ترجمه شده اند و توسط انتشارات سایه سخن به چاپ رسیده اند، به شرح زیرند:

کتاب های ویلیام گلاسر

تئوری انتخاب، درآمدی بر روانشناسی امید ترجمه دکتر علی صاحبی

ازدواج بدون شکست (حل معمای ازدواج از طریق تئوری انتخاب) ترجمه دکتر علی صاحبی

هشت درس برای زندگی زناشویی شادتر ترجمه دکتر علی

مؤسسه: مؤسسه ویلیام گلسر را روان‌پزشک شهير، ویلیام گلسر، در سال ۱۹۹۷ در لس آنجلس بنیان گذاری کرد.

هدف اصلی موسسه فراهم سازی آموزش واقعیت درمانی بود. اما دکتر گلسر طی سالهای متمادی تئوری و روش خود را بسط و توسعه داد و اکنون تنوری انتخاب و کاربست‌های گوناگون آن، پایه اصلی آموزش های رسمی مؤسسه به شمار می رود.

علاوه بر آن، آموزش مفاهیم مدیریت راهبرانه، یکی از کاربست های به انتخاب در محیط کار، از مؤلفه های مهم اموزش های موسسه است. دوره های آموزشی فشرده سه و چهار روزه در سرتاسر جهان به ویژه آمریکا، استرالیا و ایران برگزار می شود. در این دوره ها، افراد با سوابق تحصیلی و حرفه ای مختلف از دست اندرکاران سلامت روانی، روان‌پزشکان، روان شناسان بالینی، مشاوران، معلمان، مدیران آموزشی و مدیران اداری، صنعتی، بازرگانی و کانون اصلاح و تربیت) شرکت می کنند. در صورت درخواست سازمان یا مؤسسه ای برای ارائه آموزش های خاص به کارکنان سازمانش، مؤسسه، مربیان صاحب صلاحیت خود را برای آن منظور اعزام می دارد. فهرست مربیان صاحب صلاحیت و مورد تأیید موسسه در وبگاه www.welasser.com آمده است.

گواهینامه رسمی واقعیت درمانی

 برای شرکت در دوره های فشرده تئوری انتخاب و واقعیت درمانی نیازی به داشتن تحصیلات در رشته خاصی نیست. افراد با سوابق تحصیلی مختلف می توانند دوره ها را بگذرانند. دوره ها به صورت گروه های اختصاصی برگزار می شود. روانپزشکان و روان شناسان و مشاوران در گروه های مشابه آموزش می بینند، معلمان و مدیران آموزشی در گروه های خاص خود و مدیران صنایع و اداری نیز در دوره های مختص خود شرکت می کنند.

 دوره های آموزشی تئوری انتخاب عبارتند از: ۱. دوره فشرده پایه ۲. دوره عملی پایه ۳٫ دوره پیشرفته ۴٫ دوره پیشرفته عملی ۵٫ دور گواهینامه.

در دوره گواهینامه، طی چهار روز شرکت کنندگان مهارت و دانش آموخته شده طی چهار دوره قبلی را به نمایش می گذارند. دوره های آموزش، از دوره فشرده تا گواهینامه، دست کم ۱۸ ماه طول می کشد. مربیان صاحب صلاحیت مؤسسه تدریس دوره های آموزشی را بر عهده دارند.

آموزش به صورت کارگاه های عملی و در گروههای کوچک برگزار می گردد. مؤلفه های اصلی آموزش های گلسری عبارتند از: تدریس مفاهیم، بحث های گروهی، فعالیت های جمعی، بازی و ایفای نقش و تمرین در قالب گروه های سه نفره با تأکید بر ارزیابی شخصی یا خودسنجی به موسسه این است که افراد دوره ها را با مربیان متفاوتی بگذرانند.

 مربیان دوره های پیشرفته از سوی مربی دوره عملی پایه، به شرکت کنندگان معرفی می شوند.

 متخصصان مدارس (Quality School Specialist): پس از اتمام دوره پیشرفته عملی و دوره گواهینامه، علاقه مندان می توانند با شرکت در آموزش‌های ویژه مدارس کیفی، به عنوان متخصص مدارس کیفی فعالیت کنند. جزئیات دوره آموزش ویژه مدارس کیفی در وبگاه مؤسسه شرح داده شده است.

 برنامه آموزشی مدرسه کیفی (Quality Scholl Training Program):

برنامه مدرسه کیفی بر پایه مفاهیمی که دکتر گلسر در کتاب مدرسه کیفی و کتاب اخیرش تئوری انتخاب، درآمدی بر روان شناسی امید۔ مطرح می کند، استوار است. هدف اصلی برنامه مدرسه کیفی کمک به مدارس برای تغییر نظام مند به مدرسه کیفی همه جانبه است. در این فرایند، مدیر به عنوان تسهیل گر اصول مدیریت راهبرانه نقشی اساسی دارد. هنگامی که کارکنان مدرسه به ایجاد مدرسه کیفی متعهد شوند و بخواهند در ساختار آموزشی تربیتی مدرسه تغییراتی انجام دهند، دوره فشرده پایه به آنها ارئه می شود. مدارس که در فرآیند کیفی شدن گام بر می دارند می توانند به عضویت انجمن یا کنسرسیوم مدارس کیفی درایند. این انجمن متشکل از مدارسی است که برای ایجاد تغییرات نظام مند در ساختار شان با یکدیگر همکاری می کنند.

شیوه ثبت نام

برای ثبت نام در دوره با این شماره در تماس باشید: ۰۹۱۹۰۹۶۳۴۸۳

دوره آموزشی واقعیت درمانی

درباره آکادمی زندگی خشنود

آکادمی زندگی خشنود با هدف گسترش تئوری انتخاب و کاربست های آن (مدرسه کیفی و..) اقدام به برگزاری دوره های تئوری انتخاب کرده است.

درسنامه‌ تئوری انتخاب و واقعیت درمانی

با لمس/کلیک روی هر موضوع به آموزش مربوط هدایت خواهید شد.
مفاهیم پایه تئوری انتخاب
تعاریف اولیه: تئوری انتخاب چیست؟ | واقعیت درمانی چیست؟
بهترین ترجمه کتاب تئوری انتخاب
واقعیت درمانی چیست و چه اهدافی دارد؟
زندگینامه دکتر ویلیام گلاسر
کنترل بیرونی تئوری انتخاب + تست مرکز کنترل درونی و بیرونی
چگونه می شود از نظریه انتخاب برای حل مشکلات استفاده نمود
دنیای مطلوب چیست؟
نیازهای اساسی تئوری انتخاب + تست
نیازهای اساسی گلاسر بر رضایت زناشویی
ماشین رفتار گلاسر + عکس ماشین رفتار
دنیای ادارکی در تئوری انتخاب
اصطلاحات تئوری انتخاب
موضوعات مربوط به واقعیت درمانی ↓
تفاوت واقعیت درمانی و تئوری انتخاب
کاربرد واقعیت درمانی
فنون و مشاوره واقعیت درمانی + مثال برای واقعیت درمانی
پروتکل واقعیت درمانی گلاسر | اصول واقعیت درمانی گلاسر
تفاوت واقعیت درمانی با درمان‌های سنتی
واقعیت درمانی چیست | تئوری انتخاب چیست + دانلود پاورپوینت نظریه واقعیت درمانی گلسر
کاربردهای تئوری انتخاب و واقعیت درمانی در عمل ↓
تئوری انتخاب و افسردگی
روانشناسی انتقاد
مدیریت کاهش وزن و تناسب اندام با تئوری انتخاب
مقاله در مورد تئوری انتخاب
مدرسه کیفی چیست (1)
مدرسه کیفی چیست (2)
برآورده‌سازی نیازها در کلاس درس از نگاه تئوری انتخاب
وبینار نگاهی به کتاب مدیریت زندگی با تئوری انتخاب
مدرک ویلیام گلسر + آدرس موسسه ویلیام گلسر
آثار ویلیام گلاسر
زندگینامه گلاسر

درسنامه‌های رایگان

 

 

خدمات مشتریان

ورود | ثبت نام
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد