بازاریابی محتوا چیست

بازاریابی محتوا چیست

اشتراک گذاری

بازاریابی محتوایی: تعریف رسمی

بازاریابی محتوایی، یک فرایند کسب‌وکار و بازاریابی است که برای ایجاد و توزیع محتوای با ارزش و بسیار جذاب به منظور جذب، به دست‌آوردن و پیونددادن مخاطبان هدفی که به روشنی تعریف شده و در راستای تشویق اقدامات سودآور مشتریان هستند.

یک استراتژی بازاریابی محتوایی می‌تواند تمام کانال‌های داستان‌گویی (پرینت، آن‌لاین‌شخصی‌، موبایل‌، اجتماعی و…) را در مرحله‌ای از فرایند خرید، تحت تاثیر قرار دهد، از استراتژی‌های توجه-محورگرفته تا استراتژی‌های نگهداری و وفاداری و گروه‌های خرید متعدد.

 

Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action. (Source)

 

از مدیریت بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی، استراتژی است که در خلق تجربه‌ای ارزشمند تمرکز دارد. بازاریابی محتوایی، مفید بودن افراد است برای یکدیگر، به اشتراک‌گذاری محتواهای (اطلاعات) ارزشمندی که جامعه را غنی می‌کند و باعث قرارگیری سازمان در جایگاه رهبر صنعت می‌شود. این محتوا است که جذاب، قابل اشتراک‌گذاری و از همه مهم‌تر، آگاهی‌بخش برای مشتریان است تا به تنهایی به اکتشاف بپردازند و خودشان به این نتیجه برسند که محصولات یا خدمات شما دوای دردشان است.

بازاریابی محتوایی: تعریفی کمتر رسمی

بازاریابی محتوایی، رسانه را به تملک خود در می‌آورد؛ به جای آنکه اجاره کند. بازاریابی محتوایی، یکی فرایند بازاریابی به منظور جذب و نگاهداشت مشتریان از طریق خلق و هدایت مداوم محتوا برای مشتریان است تا رفتار مصرف کنندگان را تغییر داده و یا تحت تاثیر قرار دهد.

بازاریابی محتوایی: سخنی بدیع و کوتاه

بازاریابی و تبلیغات سنتی به دنیا می‌گوید شما یک سوپراستار هستید بازاریابی محتوایی به دنیا می‌گوید شما یکی از گزینه ها هستید.

بازاریابی محتوایی: برای مبتدیان

بازاریابی محتوایی عبارت است از: ارائه‌ی اطلاعات به تمام مخاطبان شما در تمام مکان‌هایی که در جست‌وجوی آن هستند. بازاریابی محتوایی ترکیب اثر بخش محتوای خلق شده، هدایت شده و جمع‌بندی شده است.

بازاریابی محتوایی فرایند توسعه و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مرتبط،ارزشمند و جذاب با مشتریان هدف به منظور جذب مشتریان جدید و یا توسعه کسب‌وکار  به واسطه مشتریان فعلی است.

ارزیابی محتوایی: برای کسانی که اعتقادی به آن ندارند

مشتریانتان به شما، محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنید، اهمیتی نمی‌دهند. آن‌ها به خودشان، خواسته‌ها و مرزهایشان اهمیت می‌دهند. بازاریابی محتوایی عبارتست از: خلق اطلاعاتی که برای مشتریان جذاب باشد، در… توجه مشتریان به شما معطوف خواهد شد.

تعریف اخیر، مورد علاقه من است (ضمن قدردانی از نویسنده برتر دیوید میرمن اسکات، در جا انداختن این مفهوم کمک شایانی کرده است) و سخت‌ترین تعریفی که بازاریاب‌ها و صاحبان کسب‌وکار باید محقق نمایند. اغلب ما بازاریاب ها تصور می‌کنیم محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنیم، بسیار خاص و فوق‌العاده هستند؛ و تصور می‌کنیم اگر تعداد بیشتری از افراد از وجود محصولات ما با خبر شوند، تمام مشکلات فروش ما حل خواهند شد.

بازاریابی با فروش کمتر

اساساً بازاریابی محتوایی، هنر برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و احتمالی، بدون فروش است. نوعی بازاریابی پیوسته و مداوم است. به جای آنکه محصولات و خدمات خود را بالا و پایین کنید، اطلاعاتی را تولید کنید که سطح آگاهی مشتریان را بالا می‌برد و احتمالا موجب ترغیب آن ها به ایجاد یک ارتباط عاطفی می‌شود.

ماهیت و اساس این استراتژی بر این باور است که اگر ما، به عنوان کسب‌وکار، اطلاعات مستمر و ارزشمند برای خریداران تولید کنیم، آن‌ها در نهایت، با دادوستد و وفاداری خود پاداش ما را خواهند داد.

اشتباه برداشت نکنید؛ تضمین فروش، بازاریابی ویژگی‌ها و منافع محصول و رضایت‌نامه های مشتریان قبلی مبنی بر این‌که شما عالی بودید، جایگاهشان محفوظ است.

بسیاری از شرکت‌ها، از این قبیل اطلاعات در اختیار دارند. مشکل این قبیل اطلاعات این است که فقط در زمانی که مشتری احتمالی آماده‌ی خرید از شما می‌باشد، مفید خواهد بود. در مورد 99 درصد بقیه‌ی مواقع که مشتریان آماده خرید نیستد چه؟ این موقعیت، همان جایی است که بازاریابی محتوایی نقش خود را ایفا می‌کند.

تعریف جدید بازاریابی محتوایی

یک بار دیگر نگاهی به اولین تعریف بازاریابی محتوایی بیاندازیم، ولی این بار کلمات «با ارزش و …» را حذف کنیم.

بازاریابی محتوایی، یک فرایند کسب‌وکار و بازاریابی است که برای ایجاد و توزیع محتوا (یا ارزش و بسیار جذاب) به منظور جذب،  به دست‌آوردن و پیوند دادن مخاطبان هدفی که به روشنی تعریف شده و در راستای تشویق اقدامات و سودآور مشتریان هستند.

تفاوت بین بازاریابی محتوایی و مابقی زباله‌های اطلاعاتی که شما از شرکت‌ها دریافت می‌کنید، این است که سعی دارند به شما «چیزی» بفروشند. شرکت‌ها در تمام طول زمان، اطلاعات تولید و ارسال می‌کنند؛ در این موارد، این‌ها زباله‌های اطلاعاتی هستند که جذاب و مفید نیستند (نظیر اسپم‌ها)؛ این همان چیزی است که بازاریابی محتوایی را در محیط امروز که مملو از هزاران پیام بازاریابی برای هر شخص و در هر روز است.

بازاریابی محتوایی خوب باعث می‌شود یک فرد مکث کند؛ مطالعه کند؛ فکر کند؛ و به‌گونه‌ای متفاوت، عمل کند.

 

تفاوت بین محتوا و بازاریابی محتوایی

برخی از کارشناسان معتقدند که محتوا عبارت است از هرکونه کلمه، تصویر یا پیکسل که می‌تواند شخص را درگیر کند. در این مقاله، منظور از محتوا، محتوای جذاب و گیرایی است که آگاهی می‌بخشد، جذب می کند و یا مفرح و متحیرکننده است.

تفاوت بازاریابی محتوایی با واژه محتوا، صرفا در این است که بازاریابی محتوایی باید با کسب‌وکار مرتبط باشد، بازاریابی محتوایی می‌باید با هدف تشویق اقدامات سودآور مشتریان آگاهی بدهد؛ و آن‌ها را جذب کند.

تفاوت بین محتوا و بازاریابی محتوا
در سال 2012 افراد 19 تا 34 انتظار دراند برندها برای آن‌ها محتوا تولید کنند و 80 درصد انتظار دارند به طور مستقیم با بازریابی محتوا سرگرم شوند.

 

محتوای شما ممکن است جذاب و آگاهی‌بخش باشد، اما اگر موجب دست‌یابی به اهداف تجاری شما نشود (نگاهداشت مشتریان یا گسترش مشتریان)، دیگر بازاریابی محتوایی نیست. محتوایی که شما تولید می‌کنید، می‌بایست مستقیما به طور مستقیم بر جذب و نگاهداشت مشتریان تاثیرگذار باشد.

افکار جسورانه

  • محتوا، صرفا محتوا است؛ مگر آنکه باعث تغییر رفتار در مشتریان و مشتریان احتمالی شما بشود. آن وقت است که می‌توان به آن گفت «بازاریابی محتوایی»
  • بازاریابی شما می‌بایست آینده‌نگر، دوست داشتنی و مورد نیاز باشد. این دنیای جدیدی است که ما در آن زندگی می‌کنیم.
  • همواره و همواره و در تمام برهه‌های زمانی، استراتژی بازاریابی محتوایی بر استراتژی رسانه‌‌ی اجتماعی شما تقدم دارد.

منبع: کتاب بازاریابی محتوا، جو پولیتزی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد