ساخت تقویم محتوا

تقویم محتوا + دانلود قالب خام

اشتراک گذاری

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا (Content Calendar) یک ابزار برنامه‌ریزی است که به تولیدکنندگان محتوا و تیم‌های بازاریابی کمک می‌کند تا فرآیند تولید، انتشار و مدیریت محتوای خود را به صورت منظم و سازمان‌یافته انجام دهند. این تقویم می‌تواند برای محتوای وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌های تبلیغاتی، ویدیوها و سایر کانال‌های بازاریابی استفاده شود.

مزایای تقویم محتوا

  • برنامه‌ریزی بهتر: به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را برای تاریخ‌ها و رویدادهای خاص زمان‌بندی کنید.
  • یکپارچگی در پیام‌ها: اطمینان حاصل می‌کند که تمامی کانال‌ها هماهنگ عمل می‌کنند.
  • صرفه‌جویی در زمان: از دوباره‌کاری و ایجاد محتوای لحظه آخری جلوگیری می‌کند.
  • ارزیابی و بهبود: امکان پیگیری عملکرد محتوا و بهینه‌سازی استراتژی را فراهم می‌کند.
نمونه تقویم محتوا
نمونه تقویم محتوا | تقویم باید با اهداف بازاریابی شما همسو باشد، مثل افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش، یا جذب مخاطبان جدید.

اجزای اصلی تقویم محتوا

  • موضوع محتوا: موضوع یا ایده‌ای که محتوا بر اساس آن ایجاد می‌شود.
  • نوع محتوا: مشخص می‌کند که محتوا به چه شکل خواهد بود (مثلاً پست وبلاگ، اینفوگرافیک، ویدیو یا پست شبکه اجتماعی).
  • کانال انتشار: جایی که محتوا منتشر خواهد شد (وب‌سایت، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و غیره).
  • تاریخ و زمان انتشار: زمان‌بندی دقیق برای انتشار هر محتوا.
  • مسئولیت‌ها: تعیین فرد یا تیم مسئول برای تولید، ویرایش یا انتشار محتوا.
  • هدف: هدف هر محتوا (آگاهی‌رسانی، افزایش تعامل، فروش و غیره).
  • کلمات کلیدی: برای تولید محتوای سئو محور (در صورت نیاز).

انواع تقویم محتوا

  • تقویم سالانه: برنامه‌ریزی کلی برای کمپین‌ها و مناسبت‌های مهم.
  • تقویم ماهانه: جزئیات محتوا برای ماه پیش رو.
  • تقویم هفتگی: برنامه دقیق‌تر برای تولید و انتشار محتوای کوتاه‌مدت.
نمونه تقویم محتوا
تقویم محتوا را با رویدادهای مهم، تعطیلات و کمپین‌های تبلیغاتی همسو کنید. این کار باعث ایجاد تعامل بیشتر می‌شود.

 

صرف نظر از اینکه در انجام کارهایمان چقدر خوبیم یا چند سال است که در حال انجام‌شان هستیم، همه‌مان به دنبال «راه بهتری» برای انجام کارهای روزانه‌مان می‌گردیم (ابزارهای جدید برای کاوش، فنون جدیدی برای آزمایش کردن و اطلاعات جدیدی که باید در نظر داشته باشیم).

همواره با ظهور نوآوری‌هایی مواجه می‌شویم که به افراد کمک می‌کنند تا کارهایشان را در زمان کمتر، با تلاش کمتر و با موفقیت بیشتر انجام دهند. امروزه اختراع مجدد به کالاهایی تبدیل شده که با کمک آن، جامعه‌ی دیجیتالی خود را به پیش می‌بریم.

حتی استوارترین و قدرتمندترین ابزارهای بازاریابان محتوا (تقویم محتوایی)، طی سالیان تغییر یافته و از صفحه اکسل ساده برای پیگیری چیزهایی که منتشر می‌کنیم، به عنصری ضروری برای مدیریت کل چرخه‌ی عمر برنامه بازاریابی محتوایی سازمان‌مان تبدیل شده است.
همه‌ی کارآفرینان کارخانه‌ی محتوا در یک چیز مشترک‌اند: جریان کاری‌شان را با تقویم محتوایی نگهداری و مدیریت می‌کنند. بگذارید شروع کنیم.

  دوره جامع بازاریابی محتوا

موارد پایه‌ای

با جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با راهبرد کارخانه‌ی محتوای‌تان را شروع کنید، اطلاعاتی که تلاش‌های تولید محتوای‌تان را بر‌اساس آن‌ها خواهد بود. پاسخ‌تان به پرسش‌های زیر کمک می‌کند که تشخیص دهید به رهگیری چه مواردی در تقویم‌تان نیاز دارید، همچنین کمک‌تان می‌کند در حین برنامه‌ریزی برای تولید محتوا، بر اهداف بازاریابی‌تان متمرکز بمانید.

محتوا را برای چه کسی تولید می‌کنید؟

اینکه مخاطبان هدف خود را در صدر ذهن‌تان نگه دارید ضرری است تا بتوانید به کمک بازاریابی محتوا به نیازهای آنان پاسخ دهید.

چرا در حال ایجاد محتوا هستید؟

ماموریت‌ و اهداف بازاریابی محتوای‌تان روی آنچه منتشر می‌کنید و محل دفعات نشر مطالب و همچنین اولویت‌ها سازمان‌دهی‌ها، دسته‌بندی‌ها و تگ کردن محتوا توسط تیم‌تان تاثیرگذار است. بیشتر موفقیت محتوای‌تان به جذب و نگهداری مشترکان بستگی دارد.

چه منابعی در اختیار دارید؟

اگر تیمی از نویسندگان و ویدئو سازان داشته باشید، گروهی از حرفه‌ای صنعت که می‌خواهند بینش خود را به اشتراک بگذارند یا اگر مدیرانی دارید که تمایل زیادی به تولید محتوا ندارند و حمایت و رهنمایی زیادی می‌خواهند، قالب، تناوب و پیشرفت کلی کاری که در تقویم‌تان ره‌گیری می‌کنید، به کسی که محتوا را می‌نویسد و تخصص او بستگی دارد.

چطور می‌توانید به چشم بیایید؟

به چه نیازهای رفع نشده‌ای در صنعت می‌توانید پاسخ دهید؟ چه شکاف‌هایی در تلاش‌های فعلی تولید محتوای شما یا رقبای‌تان وجود دارد؟ در طول سال چه رویدادهایی در صنعت‌تان رخ می‌دهد که می‌توانید محتوای خود را به آن ربط دهید تا در معرض دید قرار بگیرد؟ دانستن اینکه در چه حوزه‌ای می‌توانید نقش اصلی را داشته باشید و توجه مخاطب را جلب کنید کمک‌تان می‌کند تا تقویم محتوایی خود را با محتوای تاثیرگذاری پر کنید؛ اتفاقی که به شما در رسیدن به اهداف کسب‌وکارتان می‌کند.

آماده‌سازی تقویم

ابزارهای رایگان وغیررایگان برای ایجاد تقویم وجود دارند. برخی از آن‌ها شامل موارد زیرند:

  • Trello
  • Divvy HQ
  • KaPost
  • Central Desktop
  • Workfront
    با این حال، مشکلی وجود ندارد اگر کار خود را با یک صفحه‌ی اکسل یا Google Sheet شروع کنید و پیشرفت محتوای‌تان را در فرایند ویرایش دنبال کنید.

شانا مالون، یکی از نویسنده‌های استریت نورس، توصیه‌های ارائه می‌دهد تا بتوانید به آسانی و با سرعت زیاد یک تقویم محتوایی هماهنگ با چرخه‌ی فروش‎‌تان ایجاد کنید.

پیشنهاد می‌کنیم تقویم محتوایی‌تان در ساده‌ترین سطح خود شامل حیطه‌های زیر باشد:

  • تاریخ انتشار محتوا؛
  • موضوع یا عنوان محتوا؛
  • نویسنده محتوا؛
  • مالک محتوا، برای مثال کسی که مسئول تبدیل ایده به یک محتوای قابل انتشار یا ترویج است؛
  • وضعیت فعلی محتوا (که با پیشرفت در چرخه‌ی انتشار به روزرسانی شود.)

با توجه به ج ویژه‌ی محتوایی و ماموریت شرکت‌تان، پیشرفت کاری تیم‌تان، قالب و بسته هایی که با آن‌ها کار می‌کنید و حجم محتوایی که مایل به تولید آن هستید، ممکن است بخواهید این عناصر را ره‌گیری کنید تا کمک‌تان کنند در طولانی مدت سازمان‌دهی شده و در مسیر خود باقی بمانید:

  • مجاری نشر محتوای‌تان: این مورد می‌تواند شامل مجاری متعلق به شما (از جمله وبلاگ، وب‌سایت، خبرنامه‌ی ایمیلی و غیره) باشد یا می‌توانید ره‌گیری‌تان را به شبکه‌های پولی و اجتماعی نیز گسترش دهید.
  • انواع محتوا: محتوای‌تان از چه نوعی است؟ یک مطلب وبلاگی، ویدئو، پادکست، اینفوگرافی یا عکس؟ برای اینکه از محتوای تولیدی‌تان بهره‌ی بیشتری ببرید، ممکن است بخواهید آن را به قالب‌های دیگری نیز تبدیل کنید. پس اگر از ابتدا به چه دارایی‌های محتوایی دسترسی دارید، می‌تواند کمک کننده باشد.
  • نشانی‌های وب: این اطلاعات کمک‌تان می کند محتواهای آنلاین‌تان را بشناسید و در محتواهای جدیدتان به محتواهای قبلی لینک کنید.
  • بصری: جذابیت موارد بصری را از یاد نبرید. این موارد در به اشتراک‌گذاری محتوای‌تان در رسانه‌های اجتماعی و شناخته شدن عمومی برند کمک‌تان می‌کنند. ره‌گیری عناصر بصری محتوا هایتان، مواردی از جمله تصاویر، لوگو ها و نمودارها، کمک می‌کند کارتان ظاهری منحصر به فرد و هویتی مختص برندتان داشته باشد.
  • دسته‌بندی‌های موضوعی: چنین چیزی کمک‌تان می‌کند تا قابلیت جست‌وجوی بیشتری در تقویم‌تان داشته باشید و ببینید که در کدام موضوعات محتوای بیشتری تولید کرده‌اید یا کدام موضوعات را به اندازه‌ی کافی پوشش نداده‌اید.
  • کلمات کلیدی و دیگر فراداده‌ها: فراداده‌ها شامل فرا توضیحات و عناوین سئو هستند (اگر با عنوان‌تان فرق داشته باشند)، این فراداده‌ها کمک‌تان می‌کنند تلاش‌های سئوی خود را با تولید محتوای‌تان همگام نگه دارید.
  • فراخوان به اقدام: این مورد کمک‌تان می‌کند مطمئن شوید هر محتوایی که تولید می‌کنید، با اهداف بازاریابی شرکت‌تان هماهنگ است.
  • خروجی مخاطب : بخش مورد علاقه‌ی من در تقویم. اگر در حال کار کردن با چند تولیدکننده‌ی محتوا هستید، اضافه کردن بخش خروجی مخاطب موضوع مهمی است. ایجاد فهرستی از خروجی‌ها به این معنی است که خواسته‌های مشخصی دارید و دوست دارید خاطب خروجی مشخصی از محتوای‌تان داشته باشد. اینکه شغل بهتری داشته باشد؟ فهرست کردن این موارد به هر شخص یا تیمی که در حال ایجاد محتواست کمک می‌کند تا هدف اصلی محتوا را از دید مخاطب ببیند.

شاید داشتن بیش از یک تقویم محتوایی موضوع مفیدی باشد. برای مثال، می‌توانید یک تقویم اصلی داشته باشید که همه چیز را در یک نگاه ببینید و همچنین برای هر کدام از فعالیت‌ها تقویم‌های جدایی داشته باشید. تیم محتوایی ما نیز از روش مشابهی استفاده می‌کند: صفحه گسترده‌ای ایجاد کرده‌ایم که چند زبانه دارد تا بتوانیم در یک سند به تمام اطلاعات محتوایی دست پیدا کنیم.

پر و متمرکز نگه داشتن تقویم

همان طور که در فصل‌های پیشین صحبت کردیم، ایده‌پردازی برای محتوا فرایندی مستمر و مهم است. با بهبود ایده‌های محتوایی‌تان، مکان نگهداری آن‌ها نیز تقویم محتوایی‌تان خواهد بود.
 ایجاد فهرستی از ایده‌ها در صفحه گسترده‌ی تقویم‌مان به ما کمک می‌کند تا هنگام نیاز به الهام یا در جلسات طوفان فکری، ایده‌های خوبی برای ارجاع در اختیار داشته باشیم.

باز هم می‌گویم مواردی که به تقویم محتوایی‌تان اضافه می‌کنید ممکن است بسته به نیازهایتان متفاوت باشد، اما پیشنهاد ما این است که حداقل این موارد را ره‌گیری کنید:

  • ایده‌ی موضوع؛
  • صاحب ایده؛
  • کلمات کلیدی و دسته‌بندی‌های هدف محتوا
  • چه کسی برای نویسندگی محتوا در دسترس است و شایستگی‌های لازم را دارد؛
  • مهلت زمانی برای انتشار محتوا.

توصیه‌ی میشل لین، نائب رئیس بخش محتوای موسسه ی بازاریابی محتوایی، این است که زبانه‌های دیری را نیز به تقویم محتوایی‎‌تان اضافه کنید:
محتواهای «قدیمی» موجود (کتاب‌های الکترونیکی قابل دانلود یا مقاله‌های جامعی که برای جذب مشترکان استفاده شده است) که می‌تواند نقش فراخوان به اقدام در محتواهای جدید را داشته باشد؛

ایده‌های محتوایی که می‌توانند مجدد هدف‌گذاری و در چند استفاده شوند؛

  • محتوایی که می‌تواند گردآوری و ارائه شود.
  • انجام کارها از پیش

یکی از پرسش‌های رایج کارآفرینان در زمینه‌ی زمان‌بندی این است: چقدر از کارهای آینده را باید از پیش انجام دهیم؟

«یک روش درست» برای انجام این کار وجود ندارد، تیم‌های محتوایی به‌طور کلی:

یک بار در سال یکدیگر را ملاقات می‌کنند تا درباره‌ی مسیر کلی و راهبرد محتوایی با یکدیگر صحبت کنند. چنین کاری باعث درک کلی مسیر محتوایی می‌شود و کمک می‌کند که محتواهایتان با چشم‌اندازتان هماهنگ شود.
هر سه ماه ملاقات می‌کنند تا موضوعات محتوایی سه ماه بعدی را مشخص کنند. این کار با توجه به محتوای عمومی انجام می‌شود و مضامین،مشارکت‌کنندگان و برنامه‌های زمانی هفتگی مشخص می‌شوند.

هر هفته ملاقات می‌کنند تا تغییرات لازم را انجام دهند. چنین کاری این فرصت را در اختیار تیم‌تان می‌گذارد تا از محتواهای تازه استفاده کنند یا از خبرهای صنعت‌تان برای تولید محتوا بهره ببرند (که به آن بازاریابی آنی می‌گویند)/
بهترین تیم‌های محتوایی می‌دانند که ماه آینده و در دو هفته‌ی آینده چه چیزی منتشر خواهند کرد. اگر شما و تیم‌تان از قبل نمی‌دانید چه محتوایی تولید خواهد شد، ممکن است محتواهای غیر جزایی تولید کنید و در فرایندتان دچار اشتباه‌هایی شوید که به مدل‌تان آسیب برساند.

چند نکته مهم

  • راهبرد محتوایی‌تان بدون تقویم محتوایی راه به جایی نمی‌برد.
  • طی سال فقط یک جلسه‌ی برنامه‌ریزی اصلی برای محتوا کافی است، ولی اعضای تیم محتوایی باید چند بار در ماه با یکدیگر ملاقات کنند.
  • اضافه کردن فیلد «خروجی» به تقویم محتوای‌تان باعث می‌شود ماموریت نهایی محتوای‌تان
  • در نظر تولیدکنندگان محتوا وضوح بیشتری داشته باشد.
  • می توانید به صورت دوره ای محتوای تان را ارزیابی و در صورت نیاز بازنگری محتوا انجام دهید

 

قالب‌های خام و آماده تقویم محتوا

دانلود قالب 1 تقویم محتوا
دانلود قالب 2 تقویم محتوا

 

  دوره جامع بازاریابی محتوا

 

منبع: کارخانه محتوا نوشته جو پولیتزی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد