نگاهی به کتاب همه جاده‌ها از ما آغاز می‌شود

در پشیگفتار ترجمه فارسی این کتاب آمده است

کتابی که در دست دارید اثر دو نویسنده بزرگ در قلمروی واقعیت‌درمانی است. آبشخور اصلی آموزه‌های این کتاب ” تئوری انتخاب” و رویکرد واقعیت درمانی ویلیام گلسر است. تفاوت عمده این کتاب با کتاب‌های دیگر اصطلاحاً خودیاری در مفهوم ” دعوت به مسئولیت‌پذیری” است که مؤلفه اصلی واقعیت درمانی است.

در این کتاب خواننده برای ایجاد تغییر و بهبودی در زندگی و آغاز راهی جدید برای خشنودی بیش‌تر، گام‌به‌گام هدایت و راهنمائی می‌شود. کتاب، بیش‌تر جنبه عملی دارد و خواننده را در جهت “پذیرش غیر مشروط” خود ، ” اجتناب از دلیل‌تراشی و بهانه آوری” و ” سرزنش عوامل بیرونی و گذشته” و ” پذیرش واقعیت( تغییر چیزهایی که می‌توان تغییر داد، مثل فکر و عمل و اقدامات خود، و پذیرش آنچه نمی‌توان تغییر داد، مثل عوامل بیرون از ما و گذشته)، تشویق می‌کند.

تمرینات این کتاب به خواننده کمک می‌کند تا با پرورش خوش‌بینی و اجتناب از مسئولیت گریزی‌های رایج، با گذشته خود به‌خوبی کنار بیاید و در «زمان حال» و «اینجا» برای ارضای نیازهای اساسی خود دست به «انتخاب‌های مؤثر» بزند چراکه فقط در سایه ارضای مسئولانه نیازهای اساسی است که می‌توانیم به رضایت و خشنودی در زندگی دست‌یابیم و این‌یک «انتخاب» است که از ما شروع می‌شود. نویسندگان این کتاب تلاش کرده‌اند تا فرایند «انتخاب» مؤثر در زندگی را آموزش دهند و در این کار نیز موفق بوده‌اند.

علی صاحبی( مربی ارشد و عضو هیئت علمی موسسه ویلیام گلسر)

 

 

 

درباره نویسندگان

رابرت ای. ووبلدینگ، استاد، نویسنده و متخصص برجسته درزمینهٔ واقعیت درمانی است. وی تئوری و کاربردهای عملی واقعیت درمانی را در آمریکا، اروپا، آسیا و خاورمیانه تدریس کرده است و کتاب‌های زیادی در این حوزه نوشته است. ازجمله آثار معروف او واقعیت درمانی در قرن ۲۱ و انگیزه سازی در کارمندان است که بسیار مورد استقبال قرارگرفته است.

او رئیس «مرکز واقعیت درمانی» و در دانشگاه خاویر استاد رشته مشاوره است. همچنین عضو ارشد هیئت‌علمی بخش آموزش «موسسه بین‌المللی ویلیام گلسر» در لوس آنجلس می باشد.

او نزدیک‌ترین و قابل‌اعتمادترین همکار من است. بهتر از او سراغ ندارم.

جان بریکل، دکترای مشاوره، مدیر مرکز واقعیت درمانی در انگلیس ، عضو ارشد هیئت‌علمی موسسه ویلیام گلسر در کالیفرنیا و مدیر همان موسسه  در انگلیس است. جان به‌عنوان مشاوری مستقل برای معتادان به الکل و مواد مخدر نیز تجربه دارد. او به‌خصوص درزمینهٔ مشاوره و مدیریت استرس، رهبری و اعتمادبه‌نفس فعالیت می‌کند. همچنین نه‌تنها برای چندین کمپانی بزرگ کار می‌کند، بلکه دوازده سال است که در کالج مدیریت رایج در هرتفورد شایر تدریس می‌کند

 

مزایای مطالعه کتاب

خشنود و شاد زیستن یا انسجام بخشیدن به زندگی خود برنامه‌ای شخصی است. این دوره بر آن است که به شما کمک کند درزمینهٔ های زیر گام بردارید:

  1. احساس بهتری داشته باشید
  2. خشنودتر باشید
  3. با دیگران بهتر کنار بیایید
  4. نیازهایتان را بهتر برآورده کنید
  5. اعتمادبه‌نفستان را بالا ببرید
  6. هدف و معنای والاتری برای زندگی خود بیابید

برای شروع، این دوره پیشنهادهایی ساده ولی جدی ارائه می‌کند. در همین‌جا باید متذکر شویم که این کتاب قصد ندارد جایگزین مشاوره برای افرادی شود که می‌خواهند به کلینیک‌های مشاوره و روانشناسی مراجعه کنند.

درواقع برای بسیاری از افراد، این کتاب کمک جانبی بسیار مفیدی است . بنابراین ما اعتقادداریم که اگر از این کتاب در کنار دریافت کمک حرفه‌ای یا به‌عنوان مطالعه شخصی استفاده کنید در درون خود توانمندی رادارید که برای بهبودی شرایط کنونی خود و دستیابی به احساس بهتر، دست به اقدام عملی بزنید. برای شروع این راه، تنهای چیزی که به آن احتیاج دارید «همه جاده‌ها از ما آغاز می‌شوند» است.

چگونه از این کتاب استفاده کنیم

این کتاب را نباید یک‌بار بخوانید و بعد در کتابخانه بگذارید. درواقع این کتاب دفتر تمرین یا کتاب کار است. وقتی آن را به پایان رساندید، باید ورق‌ورق شده باشد، بر سرتاسر آن نقشه‌ها، پیشنهادها، الهام‌ها، امیدها و آرزوهای شما علامت‌گذاری و یادداشت شده باشند.

در بعضی قسمت‌ها جای خالی گذاشته‌ایم که باید پر شود و در صفحه‌هایی نیز برای افکار و تعاملات شما در نظر گرفته‌ایم. این کتاب را باید بارها و بارها بخوانید و حتی با دیگران در میان بگذارید، البته اگر کردید که سودمند است و پیشرفت خوبی کرده‌اید. کتاب می‌خواهد به شما خاطرنشان کند که اگر زندگی شما آن‌گونه که می‌خواهید نیست، می‌توانید آن را بهبود ببخشید.

همچنین قصد دارد به شما کمک کند تا بدانید می‌توانید بر زندگی خود بیش‌تر ازآنچه فکر می‌کنید، کنترل داشته باشید. آری، اگر تمام گام‌هایی را که در اینجا بازگو شده، عملی کنید، زندگی بهتری در انتظارتان خواهد بود. البته چند شرط یا پیش‌نیاز وجود دارد:

برای دستیابی به کنترل مؤثرتر بر زندگی خود نیاز دارید که:

  1. علاقه‌مند باشید که هرروز آن را دنبال کنید.

ایجاد تغییر به زمان نیاز دارد؛ زمانی که بنشینید و بیندیشید و زمانی که عمل کنید، تا کاری که قرار است ازاین‌پس انجام دهید، باکاری که الآن انجام می‌دهید متفاوت باشد.

  1. مسئولیت اعمالتان را بپذیرید.

«من انتخاب کرده‌ام که چنین یا چنان کنم». مسئولیت‌پذیری یعنی «توانایی»، توانایی پاسخ‌گویی به دنیای اطرافتان به روشی که ترجیح داه اید یا انتخاب کرده‌اید.

  1. سخت بکوشید.

هر چیز ارزشمندی شایستگی دارد برایش تلاش کنیم. نگران اشتباهات نباشید. سخت کوشیدن یعنی کار امروزتان بهتر از دیروز باشد. از خود بپرسید امروز برای آنکه زندگی خودم را ارتقا ببخشم چه انتخاب کوچک یا بزرگی می‌توانم بکنم.

  1. حتی اگر احساس می‌کنید تمایل ندارید یا حالش را ندارید بازهم سخت تلاش کنید.

روزهایی خواهد بود که احساس بدبختی یا بی‌تفاوتی می‌کنید یا علاقه‌ای‌ به تغییر کردن ندارید.کاملاً طبیعی است؛ توصیه ما به شما این است که به تلاش خود ادامه دهید، این عقب‌نشینی‌ها موقت و گذراست.

  1. برای خودتان ارزش و اعتبار قائل شوید. در چشم خودبه‌خودتان افتخار کنید.

البته این کار آسانی نیست. شاید برای شما پذیرفتن تعریف و تمجید خجالت‌آور باشد.آیا واقعاً با سرزنش کردن خودتان، کاری از پیش برده‌اید؟

۶ .هرگز دلسرد نشوید.

اگر پیشرفت شما کند باشد-حتی به‌طور غیرقابل قبولی کند باشد-بازهم تسلیم نشوید.

هرگز، هرگز، هرگز دلسرد نشوید.« وینستون چرچیل»

 

 

این مطالب هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد