ساخت و فروش محصولات آموزشی یکی از موفق ترین و پولساز ترین شیوه های کسب درآمد است. شما در این شیوه علاوه بر اینکه با خلق ارزش به دیگران کمک می کنید که رشد و پیشرفت کنند و کیفیت زندگی خود را افزایش دهند، خودتان نیز همزمان درآمد و محبوبیت کسب می کنید. در ادامه به انواع روش های کسب درآمد از تولید محصولات آموزشی می پردازیم.
چرا کسب و کارهای آموزشی محبوب و درآمد زا هستند؟
دلایل محبوبیت:
- نیاز به آموزش: تقاضا برای آموزش در سطوح مختلف (دانشآموزی، دانشجویی، شغلی، مهارتهای زندگی) همیشه وجود دارد.
- دسترسی به اینترنت: گسترش اینترنت و فناوریهای جدید، دسترسی به آموزش را آسانتر کرده است.
- تنوع در آموزش: تنوع در روشها (آنلاین، حضوری، خصوصی، گروهی) و موضوعات آموزشی (مهارتهای فنی، زبان، علوم، هنر)
دلایل درآمدزایی:
- مخاطبان گسترده: تقاضا برای آموزش در سطوح و موضوعات مختلف، مخاطبان گستردهای را به وجود میآورد.
- قابلیت مقیاسبندی: بسیاری از مدلهای آموزشی (آنلاین، وبینار) قابلیت مقیاسبندی و افزایش درآمد را دارند.
- ارزش بالای آموزش: افراد حاضرند برای آموزش و ارتقای مهارتهای خود هزینه بپردازند.
شیوه های کسب درآمد از آموزش
تدریس خصوصی
این روش برای دانشآموزان، دانشجویان و افراد شاغل که به دنبال یادگیری در یک زمینه خاص هستند مناسب است. مزیت این روش تعامل مستقیم با دانشآموز و درآمد مناسب است. اما زمانبر است و نیاز به صبر و حوصله دارد.
تدریس آنلاین:
این روش برای افراد با تخصصهای مختلف که میخواهند بدون محدودیت مکانی و زمانی به مخاطبان گسترده آموزش ارائه دهند مناسب است. مزیت این روش عدم محدودیت مکانی و زمانی، مخاطبان گسترده و تنوع در روشهای تدریس (وبینار، ویدئو،…) است. اما نیاز به تجهیزات و دانش فنی دارد و رقابت در آن بالا است.
پکیج آموزشی
پکیج آموزشی، مجموعهای از محتوای آموزشی مرتبط با یک موضوع خاص است که به صورت یکپارچه ارائه میشود. این محتوا میتواند شامل موارد مختلفی مانند ویدئو، کتاب الکترونیکی، پادکست، فایلهای صوتی، اسلایدهای آموزشی، آزمون و تمرین و … باشد.
پکیجهای آموزشی مزایای مختلفی دارند، از جمله:
- دسترسی آسان: پکیجهای آموزشی به صورت آنلاین یا آفلاین ارائه میشوند و به راحتی میتوان به آنها دسترسی داشت.
- قیمت مناسب: پکیجهای آموزشی معمولاً از مجموع قیمت تک تک محتوای موجود در آن ارزانتر هستند.
- جامعیت: پکیجهای آموزشی به گونهای طراحی میشوند که تمام مطالب مورد نیاز برای یادگیری یک موضوع خاص را در اختیار مخاطب قرار میدهند.
- قابلیت استفاده مجدد: پکیجهای آموزشی را میتوان بارها و بارها استفاده کرد.
خدمات مشاوره
این روش برای افراد باتجربه و متخصص که میخواهند به صورت خصوصی به افراد در حل مشکلات و چالشهایشان کمک کنند مناسب است. مزیت این روش درآمد بالا، کمک به دیگران و انعطافپذیری در زمان و مکان است. اما نیاز به تجربه و تخصص دارد.
کتاب چاپی
این روش برای افراد خلاق و با دانش که میخواهند دانش و تجربیات خود را در قالب کتاب به اشتراک بگذارند مناسب است. مزیت این روش درآمد پایدار، برندسازی شخصی و رضایت از خلق اثر است. اما نیاز به زمان و تلاش برای نوشتن و چاپ کتاب دارد.
کتاب الکترونیکی
کتاب الکترونیکی یک کتاب کوچک و کمحجم است که خیلیها آن را روی موبایل یا کامپیوتر میخوانند. رایجترین فرمت برای انتشار کتاب الکترونیکی، PDF است. البته کتابهای با فرمت epub هر روز رایجتر میشوند چون خواندن آنها روی موبایل راحتتر است. دلیلش آن است که در epub محتوای هر صفحه ثابت نیست و متناسب با اندازه صفحه نمایش، بخشی از مطلب نمایش داده میشود.
اگر بخواهید یک کتاب الکترونیکی زیبا و حرفهای تولید کنید میتوانید از نرمافزار InDesign استفاده کنید. با این نرمافزار میتوانید کتاب خود را به PDF و همچنین epub تبدیل کنید.
در این مقاله به سایت هایی که شما می توانید کتاب الکترونیکی تان را در آن به فروش برسانید پرداخته ایم.
صوت یا پادکست
آموزشهای صوتی یک مزیت بزرگ دارند. افراد میتوانند هنگام انجام کارهای دیگر به شنیدن صوت بپردازند. افراد زیادی در اتومبیل خود به آموزشهای صوتی گوش میدهند. اغلب مردم در موبایل خود فایلهای صوتی دارند. افرادی که پیادهروی میکنند یا به محل کارشان میروند میتوانند با موبایل خود به آموزشهای شما گوش بدهند. پس اگر صوت تولید نکنید بخشی از مخاطبان را از دست خواهید داد. عدهای از یادگیرندهها، صوت را به فرمتهای دیگر ترجیح میدهند.
تولید صوت بسیار راحت است. کافی است یک موبایل هوشمند داشته باشید. حتما میدانید تمام موبایلها میکروفن دارند. اگر نداشتند نمیتوانستید با دیگران صحبت کنید! پس با نصب یک برنامه ضبط صدا به راحتی میتوانید به ضبط آموزشهای صوتی بپردازید. البته برای کارهای حرفهایتر بهتر است یا یک میکروفن جانبی به موبایل وصل کنید یا از دستگاهی به نام وُیس رکوردر استفاده کنید. در بازار کامپیوتر به ویس رکوردر «ضبط خبرنگاری» میگویند.
نمونهای از یک پادکست آموزشی با موضوع شبکه سازی در کسب و کار
ایجاد وبلاگ یا کانال آموزشی
این روش برای افراد خلاق و با دانش که میخواهند محتوای آموزشی (مقاله، ویدئو،…) تولید و به صورت رایگان یا پولی به مخاطبان ارائه دهند مناسب است. مزیت این روش درآمد غیرفعال، برندسازی شخصی و تعامل با مخاطبان است. اما نیاز به زمان و تلاش برای تولید محتوا و جذب مخاطب دارد.
این روش برای متخصصان در یک حوزه خاص که میخواهند به صورت آنلاین به مخاطبان گسترده آموزش ارائه و با آنها تعامل داشته باشند مناسب است.
وبینار یکی از پدیدههای بسیار اثرگذار در دنیای بازاریابی اینترنتی و همچنین تدریس است. وبینار در واقع سمیناری است که از طریق وب برگزار میشود. اگر خیلی ساده توضیح دهیم، مدرس پشت لپتاپ یا کامپیوتر خود مینشیند و از طریق میکروفن و وبکم به صورت زنده، محتوای خود را ارائه میدهد حتی میتواند صفحه تصویر کامپیوتر خود را به اشتراک بگذارد. شرکتکنندگان وبینار هم میتوانند به صورت زنده صدای سخنران را بشنوند و همچنین تصویر سخنران یا صفحه کامپیوتر او را ببینند.
یک حالت بسیار رایج آن است که مدرس برای مطالب مورد نظر خود یک پاورپوینت درست میکند. در اینصورت مخاطب صدا را می شنود و همچنین روی صفحه کامپیوتر یا موبایل خود پاورپوینت سخنران را میبیند.
هزینههای برگزاری وبینار نسبت به کلاس حضوری بسیار ناچیز است و اگر هنوز دفتر کار ندارید میتوانید بهراحتی از منزلتان وبینار برگزار کنید. البته هر چقدر هم که در کارتان پیشرفت کرده باشید باز باید وبینار برگزار کنید. از وبینار میتوانید برای برندسازی نیز استفاده کنید؛ مثلا هر هفته نیم ساعت آموزش رایگان بدهید.
اشتراک پولی
شما در بخشی از سایت، مطالب و آموزشهای خاصی قرار میدهید. افراد بهازای پرداخت پول اشتراک، به آن بخش دسترسی پیدا میکنند. کل این فرایند در سایت میتواند خودکار باشد؛ یعنی بازدیدکنندگان بهمحض پرداخت مبلغ اشتراک، بتوانند مطالب را دانلود کنند. اگر آموزشهای این بخش پیوسته باشد؛ یعنی درس به درس پیش بروید، نام این اشتراک «دوره آنلاین» است.
کارگاه یا وُرکشاپ، جلسهای حضوری است که توسط شما ارائه میشود و معمولا با تمرین و کار عملی همراه است. فرق کارگاه با سخنرانی در این است که سخنرانی یکطرفه است ولی در کارگاه، کار عملی و مشارکت وجود دارد.
در برخی کارگاهها بخشی از محتوا توسط شرکتکنندگان تولید میشود؛ مثلا فرض کنید کارگاه در مورد «ایدههای تبلیغات و بازاریابی» است. ابتدا مدرس چند نکته کلیدی میگوید و سپس شرکتکنندگان را به چند گروه تقسیم میکند. هر گروه باید در مدت زمان تعیینشده ایدههای جدیدی بیابد. سپس تمام این ایدهها به اشتراک گذاشته میشود و در اختیار تمام شرکتکنندگان قرار میگیرد.
در همایشها افراد بیشتری را در یک سالن جمع میکنیم و برای آنها سخنرانی میکنیم. تعداد شرکتکنندگان همایش میتواند چیزی بین ۱۰۰ تا چند هزار نفر باشد. در همایشها معمولا این امکان وجود ندارد که حضار مشارکت کنند یا سوال بپرسند. مدت زمان همایش میتواند از چند ساعت تا چند روز کامل باشد.
اگر همایشهای ۴ ساعته برگزار کنید، دیگر نیازی به پذیرایی ناهار نیست. ساعت همایش میتواند از ۹ صبح تا ۱۳ باشد. یا از ۱۵ تا ۱۹ بعدازظهر باشد. این موارد کاملا به سلیقه شما بستگی دارد؛ ولی معمولا همایشهایی که صبح آغاز میشود رضایت بیشتری ایجاد میکند.
در مقاله سایت فروش محصولات آموزشی، مفصل درباره اینکه شما از چه سایت ها و پلتفرم هایی می توانید محصولات آموزشی خود را به فروش برسانید پرداخته ایم.
منبع: تیم تحریریه آکادمی زندگی خشنود