یادداشت برداری از سخنرانی

یادداشت برداری از سخنرانی

یادداشت برداری در طول سخنرانی‌ها باعث می‌شود بتوانید بعدها از مطالب این یادداشت‌ها استفاده کنید. باید مطمئن شوید که آنچه را نیاز دارید یادداشت می‌کنید.

 بسیاری هنگام یادداشت برداری نگران جا انداختن مطالب مهم هستند و گاهی مطالبی را از دست می‌دهند که برایشان مهم است و همزمان از مطلبی یادداشت برداری می‌کنند که اهمیت چندانی ندارند. کسی که در سخنرانی‌ها به نظر می‌رسد بی‌اعتنا نشسته و کاری نمی‌کند، احتمالا در پایان سخنرانی جالب‌ترین و مرتبط‌ترین سوال‌ها را هم می‌پرسد، در حالی که هرگز یادداشت برداری نکرده است! چگونه چنین چیزی ممکن است؟ احتمالا او از پیش خود را برای این سخنرانی آماده کرده است و به دلیل همین آمادگی می‌تواند آرام و راحت در جای خود بنشیند و به حرفهای سخنران گوش بدهد.  

پرسیدن سوال‌های جالب باعث می‌شود توجه همه در سخنرانی‌ها به شما جلب شود. گاهی سخنرانها اجازه میدهند سخنرانی‌شان ضبط شود، بنابراین اگر احساس می‌کنید که نیاز دارید دوباره این سخنرانی را بشنوید می‌توانید با اجازه‌ی قبلی برگزار کنندگان سخنرانی، آن را ضبط کنید.  

هنگام یادداشت برداری و مشاهده به چه نکاتی باید توجه کرد

سخنرانی مانند تماشای فیلم است. برخی از افرادی که به سینما می‌روند از پیش درباره‌ی آنچه که قرار است ببینند ایده‌ای در ذهن دارند. عنوان فیلم نیز ذهن ما را به سوی مواردی که ممکن است با آن مواجه شویم نزدیک می‌کند. ممکن است این فیلم بر اساس رمانی ساخته شده باشد که قبلا آن را خوانده اید. ممکن است فرد با کارهای قبلی کارگردان و بازیگران آشنا باشد. بخشی از این تجربه مقایسه انتظارت‌تان با چیزی است که در واقعیت با آن روبرو می‌شوید. سخنرانی‌ها هم درست به همین صورت هستند. دانشجویان فعال از آنچه می‌دانند برای حدس زدن درباره آنچه قرار است در کلاس درس یا سخنرانی رخ بدهد استفاده می‌کنند و قالبی برای این اطلاعات جدید شکل می‌دهند.

پیش بینی‌های شما ممکن است با واقعیت تفاوت داشته باشد و از دقت کافی برخوردار نباشد. در هر صورت باید مواردی به غیر از آنچه پیش بینی کرده‌اید هم خود را آماده کنید. ممکن است این پیش بینی‌های اشتباه به این دلیل به ذهن شما رسیده باشند که عنوان یا توضیحاتی مربوط به این جلسه سخنرانی گمراه کننده بوده است یا ممکن است درباره موضوع سخنرانی دچار سوتفاهم شده اید. به این صورت و بر اساس این تجربیات می‌توانید روی پیش بینی‌های بعدی خود کار کنید و آن‌ها را به واقعیت نزدیک‌تر کنید.

فراهم کردن پیش زمینه برای یادداشت برداری درست و مناسب 

پیش از هر سخنرانی در صورت امکان شب قبل بادقت به عنوان سخنرانی توجه کنید و برای پنج دقیقه آنچه را که به ذهنتان می‌رسد روی کاغذ بیاورید. این یعنی وادار کردن ذهن برای به یاد آوردن تمامی مواردی که درباره‌ی موضوع سخنرانی می‌داند. ممکن است شگفت زده شوید که چقدر درباره‌ی موضوع سخنرانی آگاهی و اطلاعات قبلی دارید. سپس سوال‌هایی را درباره‌ی این موضوع روی کاغذ یادداشت کنید که انتظار دارید در این جلسه‌ی سخنرانی به آن‌ها پاسخ داده شود. می‌توانید در فرصت کافی پیش از سخنرانی به منابعی که ممکن است به موضوع سخنرانی مربوط باشد سری بزنید و با خواندن چند صفحه از این منابع اطلاعات خود را از موضوع سخنرانی افزایش دهید.  

شیوه‌های یادداشت برداری 

شکل و شیوه یادداشت برداری تا اندازه‌ی زیادی به خواست و سلیقه‌ی خودتان باز می‌گردد. در سخنرانی‌هایی که تعداد شرکت کننده‌ها در آن زیاد است فضای کافی برای یادداشت برداری و امید داشت و یادداشت برداری مشکل خواهد بود. اگر در این سخنرانی‌ها جزواتی میان کنندگان پخش می‌شود لازم نیست خیلی نگران یادداشت برداری باشید و می‌توانید با، بیشتری به سخنرانی گوش بدهید. یادداشت برداری به دو شیوه‌ی کلی  قابل انجام است:

 یادداشت برداری روی کاغذ 

 یادداشت برداری در کامپیوتر همراه 

در هر صورت مطمئن شوید که اطلاعات را در گوشه‌ی بالایی سمت راست صفحه ذکر کرده اید. اطلاعات اساسی مانند 

  • تاریخ سخنرانی
  • عنوان سخنرانی
  •  نام سخنران
  • شماره‌ی سخنرانی (اگر سخنرانی به شکل دنباله دار ادامه دارد)  
  • موضوع کلی سخنرانی
  • ۷ هر نکته‌ی دیگری که برایتان سودمند است.

 استفاده از ماژیک‌های هایلایت برای برجسته نکات مهم در یادداشت‌هایتان ضروری است. ممکن است لازم باشد این نکات مهم را دوباره بررسی کنید یا درباره‌ی آن‌ها سوالی داشته باشید. اگر در کامپیوتر همراهتان یادداشت برداری می‌کنید، می‌توانید رنگ قلمی که یادداشت‌تان را با آن تایپ می‌کنید برای این منظور تغییر دهید. استفاده از ماژیک‌های هایلایت (یا عوض کردن رنگ قلم) می‌تواند هنگامی که در آینده یادداشت‌هایتان را مرور می‌کنید کمکتان کند. به این شکل متوجه خواهید شد که چه مواردی از اهمیت بیشتری برخوردارند. همچنین استفاده از رنگهای مختلف می‌تواند به حافظه‌تان نیز کمک کند.  

انواع یادداشت برداری

یادداشت برداری روی کاغذ 

مزیت اصلی یادداشت برداری روی کاغذ این است که می‌توانید از نمادهایی خاص برای رساندن معانی مختلف استفاده کنید. یادداشت برداری روی کاغذ همچنین به شما کمک می‌کند همزمان روی موضوع سخنرانی تمرکز کافی داشته باشید و خواب آلودگی را از شما دور خواهد کرد. بسیاری، علائم و نشانه‌های خاص خود را در تندنویسی دارند. با این حال خالی از فایده نخواهد بود اگر به نشانه‌ها و نمادهای زیر توجه کنید. استفاده از این موارد می‌تواند در زمان شه صرفه جویی کند.  

برخی از نمادهای فنی در یادداشت برداری

 

 یادداشت برداری در کامپیوتر همراه 

در برخی از سالن‌های سخنرانی تجهیزات و امکانات استفاده از کامپیوتر همراه نیز وجود دارد. برای اطلاع از این نکته می‌توانید از برگزارکنندگان سخنرانی در این مورد سوال کنید یا سالن سخنرانی را قبل از شروع سخنرانی بازدید کنید.

اگر در تایپ کردن حرفه‌ای عمل می‌کنید، می‌توانید در حالی که حواستان به سخنران است، همزمان یادداشت برداری کنید. البته برخی افراد با فناوری‌های جدید از جمله کامپیوتر و تایپ کردن خیلی احساس راحتی نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند یادداشت‌های خود را روی کاغذ بیاورند.

در هر حال مزیت یادداشت برداری در کامپیوتر همراه این است که بعدها می‌توانید از این یاداشت برداری‌ها در جاهای مختلف و به شیوه‌های متفاوت استفاده کنید. فراموش نکنید که شیوه یاداشت برداری با کامپیوتر هم موضوع سخنرانی، تاریخ سخنرانی و نام سخنران مواردی ضروری است که حتما باید ذکر شود.

می‌توانید برای سرعت بخشیدن به یادداشت برداری با کامپیوتر همراه از حروف اختصاری استفاده کنید. استفاده از حروف اختصاری در یادداشت برداری باعث می‌شود در زمان و انرژی خود صرفه جویی کنید.

روش‌های دسته‌بندی مطالب و یادداشت برداری

یاداشت برداری خطی

یاداشت بردای خطی فرایند یادداشت کردن اطلاعات به گونه ای است که آن را می شنوید و دریافت می کنید. کاغذ پدیده ای دو بعدی است و به همین دلیل یاداشت برداری خطی توالی طبیعی زمانی پیروی می کند. به این شکل شماره صفحات و خطوط به شما کمک خواهد کرد آنچه را شنیده اید با توجه به ترتیب زمانی به یاد بیاورید. البته نباید فراموش کنید که ذهن شما چند بعدی است و هرجه آکاهی قبلی بیشتری درباره موضوع سخنرانی داشته باشید، بهتر می توانید با آن ارتباط برقرار کنید. به این شکل نقاط دسترسی تان به این اطلاعات بیش از دو بعد زمان و مکام خواهد بود.

اگر سخنران بروشوری در اختیارتان نگذارد، در مقدمه سخنرانی نکات و موارد مهم و کلیدی (Key topic) را عنوان خواهد کرد. به این شکل فرصت خواهید داشت هر نکته کلیدی را در صفحه ای جداگاه یاداشت کنید و سپس در طول سخنرانی موارد مربوط به هر نکته را در همان صفحه بیاورید.

 

 

سازماندهی اطلاعات در روش یادداشت برداری خطی
 یادداشت برداری غیر خطی

یاداشت بردای غیر خطی شامل نقشه های ذهنی و نمودارهای عنکبوتی می شود.(شکل زیر). یاداشت برداری به این شکل از وسط صفحه شروع می شود. همولا در این نوع یاداشت برداری موضوع در ک بیضی در وسط صفحه ذکر می شود و مواردی که به این موضوع اصلی مروبط می شود به شکل شاخک هایی از این بیضی بیرون می آید. این گونه یادداشت بردای بر اساس زمان بیان هر موضوع تنظیم نشده است. نکته مهم در این گونه یادداشت بردای معنای هر موردی است که در سخنرانی مطرح می شود. 

 

نقشه ذهنی یا نمودار عنکبوتی

 

 

ساخت فیلم آموزشی

منبع:  مهارت آموختن | دورین دو بولی | انتشارات آوند دانش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد