بازاریابی و فروش محصولات آموزشی کاری لذت بخش اما نیاز به تلاش و فکر بسیار دارد. محصول آموزشی خود را پساز تلاش فراوان آماده کرده اید؟ بسیار خوب، حال وقت این است که افراد از این کار با ارزش شما با خبر شوند و از محصولات آموزشی شما استفاده کنند. تا هم دانش و مهارت آنها افزایش پیدا کند و هم شما از تولید محصول آموزشی کسب درآمد کنید. اما چگونه؟ آیا فروش یک محصول آموزشی کار ساده ای است؟ اساسا چه چالشهایی در این زمینه وجود دارد؟
چالشهای فروش و بازاریابی محصولات آموزشی
1. رقابت زیاد: با توجه به رشد روزافزون تقاضا برای آموزش، رقابت در بازار محصولات آموزشی نیز به شدت افزایش یافته است.
2. بازاریابی دشوار: شناسایی مخاطبان و متقاعد کردن آنها به خرید محصولات آموزشی، چالشی است که تولیدکنندگان با آن روبرو هستند.
3. قیمتگذاری: تعیین قیمت مناسب برای محصولات آموزشی، با توجه به تنوع محتوا و مخاطبان ، کار دشواری است.
در این مقاله می خواهیم نگاهی به استراتژی های مدرن فروش و بازاریابی محصولات آموزشی نگاهی بیندازیم. و نکته مهم اینکه ما در آکادمی زندگی خشنود، بسیاری از این روشها را قبلا با موفقیت آزموده ایم و الان هیجان زدهایم که آنها را نیز در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه شوید.
استراتژی اول: ساخت کمپین
فرض کنیم اطلاعات تماس علاقهمندان را جمعآوری کردید. قدم بعدی چیست؟ باید برای این علاقهمندان کمپینهایی برگزار کنید.
کمپین چیست؟ کمپین سلسلهای از عملیات بازاریابی است که مخاطب را قانع میکند تا اقدام دلخواه ما را انجام دهد. این اقدام میتواند خرید از سایت، پر کردن فرم عضویت، دنبال کردن رسانه اجتماعی ما یا هر مورد دیگر باشد. وقتی در مورد کمپین صحبت میکنیم، اقدام مورد نظر ما اغلب آن است که مخاطب خریدی انجام بدهد.
مخاطب چه زمانی اقدام دلخواه ما را انجام میدهد؟ وقتی به ما و آموزشهای ما «اعتماد» و «علاقه» داشته باشد. پس هدف هر کمپین تبلیغاتی افزایش اعتماد و علاقه است. اگر در افزایش این دو مورد موفق شویم، افراد زیادی حاضر میشوند برای تهیه آموزشهای ما پول بپردازند.
بررسی یک سناریو در برگزاری کمپین
کم کردن فاصله آشنایی تا خرید؛ بیایید یک سناریوی رایج را بررسی کنیم. یکی از مخاطبان ما کاملا اتفاقی هنگام وبگردی ویدیویی از ما میبیند و به آن علاقهمند میشود. بعد موضوع به فراموشی سپرده میشود. چند هفته بعد مقاله ما را در یک مجله میخواند. یادش میآید که قبلا ویدیویی از ما دیده بود. چند ماه بعد در یک کتابفروشی کتاب ما را میبیند و با توجه به ذهنیت خوبی که از ما دارد کتاب را تهیه میکند. ما یک دوره آموزشی حضوری هم داریم و مطالب کتاب را خیلی عمیقتر و کاملتر آموزش میدهیم. این دوره مثلا 6 ماهه است. او مطلع نمیشود که ما چنین دورهای داریم.
روزی یکی از دوستانش کتاب ما را روی میزش میبیند و به او توصیه میکند در دوره ما شرکت کند. او متوجه میشود که دوره مدتی است آغاز شده و باید تا چند ماه بعد صبر کند. چند ماه بعد بالاخره در دوره ما ثبتنام میکند.
این یک فرایند بسیار رایج است که برای بسیاری از مدرسها رخ میدهد. موضوع مهم آن است که ما در این فرایند نقش چندانی نداریم. مثلا اگر دوست آن شخص کتاب را نمیدید، به او توصیه نمیکرد در دوره حضوری شرکت کند. اگر منتظر باشیم تا مخاطب خودش در گذر زمان کمکم با مطالب ما آشنا شود و در نهایت برای آموزشهای حرفهایتر به ما مراجعه کند، زمان بسیار زیادی سپری میشود.
راهحل بهتر چیست؟ استفاده از کمپین! کمپین باعث میشود فرایند آشنایی با ما و جلب اعتماد و علاقه در زمان بسیار کمتری اتفاق بیفتد و این فرایند تحت کنترل خودمان باشد. اگر کمپین مناسبی طراحی کنیم تمام این اتفاقات میتواند در چند روز رخ بدهد.
حالا وضعیت دیگری را تصور کنید. همان شخص در حال وبگردی با ویدیوی ما مواجه میشود. در ویدیو از بیننده میخواهیم برای دریافت خلاصه نکات مهم فیلم بهصورت کتاب الکترونیکی، به سایت ما مراجعه کند. وقتی شخص به سایت ما مراجعه میکند از او خواسته میشود آدرس ایمیلش را وارد کند تا کتاب الکترونیکی برایش ایمیل شود. روز بعد ایمیل خودکاری میفرستیم و به او پیشنهاد میدهیم مقاله ما را بخواند. سپس پس از دو روز لینک خرید کتاب را همراه با کوپن تخفیف برایش ارسال میکنیم. هفته بعد ایمیل دیگری میفرستیم و دوره حضوری را معرفی میکنیم.
دقت کردید چه اتفاقی افتاد؟ در حالت طبیعی حدود یک سال طول کشید تا آن شخص در دوره حضوری ما ثبتنام کند. با استفاده از کمپین فروش همین کار را در کمتر از دو هفته انجام دادیم!
اجرای کمپین بازاریابی و فروش محصولات آموزشی در سه گام
- آموزش قبل از خرید
بعد از اینکه افراد را جذب کردیم به آنها آموزشهای رایگان میدهیم. قبل از اینکه به ما پولی بدهند، نشان میدهیم کارمان عالی است و میتوانند به ما اعتماد کنند. اعتماد از آنجا ایجاد میشود که بدون هیچ درخواستی و کاملا رایگان به دیگران کمک میکنیم. همچنین محتوای این آموزشهای رایگان سبب میشود علاقه عدهای به آموزشهای ما بیشتر شود.
میتوانیم بهمحض گرفتن ایمیل، آموزش را برایش بفرستیم. شاید فکر کنید این کار وقتگیر است، ولی کاملا خودکار انجام میشود. اگر سایتتان را با وردپرس ساخته باشید، اکنون میتوانید این کار را بهراحتی انجام دهید.
- پیشنهاد خرید محصول ردنشدنی
قدم دوم این است که به شخص پیشنهاد خرید «محصول ردنشدنی» را بدهیم. محصول ردنشدنی چیست؟ محصولی است که آن را طوری طراحی کردهایم که افراد زیادی بلافاصله تصمیم بگیرند آن را بخرند.
نکته مهم این است: وقتی یک علاقهمند که تا به حال فقط از محتوای رایگان ما استفاده کرده، قدم بزرگتری برمیدارد و از ما خریدی انجام میدهد، اتفاق بسیار ارزشمندی رخ داده است. این علاقهمند اکنون به خریدار تبدیل شده است و با پرداخت مبلغی نشان داده مطالب ما برایش ارزش دارد. تا اینجا که کاملا واضح و بدیهی است. نکته اینجاست که مبلغ اولین خرید اهمیتی ندارد! نکته مهم، تبدیل شدن آن فرد از علاقهمند به خریدار است! کسی که اولین خریدش را از سایت ما انجام داد آمادگی زیادی دارد تا پیشنهادهای بعدی را قبول کند و خریدهای بیشتری داشته باشد. خیلیها وقتی فقط یکبار مراحل خرید را در سایت ما طی میکنند، ترس از خرید از بین میرود و دفعه بعد خیلی راحتتر تصمیم خرید را میگیرند.
- پیشنهاد خریدهای بزرگتر
سومین قدم یک کمپین، پیشنهاد خریدهای بزرگتر است. وقتی شخصی اولین خرید را از شما انجام داد، حتی اگر مبلغ آن بسیار ناچیز باشد، میتوانیم به او پیشنهادهای بزرگتری بدهیم و او را قانع کنیم تا برای یادگیری بهتر مبالغ بیشتری بپردازد.
حالا شاید برایتان مشخص شد که چرا کسانی که همایش خودشان را در مجلات تبلیغ میکنند به موفقیت چندانی نمیرسند. چون علاقه و اعتماد کافی در مخاطب ایجاد نشده و شخص هنوز آمادگی ندارد که خرید کند.
اگر کمپین را به زبان دیگری توضیح بدهیم میتوانیم بگوییم تمام کارهایی است که برای افزایش علاقه و اعتماد مخاطب انجام میدهیم تا مخاطب آمادگی خرید از ما را داشته باشد. در واقع با این قدمها مخاطب را به هوادار خود تبدیل میکنیم.
چند نکته درباره محصول ردنشدنی
- 1. قیمت بسیار پایین
هدف ما از فروش محصول ردنشدنی ایجاد سود نیست. پس یک روش میتواند این باشد که قیمت محصول بسیار ناچیز باشد. اگر محصول دانلودی است میتواند مثلا 1000 تومان باشد! البته یک راهکار دیگر آن است که قیمت محصول بالا باشد، ولی آن را مثلا با 90 درصد تخفیف بفروشید.
- 2. محصول رایگانی که هزینه پست دارد
بسیاری از مدرسهای مرجع دنیا از این روش استفاده میکنند. آنها یک کتاب عالی مینویسند و در سایت و رسانهها اعلام میکنند کتاب را رایگان به شما میدهند. کافی است پول پست و بستهبندی را شما بپردازید. شاید فکر کنید این کار چه سودی برایشان دارد. توجه کنید این بخشی از کمپین است. اگر صد نفر این کتاب رایگان را دریافت کنند و فقط یک نفر محصول گرانی را بخرد این کار کاملا بهصرفه است. نهتنها هزینهها پوشش داده شده، بلکه 100 نفر با مدرس آشنا شدهاند.
- 3. محصولی با هدیه بزرگ
یک حالت دیگر آن است که مثلا یک کتاب را با قیمت پشت جلد میفروشیم ولی به آن کتاب هدیهای اضافه میکنیم که چشمپوشی از آن ساده نیست. مثلا فرض کنید کارگاهی با مبلغ 300 هزار تومان برگزار میکنیم و اعلام میکنیم کسانی که کتاب را خریداری کنند، صوت کامل کارگاه 300 هزار تومانی را هم بهصورت رایگان دریافت خواهند کرد.
- 4. پیشنهاد خریدهای بزرگتر
سومین قدم یک کمپین، پیشنهاد خریدهای بزرگتر است. وقتی شخصی اولین خرید را از شما انجام داد، حتی اگر مبلغ آن بسیار ناچیز باشد، میتوانیم به او پیشنهادهای بزرگتری بدهیم و او را قانع کنیم تا برای یادگیری بهتر مبالغ بیشتری بپردازد.
حالا شاید برایتان مشخص شد که چرا کسانی که همایش خودشان را در مجلات تبلیغ میکنند به موفقیت چندانی نمیرسند. چون علاقه و اعتماد کافی در مخاطب ایجاد نشده و شخص هنوز آمادگی ندارد که خرید کند.
اگر کمپین را به زبان دیگری توضیح بدهیم میتوانیم بگوییم تمام کارهایی است که برای افزایش علاقه و اعتماد مخاطب انجام میدهیم تا مخاطب آمادگی خرید از ما را داشته باشد. در واقع با این قدمها مخاطب را به هوادار خود تبدیل میکنیم.
رسانههای مناسب برای برگزاری کمپین
بهعنوان یک مدرس باید یک تریبون داشته باشید تا هرگاه خواستید به مخاطبان و هواداران خود پیام بفرستید. مثلا بگویید که کتابتان چاپ شده و میتوانند خرید کنند. در بیشتر موارد ارسال پیام رایگان نیست و مستلزم صرف هزینه است. پس باید رسانههای مناسبی انتخاب کنیم تا ارتباط از طریق این رسانهها بهصرفه باشد.
بهترین رسانهها برای انتقال پیام، آنهایی هستند که بیشترین بازگشت سرمایه را دارند و همچنین بین مخاطبهای شما رایج است.
رسانه های انتقال پیام بازاریابی
- 1. ایمیل
شاید فکر کنید دوران استفاده از ایمیل بهپایان رسیده است. اگر اینطور فکر میکنید سخت در اشتباه هستید! ایمیل هنوز بهترین رسانه برای بازاریابی و اجرای کمپین است.
البته ایمیل زمانی موثر است که یک وبسایت داشته باشید و از طریق سایت ایمیلهای علاقهمندان جمعآوری شود و سپس ایمیلهای خودکاری ارسال شود. برای ایمیل مارکتینگ حرفهای از سایت نجوا استفاده کنید.
ایمیل تنها رسانهای است که بازگشت سرمایهاش اغلب بیش از 40 برابر است. یعنی اگر بر ایمیل مارکتینگ مسلط باشید و البته مخاطبان شما از ایمیل استفاده میکنند، با صرف هر هزار تومان برای ایمیل مارکتینگ حداقل 40 هزار تومان سود ایجاد میشود!
- وبینار
کاربرد وبینار فقط برای آموزش نیست. شما میتوانید «وبینارهای فروش» داشته باشید. منظورم وبینارهای رایگانی است که حدود یک ساعت طول میکشد و در آن مطالب ارزشمندی را آموزش میدهید و در پایان وبینار پیشنهاد میدهید محصولی را با شرایط خاصی تهیه کنند. مثلا میگویید اگر همین امشب محصول خاصی را خرید کنند میتوانند از کوپن تخفیف 40 درصدی استفاده کنند.
مدرسهایی مثل دارن هاردی و برایان تریسی برای بازاریابی دورههای گران خود از این روش استفاده میکنند. ابتدا اطلاعرسانی میکنند که وبینار رایگانی دارند و از علاقهمندان میخواهند هرچه زودتر ثبتنام کنند. البته وبینار رایگان است و منظور از ثبتنام پر کردن فرم ثبتنام در سایت است. سپس وبیناری با ظرفیت چند صد نفر تا چند هزار نفر برگزار میکنند. در پایان وبینار اعلام میکنند که دوره جدیدی طراحی کردهاند که ظرفیتش مثلا 100 نفر است و افرادی که همین امروز ثبتنام کنند شامل تخفیف و هدایای ویژهای میشوند.
- پیامک
شاید پیامک برای ارسال اولین پیام به یک غریبه، گزینه مناسبی نباشد؛ ولی رسانهای بسیار مناسب برای حفظ ارتباط است. مثلا وقتی کسی از شما محصول ردنشدنی را خرید، میتوانید از طریق پیامک، پیشنهادهای دیگری به او بدهید.
همچنین شاید کارتان طوری است که مخاطبان از ایمیل استفاده نمیکنند. میتوانید در صفحه فرود بهجای ایمیل شماره موبایل افراد را دریافت کنید. اگر سایت شما با وردپرس ساخته شده باشد میتوانید با کمک پلاگینهای مناسب، شماره موبایل را دریافت کنید و بلافاصله پیامک خودکاری ارسال شود.
- نمایشگاه
شاید هیچ رسانهای در سرعت بازگشت سرمایه نتواند با نمایشگاه رقابت کند! منظورم گرفتن غرفه در «نمایشگاهها» است. در نمایشگاهها شرکت کنید و محصولات را به افراد نشان دهید و حتی بفروشید.
در نمایشگاهها با افرادی برخورد میکنید که در خارج از آن محیط به راحتی در دسترس نیستند و نمیتوانید با آنها ارتباط ایجاد کنید. همچنین نمایشگاهها فرصت خوبی است که اعضای سایت و هواداران را از نزدیک ببینید و با آنها صحبت کنید. مطمئن باشید ایدههای زیادی برای تولید محصولات بعدی خواهند داد.
- همایش
برگزاری همایش یک رسانه بازاریابی عالی است. بیست یا سی سال پیش مدرسان معروف ایران برای پر کردن دورههای خود و فروش محصولاتشان همایش رایگان برگزار میکردند و دورهها و محصولاتشان را تبلیغ میکردند. با رایج شدن رسانههای اجتماعی، این روش هنوز قدرتمند است و اعتبار خود را از دست نداده است. بنابراین همایش یک رسانه بسیار عالی برای فروش محصولات و دورهها است. البته همانطور که قبلا گفتم هیچ لزومی ندارد همایش رایگان باشد. میتوانید مبلغ مختصری از هر شرکتکننده دریافت کنید.
نکته مهم: خودتان را به یک رسانه محدود نکنید!
یکی از خطرناکترین تصمیمها این است که فقط از یک رسانه استفاده کنیم. مثلا برای انجام تمام عملیات بازاریابی فقط از ایمیل استفاده کنیم. برای هر رسانهای، احتمال خارج از رده شدن وجود دارد. اگر سالها کسبوکار آموزش خود را بر یک رسانه بنا کردهایم، اگر این رسانه با مشکل مواجه شود یکشبه تریبون خود را از دست خواهیم داد.
همچنین توجه کنید که هیچگاه با یک رسانه نمیتوانیم به تمام مخاطبان دسترسی داشته باشیم. آقای «دن کندی» که مشاور بازاریابی بسیار معروفی است در یک مصاحبه میگفت: «کسبوکارهای موفق دنیا حداقل از 40 رسانه استفاده میکنند!» مثلا یکی از برگزارکنندگان همایشهای مدیریتی، تبلیغ خود را در سالنهای ناهارخوری شرکتهایی مثل گوگل و مایکروسافت نصب میکند. با این روش پیام خود را به مدیران ارشد این شرکتها میرساند.
استراتژی فروش و بازاریابی محصولات آموزشی؛ وبینار مارکتینگ
وبینار مارکتینگ (webinar marketing) نوعی از وبینار است که با هدف بازاریابی و فروش محصولات یا خدمات برگزار میشود. در این نوع وبینار، ارائه دهنده به طور زنده و آنلاین به ارائه محتوای آموزشی، معرفی محصول یا خدمات، یا به اشتراک گذاری تخصص خود میپردازد.
اهداف وبینار مارکتینگ:
- جذب مخاطبان جدید: وبینارها میتوانند به شما کمک کنند تا مخاطبان جدیدی را جذب کنید که به موضوعات مرتبط با کسب و کار شما علاقهمند هستند.
- ایجاد اعتماد: با ارائه محتوای ارزشمند و پاسخگویی به سوالات مخاطبان در وبینار، میتوانید اعتماد آنها را جلب کنید و آنها را به مشتری تبدیل کنید.
- معرفی محصولات یا خدمات: وبینارها فرصتی عالی برای معرفی محصولات یا خدمات شما به مخاطبان و توضیح مزایا و فواید آنها هستند.
- افزایش فروش: وبینارها میتوانند به طور مستقیم منجر به افزایش فروش محصولات یا خدمات شما شوند.
- ایجاد سرنخ (lead generation): وبینارها میتوانند به شما کمک کنند تا اطلاعات تماس مخاطبان خود را جمعآوری کنید و از آنها برای بازاریابی و فروش آینده استفاده کنید.
- تقویت برندینگ: وبینارها میتوانند به شما کمک کنند تا برند خود را به مخاطبان معرفی کنید و جایگاه خود را در بازار تثبیت کنید.
محتوای وبینار مارکتینگ: محتوای وبینار مارکتینگ باید ارزشمند، جذاب و مرتبط با موضوع مورد علاقه مخاطبان باشد.
برخی از ایدههای محتوای وبینار مارکتینگ:
- آموزش: ارائه آموزشهای مرتبط با موضوع کسب و کار شما
- معرفی محصول یا خدمات: معرفی و بررسی ویژگیها و مزایای محصولات یا خدمات شما
- پرسش و پاسخ: برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با متخصصان
- مطالعه موردی: ارائه نمونههای موفق از مشتریان شما
- مصاحبه با متخصصان: مصاحبه با افراد متخصص در حوزه مرتبط با کسب و کار شما
استراتژی فروش و بازاریابی محصولات آموزشی؛ برگزاری چالش
به طور کلی، برگزاری چالش در کمپین فروش محصولات آموزشی یک استراتژی بازاریابی است که با هدف جذب مخاطبان جدید، افزایش تعامل و در نهایت افزایش فروش محصولات آموزشی انجام میشود. در این روش، از مخاطبان خواسته میشود تا در یک فعالیت یا مسابقه با موضوع مرتبط با محصول آموزشی شما شرکت کنند. این فعالیت میتواند شامل موارد زیر باشد:
- تولید محتوا: مانند نوشتن مقاله، عکاسی، فیلمبرداری یا پادکست با موضوع مرتبط با محصول آموزشی
- پاسخ به سوالات: پاسخ به سوالات مرتبط با محصول آموزشی در یک بازه زمانی مشخص
- انجام یک کار عملی: مانند انجام یک تمرین یا پروژه مرتبط با محصول آموزشی
- اشتراک گذاری: به اشتراک گذاری محتوای مرتبط با محصول آموزشی در شبکههای اجتماعی
به برندگان چالش، جوایزی مانند:
- دسترسی رایگان به محصول آموزشی
- تخفیف در خرید محصول آموزشی
- جوایز نقدی یا غیر نقدی
مزایای برگزاری چالش در کمپین فروش محصولات آموزشی:
- جذب مخاطبان جدید: چالشها میتوانند به شما کمک کنند تا مخاطبان جدیدی را جذب کنید که به موضوعات مرتبط با محصول آموزشی شما علاقهمند هستند.
- افزایش تعامل: چالشها میتوانند تعامل مخاطبان با برند شما را افزایش دهند و آنها را به دنبال کردن شما در شبکههای اجتماعی و وبسایتتان ترغیب کنند.
- ارائه نمونهای از محتوای آموزشی: چالشها میتوانند فرصتی برای ارائه نمونهای از محتوای آموزشی شما به مخاطبان باشند و آنها را به خرید محصولات آموزشی شما ترغیب کنند.
- افزایش فروش: چالشها میتوانند به طور مستقیم منجر به افزایش فروش محصولات آموزشی شما شوند.
نکاتی برای برگزاری چالش:
- موضوع مناسب: موضوعی را برای چالش خود انتخاب کنید که برای مخاطبان شما جذاب باشد و به نیازهای آنها پاسخ دهد.
- قوانین ساده: قوانین چالش خود را ساده و قابل فهم بیان کنید.
- جوایز جذاب: جوایزی برای برندگان چالش در نظر بگیرید که برای مخاطبان شما جذاب باشد.
- تبلیغات: چالش خود را در شبکههای اجتماعی، وبسایت و سایر کانالهای بازاریابی خود تبلیغ کنید.
مثال:
فرض کنید شما یک دوره آموزشی آنلاین در زمینه زبان انگلیسی ارائه میدهید. میتوانید یک چالش با موضوع “بهترین جمله انگلیسی” برگزار کنید. از مخاطبان خود بخواهید که بهترین جمله انگلیسی خود را با هشتگ #بهترین_جمله_انگلیسی به اشتراک بگذارند. به برندگان چالش، جوایزی مانند اشتراک رایگان در دوره آموزشی زبان انگلیسی شما یا تخفیف در خرید کتابهای زبان انگلیسی ارائه دهید.
استراتژی فروش و بازاریابی محصولات آموزشی؛ خودآزمایی
خودآزمایی ابزاری است که در استراتژی فروش محصولات آموزشی به منظور ارزیابی دانش، مهارت یا نیاز مخاطبان در یک موضوع خاص استفاده میشود. این ابزار به صورت پرسشنامه، تست یا آزمون طراحی میشود و مخاطبان با پاسخ به سوالات آن، میتوانند سطح دانش یا نیاز خود را در آن موضوع مشخص کنند.
مزیت های انجام خودآزمایی
- جذب مخاطبان جدید: با ارائه خودآزمایی در وبسایت، شبکههای اجتماعی یا سایر کانالهای بازاریابی، میتوانید مخاطبان جدیدی را جذب کنید که به موضوع محصول آموزشی شما علاقهمند هستند.
- ارائه نمونهای از محتوای آموزشی: خودآزمایی میتواند فرصتی برای ارائه نمونهای از محتوای آموزشی شما به مخاطبان باشد و آنها را به خرید محصولات آموزشی شما ترغیب کند.
- شناسایی نیازهای مخاطبان: با تحلیل پاسخهای مخاطبان به خودآزمایی، میتوانید نیازهای آنها را در موضوع مورد نظر بهتر بشناسید و محتوای آموزشی خود را متناسب با نیازهای آنها ارائه دهید.
- افزایش فروش: خودآزمایی میتواند با ایجاد حس نیاز در مخاطبان، آنها را به خرید محصول آموزشی شما ترغیب کند.
روشهای بکارگیری خودآزمایی:
- وبسایت: میتوانید خودآزمایی را در قالب یک فرم یا آزمون آنلاین در وبسایت خود قرار دهید.
- شبکههای اجتماعی: میتوانید خودآزمایی را به صورت یک پست یا استوری در شبکههای اجتماعی منتشر کنید.
- ایمیل مارکتینگ: میتوانید خودآزمایی را به عنوان بخشی از یک کمپین ایمیل مارکتینگ به مخاطبان خود ارسال کنید.
مثال:
فرض کنید شما دوره آموزشی آنلاین با موضوع “افزایش عزت نفس” برگزار میکنید. میتوانید یک خودآزمایی با عنوان “سنجش عزت نفس خود” طراحی کنید. این خودآزمایی شامل سوالاتی در مورد احساسات، افکار و رفتارهای مخاطبان در مورد خودشان است. با پاسخ به این سوالات، مخاطبان میتوانند سطح عزت نفس خود را مشخص کنند.
استراتژی فروش و بازاریابی محصولات آموزشی؛ مینی دوره
مینی دوره یک دوره آموزشی کوتاه و فشرده است که به طور معمول در یک یا دو روز برگزار میشود. این دورهها به منظور ارائه آموزشهای کاربردی و فشرده در یک موضوع خاص طراحی میشوند.
کاربرد مینی دوره در فروش محصولات آموزشی:
- جذب مخاطبان جدید: مینی دورهها میتوانند به شما کمک کنند تا مخاطبان جدیدی را جذب کنید که به موضوع محصول آموزشی شما علاقهمند هستند.
- ارائه نمونهای از محتوای آموزشی: مینی دورهها میتوانند فرصتی برای ارائه نمونهای از محتوای آموزشی شما به مخاطبان باشند و آنها را به خرید محصولات آموزشی شما ترغیب کنند.
- ایجاد تعامل با مخاطبان: مینی دورهها میتوانند به شما کمک کنند تا با مخاطبان خود تعامل برقرار کنید و آنها را به دنبال کردن شما در شبکههای اجتماعی و وبسایتتان ترغیب کنید.
- افزایش فروش: مینی دورهها میتوانند به طور مستقیم منجر به افزایش فروش محصولات آموزشی شما شوند.
مزایای استفاده از مینی دوره در فروش محصولات آموزشی:
- هزینه کم: مینی دورهها به دلیل کوتاه بودن، هزینه تولید و برگزاری کمتری نسبت به دورههای آموزشی کامل دارند.
- زمان کوتاه: مینی دورهها در زمان کوتاهی برگزار میشوند و مخاطبان میتوانند در مدت زمان کوتاهی مطالب مورد نظر خود را یاد بگیرند.
- تمرکز: مینی دورهها بر روی یک موضوع خاص تمرکز دارند و مخاطبان میتوانند به طور عمیقتر آن موضوع را یاد بگیرند.
- کاربردی بودن: مینی دورهها به گونهای طراحی میشوند که مطالب ارائه شده در آنها کاربردی باشد و مخاطبان بتوانند از آنها در زندگی روزمره خود استفاده کنند.
نکاتی برای برگزاری مینی دوره:
- موضوع جذاب: موضوعی را برای مینی دوره خود انتخاب کنید که برای مخاطبان شما جذاب باشد و به نیازهای آنها پاسخ دهد.
- محتوای ارزشمند: محتوای مینی دوره خود را به گونهای ارائه کنید که برای مخاطبان ارزشمند باشد و آنها بتوانند از آن مطالب استفاده کنند.
- ارائه جذاب: محتوای مینی دوره خود را به گونهای ارائه کنید که برای مخاطبان جذاب باشد و آنها را به دنبال کردن مطالب شما ترغیب کند.
- تعامل با مخاطبان: در طول مینی دوره با مخاطبان خود تعامل داشته باشید، به سوالات آنها پاسخ دهید و نظرات آنها را بپرسید.
- ارائه پیشنهاد: در پایان مینی دوره، پیشنهاد جذابی برای خرید محصولات آموزشی خود به مخاطبان ارائه دهید.
مثال:
فرض کنید شما یک دوره آموزشی آنلاین در زمینه آشپزی ارائه میدهید. میتوانید یک مینی دوره با موضوع “بهترین غذاهای تابستانی” برگزار کنید. در این مینی دوره، میتوانید به مخاطبان خود آموزش دهید که چگونه چند غذای ساده و خوشمزه تابستانی را در منزل تهیه کنند.
در پایان مینی دوره، میتوانید به مخاطبان خود پیشنهاد دهید که برای دریافت آموزشهای بیشتر در زمینه آشپزی، در دوره آموزشی آنلاین شما ثبت نام کنند.
استراتژی فروش و بازاریابی محصولات آموزشی؛ مشاوره رایگان
مشاوره رایگان میتواند یک استراتژی موثر برای جذب مخاطبان جدید، افزایش اعتماد و در نهایت افزایش فروش محصولات آموزشی باشد.
در این روش، شما به طور رایگان به مخاطبان خود مشاوره در زمینه مرتبط با محصول آموزشی خود ارائه میدهید. این مشاوره میتواند شامل موارد زیر باشد:
- پاسخ به سوالات
- ارائه راهنمایی و مشاوره
- معرفی منابع مفید
مزایای استفاده از مشاوره رایگان بعنوان یک استراتژی فروش:
- جذب مخاطبان جدید: با ارائه مشاوره رایگان، میتوانید مخاطبان جدیدی را جذب کنید که به موضوع محصول آموزشی شما علاقهمند هستند.
- ایجاد اعتماد: با ارائه مشاوره رایگان، میتوانید اعتماد مخاطبان خود را جلب کنید و آنها را به خرید محصولات آموزشی خود ترغیب کنید.
- معرفی محصول آموزشی: با ارائه مشاوره رایگان، میتوانید محصول آموزشی خود را به مخاطبان معرفی کنید و آنها را از مزایای آن آگاه کنید.
- افزایش فروش: با ارائه مشاوره رایگان، میتوانید مخاطبان خود را به خرید محصولات آموزشی خود ترغیب کنید.
نکاتی برای استفاده از مشاوره رایگان بعنوان یک استراتژی فروش:
- موضوع مناسب: موضوعی را برای مشاوره رایگان خود انتخاب کنید که به نیاز مخاطبان شما پاسخ دهد و به آنها کمک کند.
- ارائه باکیفیت: مشاوره رایگان خود را با کیفیت بالا ارائه دهید تا مخاطبان شما از آن رضایت داشته باشند.
- معرفی محصول: در حین ارائه مشاوره رایگان، محصول آموزشی خود را به مخاطبان معرفی کنید و آنها را از مزایای آن آگاه کنید.
- دعوت به اقدام: در پایان مشاوره رایگان، مخاطبان خود را به خرید محصول آموزشی خود دعوت کنید.
مثال:
فرض کنید شما یک دوره آموزشی آنلاین در زمینه زبان انگلیسی ارائه میدهید. میتوانید جلسات مشاوره رایگان 30 دقیقهای برای سنجش سطح زبان انگلیسی و معرفی دوره آموزشی خود به مخاطبان ارائه دهید.
در این جلسات، شما میتوانید به سوالات مخاطبان در مورد زبان انگلیسی پاسخ دهید، آنها را در مورد سطح زبان انگلیسی خود راهنمایی کنید و دوره آموزشی خود را به آنها معرفی کنید. با ارائه مشاوره رایگان، میتوانید اعتماد مخاطبان خود را جلب کنید و آنها را به خرید دوره آموزشی خود ترغیب کنید.
قدرت «رایگان» در فروش و بازاریابی محصولات آموزشی
ما «رایگان» را پیشنهاد میکنیم تا مشتریان خود را به ما معرفی کنند. برای مثال، دوست عکاس ما میتواند یک دیویدی رایگان به کسانی که درحال برنامهریزی عروسیاند پیشنهاد نمونهکارهای خودش را ارائه کند. عنوان تبلیغاتی مناسب برای جذب مشتری راغب میتواند این باشد: «دیویدی رایگان هفت اشتباه پرهزینه که هنگام انتخاب عکاس روز عروسی خود باید از آنها اجتناب کنید.»
هرکس این «محصول/خدمت رایگان» را درخواست کند که مشتری بالقوهای است که به احتمال زیاد خرید میکند. با این کار حداقل نام و آدرس آنها را در پایگاه داده بازاریابی خود خواهید داشت.
به خاطر داشته باشید که هدف ایجاد مشتریان راغب است. وسوسه فروش مستقیم از تبلیغات را نادیده بگیرید. در این مرحله اولیه قرار است افرادی که علاقهمند و باانگیزه نیستند را جدا کنید تا پایگاه دادهای از مشتریان بالقوه با احتمال خرید زیاد داشته باشید.
دلیل مهم دیگری برای اجتناب از فروش مستقیم از طریق تبلیغات وجود دارد: در هر زمانی (به صورت متوسط) حدود 30% از بازار هدفتان باانگیزه و آماده خریدند، اکثر بازاریابیهایی انبوه به خرید این افراد امیدوارند. اما 7% دیگر هستند که از خرید استقبال میکنند و 30% دیگر که انگیزه خرید دارند، امادر حال حاضر خرید نخواهند کرد. 30% بعد کسانیاند که علاقهمند نیستند و 30% پایانی که محصول شما را حتی اگر رایگان بود نمیخواستند.
اگر برای فروش مستقیم از طریق تبلیغات تلاش کنید، 3 درصدی را هدف گرفتهاید که همین الان آماده خریدند و 97% دیگر را از دست خواهید داد.
همچنین، این کار اثری ثانویه روی مشتریانی که فوراً قصد خرید دارند خواهد داشت. آنها خواهند دید که شما برای فروختن یا تخفیف دادن محصولات و خدمات خود مستأصل نیستند و میبینند که در وهله اول در پی ایجاد رابطهاید، نه اینکه فقط روی فروش اصرار داشته باشید. این نوع بازاریابی مشابه کاشتن بذر در مزرعه است. این کار سرمایهگذاری برای آینده شماست، چون با رشد پایگاه داده مشتریان علاقهمند، نتایج و کسبوکار هم رشد خواهد کرد.
وقتتی آموزش دهید و تدریس کنید، فردی قابل اعتماد و متخصص دیده خواهید شد/ دیگر از شما سوال نمیکنند، بلکه از شما پیروی خواهند کرد و این طوری حس میکنند که به سایر مردم علاقهای شخصی و اصیل دارید و دوست دارید به آنها کمک کنید.
مثلاً، کمپین میتواند با ادعای اینکه میخواهید به مشتریان آموزش دهید که چطور کلاه سرشان نرود و به چه چیزی توجه کنند، مجموعهای از مقالات یا ویدئوهای رایگان ارائه کند.
وقتی مشتری بالقوه شما اطلاعات ارزشمند دریافت میکند، تمامی وعدههای تبلیغاتی خود را محقق کردهاید. با اینکار بسیار قابل اطمینانتر دیده میشوید، در جایگاه فردی متخصص قرار میگیرید و از رقبا متمایز خواهید شد.
شما برای دستیابی به روش سریع خود را با فشار فروش همراه نکردهاید. به جای این کار فرایندی را شروع کردهاید. که دستشان را بالا ببرند. از آنها میخواهید با شما ارتباط برقرار کنند تا فقط خودشان را به شما بشناسانند.
فیلم آموزش فروش و بازاریابی محصولات آموزشی
در این فیلم آموزشی استراتژی های گفته شده به تفصیل توضیح داده شده. است. شما را به تماشای این فیلم دعوت می کنیم.
منابع:
- کتاب مدرس مرجع انتشارات کلید آموزش
- کتاب طرح بازاریابی یک صفحه ای | انتشارات آریانا قیم
- هوش مصنوعی (Gemini)