تولید ایده های محتوا
به منظور کمک برای شما در این مرحله، یک چارچوب چند برابر کننده محتوا برایتان گردآوری کردهام.
گام اول _ موضوع خود را بنویسید.
اولین موضوع خود را از بخش قبل انتخاب کنید. من همیشه با بهترین موضوع ممکن شروع میکنم تا مطمئن شوم روی با کیفیتترین ایده کار میکنم. به عنوان مثال، من موضوع « بازاریابی محتوا» را انتخاب می کنم چرا که این رایج ترین پست وبلاگ ماست.
گام دوم _ یک مشکل و یک آرزو برای موضوع بنویسید.
مردم جذب محتوایی میشوند که یا مشکلی از آنها را حل کرده و یا آرزویی را برایشان برآورده کند. موضوع را انتخاب کرده و «مشکل» و «آرزو»ی مربوط به آن را یادداشت کنید.
مثال: «سرعت وردپرس»، من این دو را اینگونه تعریف کردهام:
مشکل: داشتن یک وب سایت کند، نرخ ریزش را بالا برده و در نتیجه مشتریان شما را سمت رقبایتان سوق میدهد.
- آرزو: من وب سایتی میخواهم که به همان سرعت “وب سایت وردپرس” باشد.
- گام سوم _ تا پنج نوع محتوا انتخاب کنید.
تقریباً انواع بیپایانی از محتوا هست شما میتوانید برای ارائه در وب سایتتان در نظر بگیرید. من یازده تا از رایجترین انواع محتوا را در زیر برایتان آوردهام. شما پنجتایی را انتخاب کنید که بهتر موضوعتان را معرفی میکند. پنجتایی را که من برای موضوع “سرعت وردپرس” انتخاب میکنم پررنگ کردهام.
1. بررسی موردی
2. راهنما
3. گردآوری
4. چگونگی انجام
5. چگونگی انجام ندادن
6. چگونگی گرافیک (داده نمایی)
7. مقایسه / مرور
8. هزینه / قیمت
9. مبتنی بر دادههای استخراج شده
10. لیست بهترینها
11. عقاید
میتوانستم بیشتر موارد را انتخاب کنم، اما در کل آنهایی را انتخاب میکنم که از نظر من طبیعیتر و در مقایسه با راه حلهای دیگر خاصتر باشند.
گام چهارم _ فکرتان را روی هم بگذارید و یک عنوان توصیفی پیدا کنید.
در این گام، شما برای محتوایتان عنوانی توصیفی انتخاب خواهید کرد. در حال حاضر آن را توصیف سادهای از انواع پست (وبلاگ) در نظر بگیرید.
- عنوان نخست – چگونه وب سایت وردپرس کرو نرخ ریزش (مخاطبان) وب سایتها را سی درصد کاهش میدهد.
- عنوان دوم – بهترین راهنما برای سریع کردن وب سایتتان (اینفوگرافیک)
- عنوان سوم – نظر چهار متخصص درباره سرعت یک وب سایت ورد پرسی.
- عنوان چهارم – شش افزونهای که وب سایت شما را کند میکند
- عنوان پنجم – چیزهای با ارزشی که سرعت وب سایت شما را افزایش میدهد.
- گام پنجم – یک دامنه اضافه کنید.
در برخی موارد میتوانید عنوان را همانطور که هست رها کنید؛ اما اگر مقدور بود، یک دام هم به آن اضافه کنید تا توجه خوانندهتان را جلب کند. این کار اثر بسیار بیشتری خواهد داشت. اما همیشه حواستان باشد که در این مورد زیادهروی نکنید، چون در این صورت مخاطبانتان به محض رجوع به محتوای شما ناامید میشوند.
در چارچوب چند برابر کننده محتوا، این شش دام را برای جلب توجه مخاطب قرار دادهام:
1. مخالفت – به ایشان اطلاعاتی بر خلاف عرف ارائه دهید.
2. متعجب کننده – به آنها حقیقتی عرضه کنید که شگفت زدهشان کند، چیزهای سادهای که بر خلاف فرضیاتشان باشد.
3. غلبه بر مخالفتها – مخالفتهای احتمالی شان را در نظر بگیرید و در عنوان، به آنها به طور مستقیم پاسخ دهید.
4. تضمین – به ایشان تضمین موفقیت بدهید.
5. به آنها حقایق جالبی ارائه دهید تا آن فکر کنند. مثالهای واقعی یا آمارهای درصدی در این زمینه خوب جواب میدهد.
6. ترس – به حس ترس درونیشان دست بیندازید.
در ادامه چند عنوان نمونه برای موضوعاتی که در بالا ارائه داده بودم ببینید:
عنوان ۱- چگونه وردپرس کرو بدون لطمه زدن به کیفیت وب سایت، نرخ تبدیل (بازدید کننده از وب سایت به مشتری) را افزایش و نرخ ریزش را سی درصد کاهش داد.
عرف ممکن است حکم کند برای افزایش سرعت یک وب سایت، آن وب سایت دستکاری شود.
عنوان 2 – بهترین راهنما برای اینکه وب سایتتان سریعتر از وب سایت وردپرس بارگذاری شود.
این عنوان به آرزوهایشان دست انداخته و به آنها منافع داشتن وب سایتی که سریعتر از وبسایت وردپرس بارگذاری میشود را پیشنهاد میدهد.
عنوان 3- مت مولنوگ و سه کارشناس خبره دیگر بهترین ایدههایشان را برای سریعتر کردن وردپرس به محک میگذارند.
اگر آنها وردپرس (و بنیانگذار آن مت) را بشناسند، این عنوان را با ذکر نام یک فرد تاثیرگذار توجهشان را جلب میکند.
عنوان 4 – پنج مصالحه در طراحی وب، که در قبال سریعتر شدن وبسایت ورد پرسی ارزش انجام دادن دارند.
این نظری است که من هرگاه میخواهم درباره مصالحههایی که به افزایش سرعت وب سایت منجر میشوند گفتوگو کنم به آنها اشاره میکنم.
عنوان ۵ – چگونه از افت بیست درصدی نرخ تبدیل ناشی از کند بودن وبسایت جلوگیری کنیم.
این عنوان آمار جالبی ارائه میدهد که میتواند جلب توجه کند.
عنوان ۶ – شش افزونهای که سرعت وبسایت را نابود میکند (راهنمایی: شاید شما دست کم از یکی از آنها استفاده کنید.)
این به حس ترس آنها دست میاندازد، طوری که فکر میکنند در حال ارتکاب اشتباه بزرگی هستند.
نوشتن عناوین، کم وبیش یک کار هنری به حساب میآید. اگر در این زمینه به کمک بیشتری نیاز دارید به این لینک مراجعه کرده و راهنمای ارائه شده درباره شیوه نگارش عناوین تاثیرگذار را ببینید.
عادت مفید دیگری در این زمینه، توجه جدی به محتوایی است که به خوبی در گوشهتان جواب میدهد (بازسومو در این زمینه عالی است) وقتی پستهایی را میبینید. که به خوبی جواب میدهند. میتوانید بفهمید که برایشان عنوان خوبی انتخاب شده است.