-
سرفصل
هر مقاله باید به بخشهای کوچکتری تقسیم شود که همان سرفصلها هستند. اگر مقاله را به سرفصلهای مجزا تقسیم نکنیم افراد کمی حوصله و تمرکز خواندن مقاله را خواهند داشت.
- روش پیدا کردن سرفصلهای مقاله
- میتوانیم از بررسی اولین مقالات گوگل ایده بگیریم. با این کار سئوی آن مقاله هم بهتر میشود.
- عنوان نهایی را مجددا در گوگل جستجو میکنیم و از پیشنهادهای پایین صفحه گوگل کمک میگیریم.
- عنوان نهایی را در keywordtool.io جستجو میکنیم و سرفصلها را پیدا میکنیم.
انتخاب حدود 5 موضوع کلیدی یا سرفصل برای اغلب مقالات خوب و کافی است.
-
بدنه
بدنه مقاله همان متن اصلی مقاله است. در نوشتن بدنه مقاله از منابع زیر کمک بگیرید:
- اطلاعات شخصی خودتان
- تحقیق در اینترنت و استفاه از مطالب دیگران با ذکر مرجع
- ایده گرفتن از مطالب دیگران که می تواند مقاله، ویدیو، کتاب، مصاحبه یا … باشد.
-
مدل ساختن بدنه
- در مورد «چه » صحبت میکنیم. درواقع توضیح میدهیم موضوع چیست.
- در مورد «چرا » صحبت میکنیم. درواقع توضیح میدهیم چرا موضوع مقاله مهم است.
- در مورد «چگونه » صحبت میکنیم که همان سرفصلها و بخش اصلی مقاله است.
طول مقاله میتواند حدود 500 تا 1000 کلمه باشد که هم نوشتنش بسیار راحت است و هم بیشتر خوانده میشود.
-
دعوت به اقدام
هر مقالهای باید یک دعوت به اقدام داشته باشد تا مخاطب دقیقا بداند قدم بعدی چیست. هدف شما از نوشتن مقالات، هدایت افراد به قدم بعدی است. دعوت به اقدام میتواند یکی از این موارد باشد:
- لینک دادن به مقالات دیگر از طریق کلمات داخل متن مقاله
- توصیه کلیک دکمه یا رفتن به صفحه خاص برای دادن اطلاعات یا خرید
معرفی سه الگوی مقاله نویسی
-
الگوی «چگونه… »
همه می دانند مقاله ها و پست های وبلاگی «چگونه… » بیشترین متقاضی را دارد و بیشترین لینکها و مطالب محبوب آنلاین هم مربوط به آنها است. افراد دنبال اطلاعات مفید هستند و وقتی چنین اطلاعاتی در اختیارشان قرار دهید، با تبلیغ آن نزد دیگران، به شما پاداش را میدهند. این الگو یکی از آسانترین روشهای مقالهنویسی است.
اولین و بزرگترین چالش، یافتن افراد کافی برای مطالعه مقاله است و فقط با «عنوان » است که این نبرد را میبرید یا در آن مغلوب میشوید. خلق عنوان جذاب در نوشتن محتوای جذاب هم کمک کرده و مخاطب را به خواندن ادامه مطلب تشویق میکند.
فقط به مزیتها اشاره کنید
نکته جالب درباره محبوبیت مقالههای «چگونه… » این است که مردم واقعا نمیخواهند کار جدیدی یاد بگیرند. پیش از آن به اندازه کافی کارهای جدید انجام دادهاند!
بلکه دلیل اصلی این است که زندگیهای پرمشغله و دیوانهوار امروزیما را مجبور میکند دنبال نکات، ترفندها و روشهای جدیدی برای بهتر و سادهتر کردن کارها و در نتیجه خوشحالتر کردن خودمان باشیم. تمرکز بر اصل «بهتر، ساده تر، شادتر » کلید نوشتن عنوان و محتوای جذاب در مقالات «چگونه… » است.
موضوع این نیست که مردم مزایای یادگیری کاری جدید را نمیدانند، کاملا برعکس…
موضوع این است که مزایای معمولی جذابیتی برایشان ندارد و دیرتر به آن واکنش نشان میدهند؛ اما دنبال مزیتهای فوری هستند.
چند نکته مهم دیگر پیش از نگارش مقاله های «چگونه… »
دو برابر کردن مزیتها، دو برابر کردن قدرت مقاله یکی از معروفترین عناوین برای مقالات «چگونه…» این بود:
«چگونه دوستان جدیدی بیابید و بر مردم اثر بگذارید »
قبل از اینکه دِیل کارنِگی کتاب «چگونه دوستان جدیدی بیابید و بر مردم اثر بگذارید » را بهطور رسمی منتشر کند، آن را از طریق سفارشهای پُستی فروخت و همین عنوان را برای نامه فروش برگزید. اگرچه محتوای کتاب بسیار جذاب بود؛ اما عنوان کتاب هم بهتنهایی واقعا درخشان بود. ساختار نگارش این عنوان بسیار قدرتمند است. مزیت اول بعد از کلمه «چگونه» و مزیت دوم بعد از کلمه «و» میآید. ساده است، نه؟
به قول دیوید گارفینکل در کتاب «عنوانهای تبلیغاتی که ثروتمندتان میکند» چنین عنوانهایی واقعا فریبنده هستند. ارتباط تنگاتنگی بین مزیت اول و دوم وجود دارد که نشان میدهد در صورت دستیافتن به مزیت اول، مورد دوم هم خودبهخود در دستتان است.
به چند مثال دیگر توجه کنید:
- چگونه در وقتتان صرفهجویی کرده و کارهایتان را انجام دهید (مشاور مدیریت زمان)
- چگونه شغل بهتری بیابید و درآمد بهتری کسب کنید (مسئول استخدام)
- چگونه پس انداز کنید و ثروتمند بازنشسته شوید (برنامه ریز مالی)
اگر ارتباطی منطقی بین دو بخش عنوان ایجاد کنید و نکاتی مرتبط و مهم را در متن مقاله بیاورید، ساختار «چگونه.. » دوتایی همیشه نتیجه بخش است.
- چگونه (کاری خستهکننده)انجام دهید که به (نتیجهای جذاب) منجر شود
- تعیین مزایای یادگیری کاری جدید دشوار است. می توانید از یک عنوان «چگونه…» استفاده کرده و با کمک کلمه «که…» و اشاره به موضوع اصلی مقاله، عنوان را بهتر کنید.
وقتی کلمه «که… » را اضافه میکنید، از خودتان بپرسید مزیت اصلی مقاله چیست. سپس به بهترین راه بیان آن فکر کنید که تا حد ممکن خاص باشد.
- چگونه خانهای رهن کنید که مبلغی هم برایتان بماند
- چگونه خانهای رهن کنید که اجاره ماهیانه شما را نصف کند
- چگونه خانهای رهن کنید که خانه رویاهایتان باشد و ماهانه 3 میلیون تومان هم پسانداز کنید.
کدام یک از عناوین بالا بیشتر توجهتان را جلب کرد؟
اکنون مقاله «چگونه…» خودتان را با کمک جدول زیر بنویسید
-
الگوی «نکات مهم »
اغلب افراد دوست دارند «اسنکهای اطلاعاتی » کوچک بخورند. پس آنچه میخواهند را به آنها بدهید و برای حل مسئله یا خلق یک فرصت، نکات فوری یا لقمههای کوچک استراتژی در اختیارشان قرار دهید.
مثالهایی از عنوان این مقالات
- 5 نکته برای کسب مهارت در ضربه برگردا نهای نفسگیر تنیس.
- 17 نکته درباره اسکواش که از تماشای بازی «مانچیک » افسانهای در مسابقات جهانی آموختم.
- 6 نکته برای تغییر دکور حمام از زبان کارشناسان حرف های شرکت «مشاوران دکور خانه .»
-
الگوی «نگرش منفی »
این روش باعث می شود به سرعت مخاطبان زیادی برای مقالات خود بیابید. هشدار میدهم که این روش آرامشتان را سلب می کند؛ اما نتیجه خواهد داد. پس محکم روی صندلی بشینید و نفسی عمیق بکشید.
مقالهای با نگرش منفی بسیار بیشتر از نگرش مثبت بحث برانگیز است! اخبار بد سریعتر از اخبار خوب پخش می شود. آیا دقت کرد هاید که چه درصدی از اخبار تلویزیون منفی است؟ درصدی باورنکردنی. منظورم این نیست که همه مقالههایتان باید منفی باشد؛ زیرا وظیفه ما ارتقای زندگی خود و مخاطبانمان است. بااینحال میتوان نگرشی منفی در مقاله داشت، بدون اینکه خود مقاله کاملا منفی باشد.
مثلا، دو مقاله با عنوان «راهنمای 10 مرحله ای بازنده شدن » و «خطرات دورکاری از خانه » از این گروه هستند. این عنوان ها نگرشی منفی دارند و خطرات و بازنده شدن مفاهیمی منفی هستند؛ اما این مقالات پر از توصیههای بهبود فردی است که زندگی افراد زیادی را متحول کرده است. نگرش منفی همیشه شانس بیشتری برای ویروسیشدن و جلب نظر افراد دارد.
کارگاه آموزشی شیوه برگزاری دورههای آموزشی
منبع: مدیر سبز
سلام و وقت بخیر
خوشحالم با شما آشنا شدم و تشکر میکنم چنین برنامه های خوبی دارید
میخواهم بدانم قبل از ارائه ورک شاپ سطح معلومات اشتراک کنندگان را ارزیابی کنیم
به فرم آن نیاز دارم
سپاس