فرض کنید که میخواهید با برگزاری وبینار هنر، مهارت یا دانش خود را به دیگران ارائه دهید و یا برای معرفی محصولات و خدمات خود نیاز به برگزاری یک همایش یا سمینار دارید. شما باید هزینهای را برای مواردی همچون اجاره سالن یا کلاس، اجاره تجهیزات تصویربرداری، نورپردازی، صدا و…، چاپ بروشور و جزوات، استخدام نیروهای خدماتی و انتظامات، پذیرایی و…. کنار بگذارید و بودجه نسبتا بالایی را به این کار اختصاص دهید. حال اگر کلاس یا همایش خود را به صورت آنلاین برگزار کنید، صرفهجویی قابلتوجهی درهزینهها خواهید داشت.
نحوه برگزاری وبینار در اسکای روم
برگزاری وبینار در اسکای روم می تواند یکی از کارهای جذاب برای یک مدرس یا برگزار کننده باشد. در این فیلم آموزشی قصدا داریم تا نحوه برگزاری وبینار با اسکای روم را به شما آموزش دهیم. برای دیدن فیلم آموزشی نحوه برگزاری وبینار در اسکای روم اینجا(+) را کلیک کنید.
وبینار چیست؟
وبینار (وبسمینار- سمینارآنلاین- webinar) به ارائههای ویدئویی، کارگاهها یا سنخنرانیهایی گفتهمیشود که میزبانی آنها به صورت آنلاین انجام و معمولا به وسیله نرمافزارها یا سرویسهای برگزاری وبینار، برگزار میشوند.
این رویدادهای آنلاین معمولا تعاملی هستند و به فرد این امکان را میدهند که دانش خود را در بستر مجازی با دیگر افراد به اشتراک بگذارد. ارائهها و کنفرانسهای وب، شکل به شدت تعاملی از بازاریابی نیز محسوب میشوند و میتوان از آنها برای ساخت ارتباطات و هویتسازی برای کسبوکار استفاده کرد.
قابلیت های وبینار انلاین
برنامهریزی برای برگزاری یک وبینار، بسیار سادهتر از برگزاری یک سمینار یا سخنرانی در دنیای واقعی است. یکی از دلایل اصلی این امر آن است که در سمینارهای حضوری نیاز به مکان مناسب و معمولا بزرگ برای برگزاری رویداد است. مسائل دیگری مانند ثبت فیلمهای رویداد، پذیرایی مهمان و دیگر موارد نیز در کنار محل برگزاری، بسیار مهم هستند. در عین حال، در صورتی که مهمانان از مناطق مختلف جغرافیایی شرکت داشتهباشند، بحث هماهنگی برای محل استقرار مهمانان و حتی سخنرانان احتمالی که از دیگر نقاط جغرافیایی حضور پیدا کردهاند نیز چالشهای خاص خود را در پیش دارد. در مجموع باید گفت که برگزاری رویداد حضوری از برگزاری وبینار بسیار پرهزینهتر نیز است.
وبینار از نگاه مدرن
در برگزاری وبینار مرزهایی مانند فاصلهی جغرافیایی، سن، جنسیت، شرایط فیزیکی و دیگر موارد که به صورت پیشفرض برای رویدادهای حضوری وجود دارند، برچیده میشوند و میتوان افرادی از سراسر جهان را به یک وبینار دعوت کرد. همچنین، میتوان وبینار را به راحتی ضبط کرد و ویدئو و یا صوت مربوط به آن در اختیار شرکتکنندگان یا حتی گروه بزرگی از افراد قرار داد. این در حالی است که برای مثال در رویدادهای حضوری، مسئله ضبط ارائهها معمولا یکی از موضوعات مهم و پردردسر است. در ادامه مطلب وبینار چیست مزایای وبینار مورد بررسی قرارگرفتهاند.
مزایای برگزاری وبینار
اکنون که مفهوم وبینار بیان و به پرسش وبینار چیست پاسخ دادهشد، مزایای وبینار مورد بررسی قرار میگیرند. در ادامه، مزایای وبینار از ابعاد گوناگون و دلایل اصلی که باید از آن استفادهکرد. بیان شدهاند و به پرسش مزایای وبینار چیست پاسخ داده شدهاست.
- وبینار یا همان سمینارآنلاین، بستری مطمئن را فراهممیکند تا افراد دانش خود را با مخاطبان هدفی که دارند به اشتراک بگذارند.
- وبینار بستری را برای شبکهسازی و تعامل افراد با یکدیگر به ویژه در یک حوزهی خاص، فراهم میکند.
- افراد میتوانند شخصا اقدام به برگزاری رویداد کنند و الزاما نیاز به حمایت مالی یا اجرایی یک گروه از افراد ندارند.
- نرمافزارها و سرویسهای برگزاری وبینار کمک میکنند تا فهرستی از اطلاعات شرکتکنندگان که معمولا فعالان آن عرصه یا علاقهمندان به موضوع وبینار هستند، گردآوری شود.
- غنیسازی محتوایی آنلاین کسبوکار برگزارکننده وبینار با ضبط و انتشار ویدئوها و صوتهای آموزشی وبینارها امکانپذیر است.
- گستردهتر کردن جامعه هدف با بهرهگیری از وبینار به عنوان راهکاری مستقل از جغرافیا و دیگر مرزهای موجود، ممکن میشود.
کاربرد وبینار برای شرکتکنندگان
- بهرهگیری از دانش کارشناسان متخصص در حوزه، فارغ از موقعیت جغرافیایی، سن و جنسیت شرکتکننده
- گستردهتر بودن انتخابها برای شرکت در وبینارها نسبت به رویدادهای حضوری
- راحتی ضمن حضور در رویداد، به دلایل آنلاین بودن رویداد که به فرد این امکان را میدهند تا در محل موردنظر خود در رویداد شرکت کند.
- بهینه شدن زمان حضور در رویداد به دلیل عدم نیاز به پیمایش مسافت ویژه جهت شرکت دررویداد و صرف وقت در این راستا
- هزینه پایینتر وبینار نسبت به سمینارهای حضوری مشابه (زیرا برخی از هزینههایی که در سمینارهای حضوری وجود دارد در وبینارها حذف میشوند.)
مزایای برگزاری وبینار برای مدرس ها
افرادی که در وبینار حضور دارند یا برگزارکننده هستند و یا شرکتکننده. برگزاری وبینار مزایایی برای هر دو دسته دارد؛
اما آنچه برای برگزارکننده مورد توجه است عبارتند از:
- هزینهها را کاهش دهید:
فرض کنید که میخواهید هنر، مهارت یا دانش خود را به دیگران ارائه دهید و یا برای معرفی محصولات و خدمات خود نیاز به برگزاری یک همایش یا سمینار دارید. شما باید هزینهای را برای مواردی همچون اجاره سالن یا کلاس، اجاره تجهیزات تصویربرداری، نورپردازی، صدا و ….، چاپ بروشور و جزوات، استخدام نیروهای خدماتی و انتظامات، پذیرایی و…. کنار بگذارید و بودجه نسبتا بالایی را به این کار اختصاص دهید. حال اگر کلاس یا همایش خود را به صورت آنلاین برگزار کنید، صرفهجویی قابلتوجهی درهزینهها خواهید داشت.
بررسیها نشان میدهند که این میزان برای برگزاری یک کارگاه 4 ساعته با 50 نفر شرکتکننده و بدون صرف ناهار در شهر تهران، چیزی در حدود 80 درصد خواهد بود. دلیل این صرفهجویی این است که شما نیاز به جای خاصی برای برگزاری وبینار یا کلاس آنلاین خود ندارید، پذیرایی به عهده شما نیست، برای ضبط تصاویر و صدا، تجهیزات خاصی نمیخواهید و از سوی دیگر تنها به یک نیروی پشتیبان برای برگزاری برنامه خود نیاز دارید.
- محدویتهای جغرافیایی ندارید:
تصورش را بکنید که در تهران هستید و برای آموزش یک گروه از کارکنان جدید در مشهد نیاز به برگزاری یک کارگاه دارید و یا گروههایی را در خارج از شهر و حتی کشورتان میشناسید که میخواهند هنر شما را بیاموزند اما جمع کردن آنها در یک جا عملا ممکن نیست. وقتی صحبت از کلاس آنلاین یا وبینار میشود، دیگر نباید به محدویتهای جغرافیایی فکر کنید چرا که میتوانید برای افرادی در آنسوی مرزها هم کارگاه آنلاین برگزار کنید بدون آنکه حتی از اتاق کارتان خارج شوید و یا درگیر جابهجایی از شهر یا کشوری به شهر یا کشور دیگر باشید. میتوانید به افرادی از اقصی نقاط دنیا دسترسی داشتهباشید و آنها را در یک جا جمع کنید.
- در زمان صرفهجویی کنید:
در کارگاهها و سمینارهای حضوری زمان زیادی صرف هماهنگی بین نیروها و حتی استخدام آنها میشود. باید خودتان را از محل زندگی یا کار، به محل برگزاری کلاس یا سمینار برسانید. زمانی را در ترافیک بمانید. احتمالا دنبال جای پارک بگردید. در نهایت به محل موردنظر برسید. شاید حتی با کمی تاخیر. اما در وبینار و کلاس آنلاین از این خبرها نیست. در حالی که در اتاق کارتان نشستهاید و یا در خانه هستید، میتوانید با دسترسی به اینترنت به راحتی برنامه خود را برگزار کنید. همچنین تنها به یک نیروی پشتیبان نیاز دارید و زمان را صرف هماهنگی بین نیروها، برنامهریزی پذیرایی و…. نمیکنید. پس حسابی وقت دارید تا به مسائل دیگر برسید و یا روی محتوای برنامه، بیشتر کار کنید.
- کاملا زنده تعامل کنید:
شرایط کلاسهای آنلاین از نظر تعامل با شرکتکنندگان دقیقا مشابه کلاسهای حضوری است. شما در لحظه میتوانید با شرکتکنندگان تعامل داشته باشید. به سوالات آنها پاسخ دهید و هرگونه ابهام را در موضوع مورد بحث، رفع کنید. نرمافزارهای برگزاری وبینار یا کلاس آنلاین به خوبی این امکان را در اختیار شما میگذارند که ارتباط صوتی یا تصویری و متنی با شرکتکنندگان داشته باشید.
- عدم وجود مسئله کمبود جا
افرادی که در وبینار ثبتنام میکنند فضایی را در مکانی خاص اشغال نمیکنند. بلکه از هر جایی که دسترسی به اینترنت دارند، آنلاین میشوند و میتوانند از محتوای وبینار استفاده کنند. پس یکی از مزایای وبینار، این است که کمبود جا، برای شما نخواهد بود و نیاز نیست به تعداد شرکتکنندگان صندلی خالی داشته باشید.
- امکانات مختلف برای ارائه مطالب
در نرمافزارهای برگزاری وبینار برای ارائه مطالب، وایتبرد در اختیارتان قرار دارد و امکان نمایش فایلهای تصویری واسلایدها نیز هست. پس به راحتی میتوانید هرآنچه را که میخواهید ارائه دهید. نگران انتقال مفاهیم و اطلاعات نباشید.
- ارائه فایل کلاسآنلاین یا وبینار
کلاسهای آنلاین یا وبینار این امکان را به شما میدهند تا به جای بروشورها و جزوات، فایلهایی را در اختیار شرکتکنندگان بگذارید. که در لحظه میتوانند آنها را دریافت کنند. همچنین میتوانید این امکان را به آنها بدهید که فایل صوتی و تصویری کلاس یا وبینار را در اختیار داشته باشند.
- درآمد دائمی داشته باشید.
اگر به دنبال درآمد پایدار از طریق آموزش هستید. وبینار یا کلاسهای آنلاین انتخابی بسیار خوب برای شما خواهند بود. میتوانید فایل تصویری وبینار را آماده کرده و آن را به فروش برسانید و درآمدی همیشگی داشته باشید.
- فرصتی برای معرفی خود به دیگران
اگر مدرس تازهوارد هستید. یا خدمات و محصولاتی تازه و شناختهنشده دارید. با برگزاری وبینار میتوانید با یک تیر، چند نشان بزنید. هم باعث آشنایی تعداد زیادی از افراد با خودتان میشود و هم دنبالکنندگانی را برای محصولات، خدمات یا کلاسهای آنلاینی که در آینده برای آنها برنامهریزی کردهاید، به دست میآورید. کافیست یک بار به درستی شناخته شوید. پس از آن کسانی هستند که شما را دنبال کنند و به دنبال ثبتنام در وبینارها و کلاسهای آنلاین بعدی باشند.
نترسید اقدام کنید
اگر مدرس هستید، هرچه زودتر برگزاری وبینارها را شروع کنید و تاثیر آن را برکارتان مشاهده کنید. همچنین می توانید با شرکت در کارگاه آنلاین زیر با جزئیات برگزاری یک وبینار موفق آشنا شوید؛ بهخصوص مواردی مثل تبلیغ نویسی و جذب مخاطب.
چگونگی برگزاری وبینار موفق
افرادی که در صدد برگزاری یک وبینار موفق هستد، باید به نکات زیر توجه داشته باشند.
1- انتخاب موضوع، عنوان و قالب مناسب
بیش از هر چیزی فرد باید به هدف وبیناری که در صدد برگزاری آن است فکر کند. پیش از برگزاری وبینار باید به آن پرسش پاسخ دادهشود که هدف از وبینار چیست؟ آموزش دادن، معرفی کالا یا خدمات، بزرگتر کردن لیست مخاطبان با هر هدف احتمالی دیگری میتواند مدنظر فرد باشد.
پس از آن که هدف وبینار مشخص شد. باید پیرامون موضوعات مورد بررسی به تصمیمگیری پرداخت. مهمترین موضوعی که در راستای هدف میتوان دستکم یک ساعت پیوسته پیرامون آن صحبت کرد. چیست؟ برای آنکه عنوان و موضوع به صورت جذابتری اتنخاب شود.میتوان از ابزارهای موجود برای تعیین اینکه چه چیزی ترافیک را به سایت فرد میآورد استفاده کرد. و فهمید که مخاطبان بیشتر جذب چه مباحثی میشوند. این گام باید به درستی انجام شود تا مشارکت بیشتر را تضمین کند.
2- عنوان وبینار
باید دقیق بودن را به خاطر داشت. این افراد کمک میکند که بدانند برای چه چیزی ثبتنام کردهاند. در عینحال، به سئوی صفحه لندینگ نیز کمک میکند. انتخاب تیتر به صورت سوالی پشنهاد میشود. مثلا «چطور از طریق وبینار درآمد زایی کنید؟ -یک وبینار رایگان با حضور تاثیرگذاران صنعتی». همچنین، باید به این نکته توجه داشت که وبینار برای افرادی برگزار میشود که مبحث برای آنها جدید است.
کارشناسان آن حوزه برگزار میشود؟ تعیین دقیق این مورد از انتقادات احتمالی پیرامون وبینار مانند اینکه «خودم از اول میدونستم این رو» یا «خیلی داره تخصصی صحبت میکنه، من هیچی نمیفهمم» جلوگیری میکند. هنگامی که موضوع و تیتر مشخص شد، باید فرمت ارائه متناسب با نیازهای وبینار مشخص شود.
3- انتخاب ارائهدهندگان و تیم برگزاری
هنگام آمادهشدن برای یک وبینار، ارائه دهندگان باید پیرامون مبحث مورد بررسی اطلاعات کافی داشتهباشند. از سخنرانی برای جمع نترسید و در طول ارائه استرس نگیرید. باید توجهداشت که سمینارهای وب میتوانند بیش از یک ارائهدهنده باشند. پس از معین شدن سخنرانان، باید دستیارانی را برای برگزاری جلسه تعیین کرد. این دستیاران در گردآوری پرسشهای موجود در چتها در طول سخنرانی ارائهدهندگان کمک میکنند. همچنین، افرادی نیز باید به بخش فنی سمینار وب کمک کنند و از اتصال اینترنت، پخش مناسب صدا و دیگر موارد در طول ارائه اطمینان حاصل کنند.
4- برنامهریزی محتوایی
در صورتی که کاربر بخواهد یک سمینار آنلاین بسازد، باید از ابتدا تا انتهای آن را برنامهریزی کند. وبینارهایی که در آنها ارائهدهنده با بینظمی از یک مبحث به مبحث دیگر میبرد. از ذهن مخاطب به راحتی میروند و در عینحال، موجب نارضایی مخاطب از ارائه نیز میشوند. بنابراین، علاوه بر موضوع و تیترها، اسلایدها و محتوای دقیق ارائه هر وبیناردهندهای نیز باید پیش از ارائه مشخص باشد.
5- برنامه ریزی زمانی وبینار
نباید فراموش کرد که وبینارها به طور میانگین بین 40 تا 60 دقیقه به طول میانجامد و این یک زمان استاندارد برای ارائهها محسوب میشود. افرادی که قصد دارند یک ارائه از پیش ضبط شده داشتهباشند نیر بهتر است ابتدا یک روال و ساختار برای ارائه خود داشتهباشند. سپس، شروع به کار کنند. و صداقت ارائهدهنده را نشان دهد آغاز کرد.
باید به خاطر داشت که همیشه باید زمانی را برای بخش پایانی وبینار به منظور انجام پرسش و پاسخ تخصصی داد. این مورد را باید در ابتدای سخنرانی نیز اعلام کرد که چه پرسشی برای آنها مطرح است. میتوانند تا پایان وبینار منتظر باشند و پرسشهای خود را طرح کنند.
6- طول مدت یک وبینار استاندارد چقدر است؟
در اغلب موارد، وبینارها بین 30 تا 60 دقیقه به طول میانجامند. 60 دقیقه زمان مناسبی است که میتوان 45 دقیقه آن را به ارائه و سخنرانیکردن و 15 دقیقه آن را به پاسخگویی به پرسشها اختصاص داد. البته این را باید درنظر داشت که معمولا طول مدت ارائهها از قبل به طور صد درصد دقیق قابل برنامهریزی نیست. هرچند که اگر ساختار ارائه به خوبی طرحریزی شدهباشد، میتوان بحث را به موقع بست. استفاده از ارائههای سبک سخنرانیهای تد میتواند به جذب هرچه بیشتر مخاطبان کمک کند.
7- آمادهسازی زیرساخت و محیط
پیش از اجرای یک وبینار، باید اطمینان حاصل کرد که همه سخنرانان، وبکم (وبکم لپتاپ گزینه مناسبی است) و میکروفن سالم دارند. تنظیمات لازم برای اتصال به وبینار برای آنها انجام شدهاست. محلی که فرد در آن ارائه را انجام میدهد میتواند دفتر کار او و یا اتاقی در منزل باشد. اما باید توجه داشت که محیط از پیش برای ارائه مناسبسازی شدهباشد. برای مثال، سروصدایی در محیط وجود نداشتهباشد. همچنین، نور محیط باید میزان مناسبی داشتهباشد.
8- پشت صحنه وبینار
اینترنت باید پایدار باشد و افرادی که از لپتاپ استفاده میکنند باید اطمینان حاصل کنند که شارژر لپتاپ متصل است. سیستم ناگهان به دلیل پایان شارژ باتری خاموش نخواهدشد.
افرادی که قصد دارند صفحه مانیتور خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. (وحتی کسانی که قصد انجام این کار را ندارند ولی از سخنرانان هستند.) باید سربرگهای شخصی خود را ببندند و پنجرههای وب اضافی که باز هستند نیز باید بستهشوند. همچنین، باید 20 دقیقه پیش از ارائه برنامهریزی شده، فرد وارد رویداد شود. و بررسی کند که آیا همه چیز به درستی پیش میرود یا نه.
9- شرکت در دیگر وبینارها پیش از میزبانی در یک وبینار
تصور کردن اینکه چگونه میتوان برای یک وبینار آماده شد. پیش از اینکه فرد در رویدادهای مشابهی شرکتکردهباشد. کار دشواری به نظر میرسد. بنابراین، باید پیش از برگزاری یک وبینار، فرد در چندین وبینار شرکت و تجربیاتی را در این راستا کسب کند.
10- زمانبندی اجرای وبینار چطور انجام شود؟
پرسشی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاید این است که چه زمانی برای برگزاری یک وبینار مناسب است؟ حقیقت این است که تعیین یک بهترین زمان ممکن برای این کار، امکانپذیر نیست.
اما طبق یک قاعده سرانگشتی معمولا وبینارها در اواسط هفته و از سهشنبه تا پنجشنبه برگزار میشوند.(سهشنبه معمولا بیشتر موردپسند است). روزهای دیگر به سمت آخر هفته ممکن است افراد در تعطیلات باشند روزهای آغازین هفته نیز اولین روزهای کاری هفته است و اکثریت مشغول کار و زندگی شخصی هستند. اغلب افراد در هر هفته تنها در یک وبینار شرکت میکنند. بنابراین، وبینار برگزارشده توسط یک فرد با سایر وبینارها در رقابت است.
شاید فرض شود که افراد ترجیح میدهند که بعد ازظهر و بعد از تایم کاری در وبینار شرکت کنند. اما این دیدگاه صحیح نیست. آمارها حاکی از آن است که وبینارهای برگزارشده در ساعت 10 تا 11 بیشترین مخاطبان را داشتهاند. باید توجه داشت که در سمینارهایی که مهمانانی از مناطق زمانی گوناگون حضور پیدا میکنند.
باید به دنبال مناسبترین گزینه برای کلیه افراد بود. البته در نهایت، فراهمکردن زمانی برای رویداد که همه با هم در آن توافق داشتهباشند کاری نه دشوار که غیرممکن است. توجه به این نکات، زمانبندی میتواند موجب آن شود. رویداد با حداکثر جمعیت مخاطبان ممکن برگزار شود.
11- اطلاع رسانی وبینار
در هنگام اطلاع رسانی رویداد در کلیه اطلاع رسانیها باید این نکته که محتوای ارائهها به صورت ویدئو ضبط شده و در پایان در اختیار شرکتکنندگان قرارمیگیرد اشاره شود. این مورد خود به عنوان انگیزهای برای شرکت در رویداد به ویژه برای افرادی محسوب میشود که علاقه به شرکت دررویداد دارند ولی دغدغهی آن را دارند که نتوانند حتما در لحظه برگزاری به صورت زنده وبینار را مشاهده کنند.
12- تبلیغ وبینار
برای اجرای یک وبینار نیاز به افرادی است که در وبینار شرکت کنند. باید توجه داشت که فقط محتوا نیست که موجب جذب افراد میشود؛ بلکه شیوه تبلیغ رویداد نیز اثر قابل توجهی دارد. استفاده از ابزارهای گوناگون به تبلیغ هرچه بیشتر و بهتر وبینار کمک میکند.