نکته مهم تعیین چند استاندارد برای با کیفیت کردن محتوایم است. ممکن است این موضوع برای شما صدق نکند، در نتیجه اینها قوانین ثابتی نبوده؛ بلکه تنها مشاهدات شخصی هستند.
میتوانید از این نکات به عنوان نقطه شروع استفاده کرده و به کمک آنها برای خودتان فهرستی از استانداردهای محتوای با کیفیت بسازید حتی میتوانید از آنها یک راهنمای تولید محتوا درست کنید تا مطمئن شوید که خودتان و تولید کنندگان محتوای مهمانتان در هنگام تولید محتوا آنها را لحاظ میکنید. بخش قابلتوجهی از این فهرست ممکن است برای انواع بسیاری از محتوا کاربردی باشد، به ویژه در کسب و کارهای B2B با فضای کم.
استاندارد اول: مفید بودن
آیا در واقع کسی از چیزی که ارائه میدهید استفاده خواهد کرد؟ مطلبی بنویسید که گرفتاری یا مشکل بخشی از جامعه مخاطبان را حل کند. اگر از این استانداردها برای بازبینی محتوا موجود استفاده میکنید، برای مفیدتر شدن محتوا چه کار میتوانید بکنید؟
استاندارد دوم: خوانش آسان
خاطرجمع شوید که مخاطبانتان با خواندن محتوایتان مشکلی ندارند. معرفی کوتاه، زبان ساده و فضای سفید زیادی داشته باشید و از بیان خیلی پیچیده استفاده نکنید. نگذارید پاپ آپها یا چیزهای دیگر در نوشتن اختلال ایجاد کنند. خوانندگان دوست دارند که مطالب را به طور گذرا خوانده و بخشهای مهم آن را سریع ببینند. پس، از نکات شماره گذاری شده و فهرستها؛ نوشته با کنتراست بالا؛ و تصاویر مشخص استفاده کنید. از یک طرحی ساده، مبتنی بر مکتب مینیمالیسم و موثر بهره ببرید تا توجه آنها را به شکل تاثیرگذاری جلب کرده و وادارشان کند برای کسب اطلاعات بیشتر دوباره به وب سایت شما سر بزنند.
تبلیغات پاپ آپ نوعی آگاهی اینترنتی هستند به منظور بالا بردن بازدید از وب سایتها یا به دست آوردن آدرس ایمیل دیگران درست شدهاند.
ساده گرایی (یا مینیمالیسم یا کمینهگرایی یا هنر یا هنر موجز) مکتبی هنری است که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روشهای ساده، و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی یا شبه فلسفی بنیان گذاشته است.
استاندارد سوم: اعتبار داشته باشد.
معتبر بودن محتوا، در این راه به شما کمک میکند. از چه طریق دیگری میتوانید به این محتوا اعتبار ببخشید؟ اگر نویسندهای که با او کار را شروع میکنید معتبر باشد، عالی خواهد بود. داشتن نظر متخصصان در مقاله، راه دیگری است. دادهها و پیوندها از منابع خارجی، شیوه دیگری به شمار میرود. طراحی عالی و کیفیت بالای نگارش نیز میتواند روش دیگری باشد.
استاندارد چهارم: از لحاظ احساسی مرتبط باشد
اگر جامعه مشخصی از افراد را هدف قرار دادهاید، باید بر روی نوع شخصیت آنها، احساساتشان، آنچه آنها را به چالش میکشد و غیره کنترل خوبی داشته باشید. داستانهایی بنویسید که احساسات آنها را درگیر کند. با استفاده از چه تصاویر یا واژگانی میتوانید جذبشان کنید؟
استاندارد پنجم: فقط به شما تنها مربوط نمیشود.
محتوایی که با شما مرتبط است میتواند به خوبی جواب دهد، اما در کل محتوا باید بیشتر به خوانندگان مربوط باشد. بیشتر به مخاطبتان فکر کنید تا خودتان. مگر آنکه به طور مشخص داستانی شخصی را حکایت کنید و امیدوار باشید به خوانندگان هم ربط پیدا کند.
استاندارد ششم: خاص باشید، نه کلی
محتوای گسترده و کلی به ندرت مفید واقع میشود. تا جایی که میتوانید خاص باشید و از زبان (به لحاظ دستوری) معلوم (نه مجهول) استفاده کنید. ویرایشگر همینگوی ابزاری مفید برای یافتن بخشهایی است که در آنها از وجه مجهول استفاده کردهاید.
استاندارد هفتم: سخاوتمند باشید.
به محتوای خود نگریسته و بر روی انگیزههای آن کار کنید. آیا دارید مردم را به توجه به چیزی که به آن علاقمند نیستند ترغیب میکنید؟ یا رسماً سخاوتمندید؟
استاندارد هشتم: نوآور باشید.
آیا ایده تان جدید است یا تکرار مکررات که بیشتر هم هزاران بار گفته شده است؟ آیا میتوانید به محتوا چیزی اضافه کنید که آن را به محتوایی دست اول تبدیل کند؟
استاندارد نهم: آن را اشتراک پذیر کنید.
محتوایی ایجاد کنید که مردم آن را به اشتراک گذاشته و با دیگران درباره آن صحبت کنند. به نظر من، اگر صد نفر محتوای مرا فقط «لایک» میکنند، این صد نفر همانهایی هستند که فکر میکنند آن محتوا به اندازه کافی خوب نیست که بشود آن را به اشتراک گذاشت. این حرف به نظر کمی سنگین است، اما معیار خوبی برای سنجیدن کیفیت به شمار میرود.
استاندارد دهم: جالب
به یاد داشته باشید اگر محتوا جالب توجه نباشد، شما بازاریابی محتوا نکردهاید. آیا عنوان محتوا چشمگیر است؟ آیا دام خوبی برای جلب نظر مردم دارد؟ آیا به خودی خود دید منحصر به فردی دارد که برای جامعه (مخاطبان) شما جالب باشد؟
استاندارد یازدهم: طراحی با کیفیت
اطمینان پیدا کنید که محتوایتان از لحاظ استاندارد طراحی، در سطح بالایی اجرا شده است. آیا محتوا با تصویر باکیفیت و اصل پشتیبانی میشود یا با عکسهایی بیکیفیت و شطرنجی؟ جریان
آیا محتوا از ساختاری منطقی – که خواننده را از یک بخش به بخش دیگر بکشد – پیروی میکند؟ خوانش محتوا از بخشی به بخش دیگر باید راحت باشد. برای بردن خوانندگان از جایی به جای دیگر، در بخشها و اتصالات، مقدمه و نتیجهگیریهای کوتاه بگنجانید.
سرگرم کنندهاگر بتوانید لبخند بر لبان خوانندگان بنشانید، این امتیاز بزرگی برای شماست. پیداست که، این امر بسته به متن همیشه ممکن یا خوشایند نیست. در مورد شوخ طبعی، به طور مشخص در فصل چهارم گفتوگو خواهم کرد.
استاندارد دوازدهم: طولانی
من متوجه شدم که محتوای طولانی و با جزئیات، خیلی خوب جواب میدهد. محتوای پست شده در رسانههای اجتماعی میتوانند (و در برخی مواقع حتی باید) کوتاه باشند، اما اگر محتوا بر روی وب سایتتان قرار دارد، به بازدید کننده چیزی ارائه دهید که با شور و اشتیاق و با انرژی با آن برخورد کند. آیا خوانندگان آن مطلب را علامت گذاری میکنند تا هنگامی که نیاز به پیادهسازی آن توصیهها دارند به آنها برگردند؟