بازنگری محتوا

بازنگری محتوا (Content audit)

اشتراک گذاری

چند نفر از شما دقیقا می دانید که چه محتوایی روی وب سایت خود دارید، در کجای وبسایت قرار دارد و چه کسی سرپرست آنهاست؟
مشکل همین است. حتی برای گرفتن تصمیم های بسیار ابتدایی در مورد محتوا- مثل تصمیم گیری در مورد محل اختصاص منابع و بودجه- لازم است بدانیم که حجم محتوای موجود چقدر است، در کجا قرار دارد، درباره چیست و آیا اصلا کاربردی است؟
و برای دانستن این موارد، نیاز به بازنگری محتوا (Content audit) داریم.
«ما از نکات اصلی روی سایتمان باخبریم»؛ «افراد دیگری در سازمان باید پیش از این انجام می دادند»؛ «من از جداول اکسل متنفرم و نمی خواهم وقت ارزشمندم را برای آنها تلف کنم».

قرارمان این باشد؛ هر قدر هم که بازنگری محتوا به نظرتان غیر ضروری و ناخوشایند باشد از آن شانه خالی نکنید. این فرایند فقط ساختن یک جدول اکسل زیبا از آدرس ها و صفحه ها نیست!.

بازنگری:

  • به شما کمک می کند تا وسعت پروژه محتوا و بودجه لازم برای آن را تخمین بزنید
  • درکی روشن از محتوای موجود و جایگاه آن به شما می دهد، که بعد از آن تازه می توانید درباره اصلاح محتوای فعلی یا کنار گذاشتن کل آن تصمیم بگیرید.
  • طی فرایند تهیه محتوا، مرجع شما برای منابع محتوا (یا محتوای موجود)، ابزاری بسیار کارآمد برای وب‌نگاران و دیگر پدیدآورندگان محتوا برای پیگیری کارهایشان خواهد بود.

ابزارها می توانند اینکار را انجام دهند؟

در طول فرایند بازنگری، فناوری می تواند بسیار مفید و در برخی موارد لازم باشد، اما توجه کنید که فناوری جایگزین بازنگری انسان نمی شود. اگر واقعا میخواهید درک عمیقی از محتوایتان- یعنی مضمون، کیفیت و صحت آن- داشته باشید استفاده از توانایی انسانی بهترین شیوه ممکن است.
حتی با بودن همه میانبر های فنی موجود، بسیاری از استراتژیست های محتوا ترجیح می دهند که بازنگری را به صورت دستی انجام دهند. در واقع بهترین راه برای درک کامل همه محتوای موجود است.

انواع بازنگری محتوا

مهم ترین چیزی که شما در مورد بازنگری باید بدانید این است که شیوه بازنگری وابسته به اطلاعاتی است که می خواهید به دست آورید. هیچ قالب، اندازه یا زمان بندی کاملی برای بازنگری وجود ندارد، راه های گوناگونی (و همگی معتبر) برای بازنگری محتوا وجود دارد، اما انتخاب شما تابع هدفی است که برگزیده اید.

بازنگری محتوا
چند نمونه متداول بازنگری محتوا

کدام قالب بازنگری برای شما مناسب است؟

قانونی ثابت و قطعی ندارد. شما می توانید یکی از این قالب ها را انتخاب کنید، هر سه را به کار بگیرید، یا قالب مخصوص خود را بسازید. انتخاب شما هرچه باشد، با انجام یک بازنگری کامل، اطلاعات ارزشمندی درباره محتوایتان به دست می‌آورید.
ابتدا برای بازنگری محتوای خود، اهداف مشخصی تعیین کنید. این کار در روشن شدن این که چه نوع بازنگری را انتخاب کنید و آن بازنگری، باید چه اطلاعاتی را جمع آوری کند، کمکتان می کند. به این موارد فکر کنید؛

  • چه چیزی را می خواهید بفهمید؟ (و چرا)
  • چه چیزی را باید روشن کنید؟ (و برای چه کسی)
  • برای انجام بازبینی چقدر زمان دارید؟ (واقع بین باشید)
  • کجای فرآیند استراتژی محتوا هستید؟

فهرست کمی: فقط اطلاعات

هدف از فهرست کمکی این است که بفهمید چه دارید و در کجاست، مقداری آمار اولیه هم کسب کنید. بدون حشو و مختصر، فقط اطلاعات کاربردی.
فهرست کمی آسان ترین و سریع ترین راه برای کسب دید کلی، درباره محتوا، در ابتدای پروژ است. اما با همین فهرست برداری ساده از تعداد صفحات، محتوای پی دی اف قابل دانلود، ماژول های محتوای پویا (Dynamic content Modules)، فیلم های کوتاه ویدئویی و دیگر محتوای زنده وب که مسئولیت آن با سازمانتان است، می توانید ذی نفعان را از حجم محتوای خود- و بودجه ای که برای تولید / نگهداری / تثبیت آن لازم است آگاه سازید.

 

چه چیزی را باید ثبت کرد

برخی از معمول ترین داده های ثبت شده در فهرست کمی

  • ID: اختصاص شماره یاد کد شناسایی به هر جز از محتوا
  • عنوان/ موضوع: همان عنوان صفحه. در مورد ماژول های محتوا می توانید از هدینگ ها یا سرفصل های فرعی(Subhead)استفاده کنید.
  • URL: نشانی های موجود را ثبت کنید
  • قالب: قالب فنی محتوا را یادداشت کنی، مثلا متن، ویدئو، پی دی اف و مانند آن
  • منبع: محتوا تولید داخلی سازمان است، از جایی برداشته اید، یا کاربرانتان آن را تهیه کرده اند.
  • متا دیتا: فراداده ها داده هایی هستند درباره داده های دیگر، در اینجا منظورمان مشخصه هایی است (مثل کلید واژه و برچسب ها) که به هر محتوایی اختصاص داده شده است. اینها اطلاعات ارزشمندی هستند که به افراد برای پیدا کردن محتوا در موتورهای جستجو، سایت و سامانه مدیریت محتوا یاری می رسانند.
  • ترافیک/ آمار کاربردی: تقریبا آمار کاربردی هر نوع محتوای آنلاینی را می توان بدست آورد. اگر امکانش بود، ببینید که مخاطبان چگونه از هر جزء محتوا استفاده می کنند (یا نمی کنند)
  • آخرین به روز رسانی: آخرین باری که کسی از سازمان، به بخشی از محتوا توجه کرده، چه زمانی بوده است؟ بیش تر سامانه های مدیریت محتوا دارای سیستم ثبت تاریخ «آخرین به روز رسانی» محتوا هستند. که اطلاعاتی در مورد اهمیت محتوا، چرخه کار محتوا، و غیره به شما می دهند. فقط از ارائه فرضیات عجیب و غریب پرهیز کنید- واقع بین باشید.
  • زبان: اگر محتوای چند زبانه دارید، شاید بد نباشد زبان یا گویش به کار رفته برای هر بخش از محتوا را هم ثبت کنید.

منبع: استراتژی محتوا برای وب

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد